2950
Sök

När ska bromsklossar bytas?

28 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Bilen är en Mazda 323 -96. Tror inte den har någon elektronisk mätning som varnar när bromsklossarna börjar bli slitna. Har inte sett något sånt i alla fall. smile

Men jag ska ta en titt på bromsklossarna i helgen tänkte jag. Köpte den i våras och tänkte att jag skulle börja se över den lite och kanske lära mig lite på vägen. Gröngöling som jag är när det gäller bilar.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2012
brukar oftast kännas tar bromspedalen väldigt nära golvet kan dom gjort sitt

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 september 2012
MrEricsson skrev:

Öh...Sällan eller aldrig man känner om klossarna är slitna genom "pedalvägen". Om pedalen tar längre ner än normalt har man antingen läckage eller så har man fått luft i systemet. Bromsokens kolvar är "självjusterande"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
7 september 2012
dawwe skrev:
MrEricsson skrev:

Öh...Sällan eller aldrig man känner om klossarna är slitna genom "pedalvägen". Om pedalen tar längre ner än normalt har man antingen läckage eller så har man fått luft i systemet. Bromsokens kolvar är "självjusterande"

Då har du aldrig varit med om rejält slitna belägg och skivor. Har haft det fenomenet på några bilar på jobbet.

Lev livet, det kan ta slut fort

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2012
darkwizard skrev:
dawwe skrev:
MrEricsson skrev:

Då har du aldrig varit med om rejält slitna belägg och skivor. Har haft det fenomenet på några bilar på jobbet.

precis varit med om bilar som tagit precis ända ner i golvet sen bytte man belägg och då låste man nästan hjulen bara man nudda pedalen

766 Inlägg
7 september 2012
Xoff skrev:
steifan skrev:
careau skrev:
Oftast börjar det gnissla när du skall byta dem, det är en slags varning. Annars kan du ju alltid kolla på bromsklotsens slityta smile

Gnissel är nog mer ett mått på att det börjar bli dags att rengöra bromsbeläggen wink
Eller ja, kör man på metallen så låter det väl också, men vanligt gnissel skulle inte jag
säga är någon varning för att beläggen är slitna.

men det finns faktiskt belägg som har "akustisk slitagevarning" då ofta i form av skrik eller liknande... men på tex en volvo så skriker ju nya belägg så du har rätt i det du säger...

har haft många volvos 2/7/900or och ja har aldrig haft "volvo bromsar" som det kallas när det skriker så folk måste ju göra nåt fel när dom ser över sina bromsar:)

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 september 2012
Tja...Jag hade belägg på min fd Passat som var knappa 1mm i tjocklek, ingen skillnad i pedalväg. Samma sak på en bekants bil, han körde ner till "metall mot metall". Kan kanske hända att på visa bilar så "sugs" bromsokskolven tillbaka o det är det som gör att pedalvägen blir längre, men normalt skall det INTE vara så.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

huh?
10 427 Inlägg
7 september 2012
Ptja, ett tecken att beläggen är slitna är ju att nivån i bromsvätskebehållaren sjunker då det går åt mer vätska att pressa ut kolvarna när beläggen blir slitna. wink

Sök