4636
Sök

Passar B230A till 740-87a insprutning?(Även kallstartsfråga)

350 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Skulle en B230A passa i en 740 1987a med vad jag antar är LH2.2? Jag menar nu inte motorfästen utan det givare i toppen osv. Tycker mig se att det sitter en knacksensor(?) på 87an, och på A-blocket tycker jag mig se ett ledig gänghål för det(om det nu är knacksensor...sitter väl bara på turbo?)... Men som sagt, osäker på givarna i toppen.
Anledningen till detta motorbyte är att jag har en fin b230A till ingen nytta och 740 motorn börjar bli lite för "knackig" smile

Och:
När jag startar min 740 kall går den dåligt och vill inte gå på alla cylindrar(tror jag). Det puffar lite brun/nästan svart ur avgaset, och gasar man ser man nån form av brunsvart rök. Inget som hänger i luften, inget som ligger kvar. Har man en vit pappskiva under utloppet på avgaset så ser man den röken. Om ni förstår hur jag menar, det blir inte som vattenånga som snirklar sig upp och flyger i luften.
Jag vill få det till att han går för fett. Det låter riktigt som han går fett för står man och väntar på att han blir varm så märker man det på sekunden.
Motorgången lugnar sig direkt, pruttandet ur avgassystemet slutar och han ryker ingenting. Har ett litet läckage på avgaset, och när han e kall pruttar det riktigt mkt ur det, sen när han får för sig att han är varm slutar det mjukt och tvärt. Och tempmätaren behöver inte stiga ett visst för att han ska lugna sig så jag vet inte vid vilken temp detta gäller.
Vill ju få det till att han går för fett, kanske på en cylinder eller över hela. Vill inte byta saker hit och dit utan att höra lite teorier om detta först.

Lite mycket text, hoppas jag gör mig någorlunda förståd, men ös på med ideer och svar! smile
Senast redigerat av werd (1 september 2012)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Avstängd
195 Inlägg
1 september 2012
#2
Hål i avgasröret kan knasa till lamdasondens värden, även små hål, så börja med att se till att avgasröret är 100% tätt

350 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#3
Burrrrner skrev:
Hål i avgasröret kan knasa till lamdasondens värden, även små hål, så börja med att se till att avgasröret är 100% tätt

Nae, längre bak det är läckage, och det är inte ett stort läkage.
Senast redigerat av werd (1 september 2012)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

350 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#4
Inga fler ideer om givare osv toppen/blocken emellan?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

personers avundsjuka är en annans drivkraft
150 Inlägg
7 september 2012
#5
Sitter 2st givare i toppen som mäter värmen . Är ena eller båda kassa får du fel signal till lamnda och din lmm. En annan grej kan ju vara ifall du nu har lh2.2 så kan felet vara som så simpelt att din lmm är fel . Hade nyligen en 740 de satt en lmm från lh2.4 i en 740 som det va lh2.2 i. Slutsiffrorna på en lmm till lh2.2 skall vara 007 och en med lh2.4 skall vara 016 . Förutsatt att du har en b230f i bilen . Men annars är de säkerligen givarna i toppen som är kassa

Med vänlig hälsning, Micke

Vadå körkort?


Sök