Hejsan!
Skulle en B230A passa i en 740 1987a med vad jag antar är LH2.2? Jag menar nu inte motorfästen utan det givare i toppen osv. Tycker mig se att det sitter en knacksensor(?) på 87an, och på A-blocket tycker jag mig se ett ledig gänghål för det(om det nu är knacksensor...sitter väl bara på turbo?)... Men som sagt, osäker på givarna i toppen.
Anledningen till detta motorbyte är att jag har en fin b230A till ingen nytta och 740 motorn börjar bli lite för "knackig"
![smile](img/smilies/smile.png)
Och:
När jag startar min 740 kall går den dåligt och vill inte gå på alla cylindrar(tror jag). Det puffar lite brun/nästan svart ur avgaset, och gasar man ser man nån form av brunsvart rök. Inget som hänger i luften, inget som ligger kvar. Har man en vit pappskiva under utloppet på avgaset så ser man den röken. Om ni förstår hur jag menar, det blir inte som vattenånga som snirklar sig upp och flyger i luften.
Jag vill få det till att han går för fett. Det låter riktigt som han går fett för står man och väntar på att han blir varm så märker man det på sekunden.
Motorgången lugnar sig direkt, pruttandet ur avgassystemet slutar och han ryker ingenting. Har ett litet läckage på avgaset, och när han e kall pruttar det riktigt mkt ur det, sen när han får för sig att han är varm slutar det mjukt och tvärt. Och tempmätaren behöver inte stiga ett visst för att han ska lugna sig så jag vet inte vid vilken temp detta gäller.
Vill ju få det till att han går för fett, kanske på en cylinder eller över hela. Vill inte byta saker hit och dit utan att höra lite teorier om detta först.
Lite mycket text, hoppas jag gör mig någorlunda förståd, men ös på med ideer och svar!
![smile](img/smilies/smile.png)