2885
Sök

Styling av Golf 3 Vr6 -93, var börjar jag? Hur gör ni med bilen under vintern?

4 157 Inlägg
7 september 2012
#41
CHEEVA skrev:
apotekaren91 skrev:
CHEEVA skrev:
Välkommen smile

kul bil du köpt ! Det första du bör göra är att byta kamkedja om inte detta är gjort, och eftersom du ska köra den i vinter också så ge den en ordentlig rostskyddsbehandling smile

sen när detta är gjort kan du börja styla osv, jag hade köpt coilovers och snygga fälgar till en början, sen kan man köpa lite lampor blinkers och annat krimskrams efteråt. Vill du trimma så bör du renovera motorn innan du börjar med detta, och glöm chiptrim luftfilter och sportavgasrör... det ger ingen effekt.

Hur mycket effekt vill du ha ut ?

Tack så mycket! Ja den är lite roligare än 745!smile Killen jag köpte bilen av hade kört ca 270 mil med den dom senaste 5 åren, och killen innan honom var en mekaniker som sa att han hade bytt kamkedja själv på bilen. Det står ingenting om kamkedje byte i serviceboken, men han sa att han hade gjort det. Får väl lita på honom.
Dock så måste jag byta vattenpump, olja, och tändstift, på den innan jag börjar med styling.
Ok, men vad är det som ger effekt? Jag vet faktiskt inte hur mycket jag vill ha ut. Egentligen så är jag ganska nöjd som det är så jag kanske inte behöver trimma den.hmm Tack för svaret=)

ska du upp över 200hk är de nästan turbo som gäller, hjulhästar då... går att sugtrimma också men det blir ofta dyrt. Någon skrev 5-10 hk med endast avgassystem ... de kan du nog glömma 1-2 hk kanske max, chipen som ska ge 20hk osv ger ofta inte mer än 5-6hästar och luftfilter gör ofta så bilen går sämre än med orginal filter.

Största strypningen sitter i insuget, byt detta till ett foppa/nexen insug eller kanske ett schrick, du kan också ta insuget från 2,9obd1 motorn. Nästa flaskhals är toppen, toppen är ganska dumt konstruerad med dåligt flöde. Sen behöver man så klart andra kammar osv osv osv de tickar pengar väldigt fort !

Med steg 1 turbo kit brukar man landa på runt 300hjulhästar smile

Är du nöjd med effekten är de inte lönt att fundera på trim smile Se bara till att motorn är fräsch ! och gasa inte som en tok innán du fått upp oljetryck+ oljetemp

Det var jag som sa 5-10 hk och det står jag fast vid. Om den inte har ett otroligt bra avgassystem original. Jag pratar nu om helsystem, inte bara någon ljuddämpare.



Ta detta exemplet om ni inte skulle tro mig. En porsche 911 får 10 extra hk med detta avgassystem och porschen lär ju inte ha något skräp till avgassystem original?

http://www.youtube.com/watch?v=5rgSSlNm7GY

Effektsiffror och bänkningen är 2 min 20 sec in i filmen.

Ditt påstående om sportluftfilter tycker jag också är trams, jag märkte ganska stor skillnad i responsen på min bil fastän jag bytade till biltemas filter vilket lär vara ett av dom sämsta på marknaden?

Dock håller jag med om att det är ganska bortkastade pengar att sugtrimma den,  bättre att satsa på turbokit då ist.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 september 2012
#42
zemet skrev:
CHEEVA skrev:
apotekaren91 skrev:

Tack så mycket! Ja den är lite roligare än 745!smile Killen jag köpte bilen av hade kört ca 270 mil med den dom senaste 5 åren, och killen innan honom var en mekaniker som sa att han hade bytt kamkedja själv på bilen. Det står ingenting om kamkedje byte i serviceboken, men han sa att han hade gjort det. Får väl lita på honom.
Dock så måste jag byta vattenpump, olja, och tändstift, på den innan jag börjar med styling.
Ok, men vad är det som ger effekt? Jag vet faktiskt inte hur mycket jag vill ha ut. Egentligen så är jag ganska nöjd som det är så jag kanske inte behöver trimma den.hmm Tack för svaret=)

ska du upp över 200hk är de nästan turbo som gäller, hjulhästar då... går att sugtrimma också men det blir ofta dyrt. Någon skrev 5-10 hk med endast avgassystem ... de kan du nog glömma 1-2 hk kanske max, chipen som ska ge 20hk osv ger ofta inte mer än 5-6hästar och luftfilter gör ofta så bilen går sämre än med orginal filter.

Största strypningen sitter i insuget, byt detta till ett foppa/nexen insug eller kanske ett schrick, du kan också ta insuget från 2,9obd1 motorn. Nästa flaskhals är toppen, toppen är ganska dumt konstruerad med dåligt flöde. Sen behöver man så klart andra kammar osv osv osv de tickar pengar väldigt fort !

Med steg 1 turbo kit brukar man landa på runt 300hjulhästar smile

Är du nöjd med effekten är de inte lönt att fundera på trim smile Se bara till att motorn är fräsch ! och gasa inte som en tok innán du fått upp oljetryck+ oljetemp

Det var jag som sa 5-10 hk och det står jag fast vid. Om den inte har ett otroligt bra avgassystem original. Jag pratar nu om helsystem, inte bara någon ljuddämpare.



Ta detta exemplet om ni inte skulle tro mig. En porsche 911 får 10 extra hk med detta avgassystem och porschen lär ju inte ha något skräp till avgassystem original?

http://www.youtube.com/watch?v=5rgSSlNm7GY

Effektsiffror och bänkningen är 2 min 20 sec in i filmen.

Ditt påstående om sportluftfilter tycker jag också är trams, jag märkte ganska stor skillnad i responsen på min bil fastän jag bytade till biltemas filter vilket lär vara ett av dom sämsta på marknaden?

Dock håller jag med om att det är ganska bortkastade pengar att sugtrimma den,  bättre att satsa på turbokit då ist.

vr6ans avgassystem är ganska bra orginal .. många "sport"system är 2,5" vilket blir för stort, 2,25 är lagom

men visst en fullflödes katt och ett extraktorgrenrör gör lite, men de är knappt märkbart. Dock får man et mycket härligare ljud och man ska inte underskatta placeboeffekten, dvs att de kommer kännas som att bilen går fortare än vad den gör, och de är väl känslan man är ute efter smile


1 062 Inlägg
8 september 2012
#43
Upplever själv att VR6 är svåra att trimma. Chip, fullflöde avgas, öppet filter, portad topp, inga jätteskillnader tycker jag tyvärr, lite men inga 20-30hkr på långa vägar.

Antar att byte av kammar, samt turbo el kompresor är vad som gäller om man skall få verkliga fler hästar.

"You Go, we go!"

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 september 2012
#44
TLO skrev:
Upplever själv att VR6 är svåra att trimma. Chip, fullflöde avgas, öppet filter, portad topp, inga jätteskillnader tycker jag tyvärr, lite men inga 20-30hkr på långa vägar.

Antar att byte av kammar, samt turbo el kompresor är vad som gäller om man skall få verkliga fler hästar.

ska man sug trimma så är de som sagt portadtopp insug kammar e85 högkompskolvar och sen mappa om efter detta gör man detta ordentligt så är 200 hjulhästar inte omöjligt (ca230 i motorn) men det är dyra hästar, med tanke på att ett schrick insug går på ca 16-17 000 nytt.

Så som sagt, mest bang for the buck är turbo ! men sen kan de va kul och intressant att sugtrimma också... men de krävs väl att man har lite djupare intresse för hur motorer fungerar då



Sök