3522
Sök

Volvo 240 DL 1988 Hög Temp Samt CO-Halt

169 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har ett underligt problem med min 240 DL 1988 automat.

När bilen börjar komma upp mot mitten på temp mätaren kommer de in varmluft som de ska men sedan fortsätter den upp emot max temp "de röda alltså" men fortfarande är vattnet i expansionskärlet iskallt! Har provat att rengöra kylen för att se så de inte var stopp. Den dricker varken olja eller vatten så kan utesluta toppen.
Kan detta påverka CO-Halt tomgång? Fick tok högt värde på bess, 12,3

Jag har bytt termostat och vatten temperatur sensor, även katalysator och lambda!
Trodde att detta skulle hjälpa men de gjorde de inte.

Hur vet jag om vatten pumpen är dålig om jag inte hör miss ljud?

Tacksam för svar!

Mvh Dedron

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

17 Inlägg
17 september 2012
#2
när den går upp i temp, kokar den då?

169 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#3
De är de som är de konstiga vattnet som är i själva motorn är varmt, men inte i kärlet eller kylet hmm

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

17 Inlägg
17 september 2012
#4
näe men kokar den? om du kör en längre tid o den verkligen går upp i temp så kokar vattnet ur o man får fylla på, annars tror ja mer på mätarn ljuger får du värme i kupén funkar vpumpen, o har du bytt termostat så ska allt va skyst smile

169 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#5
men ja har även bytt tempgivaren, men kanskje är stopp så de inte går ut, så de blir tryck samt hettas upp såpass?

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

17 Inlägg
17 september 2012
#6
ja de bara sprutar ånga/vatten om den kokar, ja givarn ja, men mätaren kan paja den också,

169 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#7
Men saken är den att vattnet i kärlet är iskallt som jag sa, och vatnnet i motorn är varmt, den dricker varken vatten eller olja heller

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

17 Inlägg
17 september 2012
#8
ja de cirkulerar inte direkt i kärlet, de sitter där för att vattnet ska få plats o expandera

169 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#9
men efter en 40-60 Min körning ska de vara varmt, så fel kan ja inte ha? konstigt tycker ja, kanske pumpen som inte vill riktigt? eller stopp

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

17 Inlägg
17 september 2012
#10
får du värme i kupën funkar pumpen, o du verkar inte ha kört den på kok för då har du vart tvungen o fyllt på vatten, ja har inge mer o erbjuda ja gissar på mätarn ur funktion

169 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#11
men den är ok, ja har bytt vatten temeratur sensor/givare, har haft bilen i två år, menmen

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2012
#12
testa att öppna kranen på grenrörssidan och se om det kommer ut nå vatten där . det händer att det samlas massa skit där och vattnet cirkulerar då inte som det ska

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

169 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#13
turboforssen skrev:
testa att öppna kranen på grenrörssidan och se om det kommer ut nå vatten där . det händer att det samlas massa skit där och vattnet cirkulerar då inte som det ska

Okej! De ska ja ta en titt på till helgen! tack för iden smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]


Sök