2496
Sök

Hjälp med lustgas till CSB

235 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#1
Köpte ett lustgaskit på magkänsla som jag tänkte ha i mitt projekt.
http://www.blocket.se/dalarna/Lustgas_g … 11&w=3
Någon kunnig som kan se på bilden o säga om det saknas något från ett komplett kit?

235 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#2
Sitter ni o super gott folk?! Vanligtvis har man fått ett svar i minuten...;-)

Forummoderator
26 341 Inlägg
14 september 2012
#3
TurboTarzan skrev:
Sitter ni o super gott folk?! Vanligtvis har man fått ett svar i minuten...;-)

Haha, ursäkta men hur många tror du kan nåt om lustgas på Garaget?
Och på en fredagskväll..?
Är bara att vänta och se, men säker säljaren att det är ett komplett kit så får man väl hoppas det är det..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

235 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
#4
:-)
Finns nog såna snillen i det här forumet så du anar inte. Själv e man småbarnsfarsa så jag söp mig full på blandsaft och negerbollar.
Säljarn visste inte själv om d va komplett. Har ingen brådis sådär, är lite eld o lågor bara för att jag fått tag på en leksak. Blir nog en varvvillig 327 med original 275-300hk. Ba jag har motorn i garaget så beställer jag konverteringskitet från staterna.
Just ja, bilen är en 1984 Pontiac Fiero:-P
Det lilla jag vet så borde inte nåt förutom kanske amå nipplar saknas. Grejerna ligger hos polarn så jag har inte själv sett dom än.
Men det är ju munstycke me platta, flaska, slang, tryckmätarn, nåt som ser ut som en solenoid och mer än så vet jag inte vad som behövs... Nåja, kul ska d bli:-)

138 Inlägg
15 september 2012
#5
fäste till tuben saknas! Annars ser det ju bra ut, men dock ganska slitet. vilket gör att man nog bör gå igenom solenoiderna på både gas och bensin sidan. soppatrycksvakt, soppa mätare och BTR verkar följa med vilket är bra. Även tryckklocka till gasen verkar följa med, också bra. Ser jag inte helt galet verkar det sitta en plurgeventil med.
I övrigt bör du komplettera med en "fullgasswitch" som ser till att du inte skjuter lustgas utan att ha öppna spjäll... Sen ska man tänka på att man bör backa tändningen när man kör gas. 2 grader på 50hk lustagas har jag hört ska vara bra, sen två grader i "safe".

Kör man med med MSD-tändning eller liknande finns det boxar som fixar det. Men går även att göra det manuellt innan du ska ut och köra, finns även boxar som ser till att du inte skjuter gasen för tidigt. Dessa kallas Window-switch har jag för mig. det är ju bra att den boxen även slår av lustgasen innan du slår i varvstoppet.

och det viktigaste enligt mig, se till att du har ett soppa-system som klarar mängden gas du tänker köra med. Kolla så att pumpen levererar tillräckligt med flöde och även att soppa ledningen i bilen är grov nog att kunna leverera. Annars kan resen bli kort och kostsam. Var även noga med att stänga av huvudkranen på flaskan när du inte har motorn igång, har man tryck som ligger på solenoiden när motorn är avstängd finns risken att dessa inte är täta. då kan man fylla insuget med gas som sedan smäller när du försöker starta motorn.

Är allt jag kommer att tänka på nu iaf!

jag antar att du vet vad du håller på med, men kan ju vara bra för andra som läser tråden att veta om allt smile


235 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
#6
Tusen tack.
Nix, hade ingen aning om att det fanns så mycket till dessa system men förstår dock precis vad du snackar om. Inte hjärnkirurgi direkt:-)
Skönt att ha en klar bild över det hela innan man börjar meka. För säkerhets skull ska jag nog satsa på msd.

138 Inlägg
15 september 2012
#7
TurboTarzan skrev:
Tusen tack.
Nix, hade ingen aning om att det fanns så mycket till dessa system men förstår dock precis vad du snackar om. Inte hjärnkirurgi direkt:-)
Skönt att ha en klar bild över det hela innan man börjar meka. För säkerhets skull ska jag nog satsa på msd.

absolut inte hjärnkirurgi! Är man bara noga och försiktig blir det inga problem smile



Sök