4090
Sök

A4 1,8t b5 350hk funderingar

4 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Det är dags och trimma audin men först vill jag veta om jag är på rätt spår eller om jag är helt ute och cyklar.

Jag har tänkt mej ca 350hk,Grejorna nedan är dom som jag har räknat med att dom behövs bytas? Saknas det nått?

Turbo, T04e
Större IC
pysventil
Ny Dump
Ny Wastegate
Btr
Större spridare
H-profilstakar
Nya kolvar(om det behövs?)
Nytt grenrör
Nytt insug
3tums hela vägen
Öppet luftfilter
Om det jag har glömt nått eller det är nått mer som inte kommer hålla så får ni säga till!
Tanken är att den ska gå på e85 för det ger väll yttligare 30-40hk?

Låter det här vettit eller är jag på helt fel bana?

215 Inlägg
8 september 2012
#2
Pysventil tillsammans med ett återcirkulerande system rekommenderas EJ.

Org kolvar håller för 500hk+, men kostar inte så mycket att byta om du ändå ska byta stakar.

Insuget är klarar utan problem 350hk.

Bränslepump har du inte skrivit något om.

TIP måste du också byta väldigt tidigt.

Har du redan en starkare koppling ?
Annars måste du snart byta den också.
Senast redigerat av damn_fast (8 september 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

7 274 Inlägg
8 september 2012
#3
Pysventilen kan du väl skippa och fortsätta köra med original magnetventil.
Går original sprutet att mappa? Om inte så lär du nog fundera på att byta ut det.

Beroende på vilket grundtryck gamla spridarna har och vilket grundtryck dom nya ska ha så kan du eventuellt skippa en ny btr.
Senast redigerat av Brains (8 september 2012)


4 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#4
Perfekt det var precis sånna här svar jag ville ha!!
Ny koppling och bränsle pump blir det med men det hade jag glömt och skriva.
Vad står TIP för?

Många säger att det är mer lönsamt och byta bil än att trimma en 1,8 över 300 gränsen,om det är så vilken bil ska man leta efter då istället? Awd eller rwd och inte volvo. Det kanske blir bättre att byta bil istället för att lägga ner onödigt mycke pengar på a4an.

215 Inlägg
8 september 2012
#5
kiros6 skrev:
Perfekt det var precis sånna här svar jag ville ha!!
Ny koppling och bränsle pump blir det med men det hade jag glömt och skriva.
Vad står TIP för?

Många säger att det är mer lönsamt och byta bil än att trimma en 1,8 över 300 gränsen,om det är så vilken bil ska man leta efter då istället? Awd eller rwd och inte volvo. Det kanske blir bättre att byta bil istället för att lägga ner onödigt mycke pengar på a4an.

Kopplingsbytet blir bland det dyraste om du inte gör det själv.

TIP = Turbo inlet pipe. Orginal klara upp till 240-260 hk, detta är siffran från olika tuningfirmor.

Om det är värt det eller inte kan man bara avgöra själv. Köper du en som går bättre orginal så kommer det förstås
bli dyrare och värdeminskningen som också vara större. Du kommer troligen ändå mycket billigare undan om
du ger din A4 lite mer juice.

Trimma bilar är väl aldrig ekonomiskt ?
Hade du inte redan haft A4'an så skulle det vara bättre med en S60R, Audi S3 eller en EVO om du prioriterar prestanda högst.

Den kommer dock gå riktigt bra med 350hk för att vara en vanlig vardagsbil.

100-200 på 11 sek ? (mätarfart)

Senast redigerat av damn_fast (8 september 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

4 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#6
Koppling byter jag själv:)
Jag hörde runt lite igår och det var en som sa att man måste byta kammaxel också,stämmer det?

Smålänning
7 883 Inlägg
9 september 2012
#7
Ingen audiexpert, men du tror inte motorn mekaniskt klarar 350 hk? Skulle satsa på turbo, intercooler och avgassystem, kanske luftfilter också om det är så litet att det blir en flaskhals. Kan ju givetvis behövas grövre tryckrör. En så pass modern motorstyrning bör gå att mappa så att den klarar att hantera motorn.

Givetvis funkar ju inte longlifeservice på en trimmad makin.

Jag tycker det vore konstigt om inte motorn i sig klarade 350 hk, det verkar ju de flesta andra turbomotorer idag klarar utan att öppnas och byta mer än kringutrustningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

54 Inlägg
9 september 2012
#8
grövre bränsleslang  eumed att med e85 ska man ha ett högt flöde med bränsle å inte höja trycket utahelvete


4 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#9
Grövre tryckrör och allt sånnt blir nytt.
Det ska finnas en trimmguide på nordicaudi där det står ungefär vad grejorna pallar men jag kan inte hitta den nu hmm

31 Inlägg
9 september 2012
#10
Har för mig att 5-ventilstoppen inte gillar övert 300 häst, väldigt lite matrial mellan ventilerna, förbränningstrycket blir ganska högt o varmt!


Sök