3068
Sök

Importera Evo V

172 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Tänkte skriva redan nu att jag har sökt, och läser varenda tråd jag hittar om det. Jag har även läst varje importguide jag hittar.

Hej!
Har länge haft i tanken att importera en bil från England och har inte haft tid/budget tills nu så jag och flickan tänkte flyga över efter jul och ta hem en Evo.
Bor i Södra Sverige, Helsingborg vilket har en betydelse när jag ska ta mig hem med bilen.
Men behöver få besvarat lite frågor som kommer på vägen, kan väl skriva liten lista och fråga senare om jag kommer på något mer jag undrar över.
Budgeten är ganska lågt satt då jag är arbetslös och detta är första gången jag ger mig på något sånt här så jag väntar lite med att satsa pengar. Total kostnad är tänkt att hamna på 40-50 tkr och då får man räkna in resekostnad på allt mellan 10-15 tkr för att vara på säkra sidan.
ps; undvik gärna skitsnack om att alla importbilar från England är rent skit och att alla är fusklagade. Då vill jag gärna se fakta på det också. Inget som styrker att det stämmer, det är mer skit bilar i Sverige.

*Vilken av evo modellerna ska man satsa på?
*RWD/AWD?
*Finns det olika motorer? Vilken ska man undvika/satsa på?
*Vad ska man speciellt tänka/kolla efter?
*Pendla eller ta båten hem? (Kan hellre lägga några lappar mer för att se naturen och köra in mig i bilen påväg hem)
*Billigaste sättet att komma hem? (Har kollat upp färja till både Göteborg och Danmark men verkar inte vara gratis)

Ni får gärna komma med mer information, jag har säkert ännu fler frågor som jag inte kan ploppa ut just nu. Finns det någon här som gjort det nyligen? Hur gick ni tillväga isåfall?

Mvh
Anton
Senast redigerat av dappe89 (17 september 2012)

1 926 Inlägg
17 september 2012
#2
Jag var nära på att byta till en evo iv i våras, men efter mycket sökande så kom jag fram till att det är väldigt vanligt med crankwalk på deras motorer (försvann sedan från V och uppåt) så jag backade.

Så ta o läs på lite är mitt tips, jag hade valt en evo V istället. Mycket snyggare också. Lycka till smile

172 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#3
Spelis skrev:
Jag var nära på att byta till en evo iv i våras, men efter mycket sökande så kom jag fram till att det är väldigt vanligt med crankwalk på deras motorer (försvann sedan från V och uppåt) så jag backade.

Så ta o läs på lite är mitt tips, jag hade valt en evo V istället. Mycket snyggare också. Lycka till smile

Läste på lite om det och fick fram en himla massa information och en del mer. Detta bidrog till väldigt mycket, så pass mycket att jag bestämt mig att det inte blir en 4a iaf! Tack! smile

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 september 2012
#4
När jag hämtade min bil så flög jag från nyköping kl  06 på morgonen till Standstead, åkte vidare till bilfirman med Taxi.
Tog båten från Harwish (stavning?) till Hook van Holland (stavning även där?) för att sedan köra hem genom Tyskland.
Var hemma i Katrineholm 15.30 dagen efter. Jag tyckte den resan var helt ok, och du har 50 mil kortare än mig att köra.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

172 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#5
MKarlsson skrev:
När jag hämtade min bil så flög jag från nyköping kl  06 på morgonen till Standstead, åkte vidare till bilfirman med Taxi.
Tog båten från Harwish (stavning?) till Hook van Holland (stavning även där?) för att sedan köra hem genom Tyskland.
Var hemma i Katrineholm 15.30 dagen efter. Jag tyckte den resan var helt ok, och du har 50 mil kortare än mig att köra.

Kommer du ihåg vad du betalade för resan och boende?

Tack för svar!

Mvh
Anton

463 Inlägg
17 september 2012
#6
Tänk på att teckna försäkring på bilen i Sverige innan du kommer in i landet. Jag läste här nyligen om en kille som försökte teckna försäkringen när han redan stod i tullen, då var det ingen som ville hjälpa honom.

172 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#7
habomaster skrev:
Tänk på att teckna försäkring på bilen i Sverige innan du kommer in i landet. Jag läste här nyligen om en kille som försökte teckna försäkringen när han redan stod i tullen, då var det ingen som ville hjälpa honom.

Tanken är att be om chassi nr och allt innan och teckna försäkring här i Sverige ja. Tack för tipset!

Har även fått reda på att man ska vara noga med att kolla att AYC funkar.

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 september 2012
#8
dappe89 skrev:
MKarlsson skrev:
När jag hämtade min bil så flög jag från nyköping kl  06 på morgonen till Standstead, åkte vidare till bilfirman med Taxi.
Tog båten från Harwish (stavning?) till Hook van Holland (stavning även där?) för att sedan köra hem genom Tyskland.
Var hemma i Katrineholm 15.30 dagen efter. Jag tyckte den resan var helt ok, och du har 50 mil kortare än mig att köra.

Kommer du ihåg vad du betalade för resan och boende?

Tack för svar!

Mvh
Anton

Vi sträckkörde så vi sov ingenting.

Här har du två alternativ.

http://www.directferries.se/harwich_esbjerg_farja.htm

http://www.stenaline.co.uk/ferry/routes … h-holland/

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

172 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#9
MKarlsson skrev:
Vi sträckkörde så vi sov ingenting.

Här har du två alternativ.

http://www.directferries.se/harwich_esbjerg_farja.htm

http://www.stenaline.co.uk/ferry/routes … h-holland/

Tack så jäkla mycket för den sista länken. Kände inte till den linjen alls faktiskt, förbokar jag redan nu så kostar det inte mer än 1500:- inkl bil, två personer och hytt.

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 september 2012
#10
När jag åkte så så kollade jag på bilar som låg nära hamnen, för att slippa risken att bli tagen i UK.

Kolla även att Chassie-nr stämmer med regbeviset.
Jag hade oturen att en 0 och ett O hade blivit mixat så fick inte regga min bil i Sverige.
Gick att lösa men tog några extra veckor.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

172 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#11
MKarlsson skrev:
När jag åkte så så kollade jag på bilar som låg nära hamnen, för att slippa risken att bli tagen i UK.

Kolla även att Chassie-nr stämmer med regbeviset.
Jag hade oturen att en 0 och ett O hade blivit mixat så fick inte regga min bil i Sverige.
Gick att lösa men tog några extra veckor.

Vad menar du med att kolla bilar som låg nära hamnen? Vad finns det för risker med att bli tagen där nere om man har tecknat försäkring, den är skattad, påställd och besiktad. Man försäkrar ju fordon på personer där nere.

Har 90 mils resa från hollands hamn till Helsingborg. Underbart!

Tunnelmaster
348 Inlägg
17 september 2012
#12
dappe89 skrev:
MKarlsson skrev:
När jag åkte så så kollade jag på bilar som låg nära hamnen, för att slippa risken att bli tagen i UK.

Kolla även att Chassie-nr stämmer med regbeviset.
Jag hade oturen att en 0 och ett O hade blivit mixat så fick inte regga min bil i Sverige.
Gick att lösa men tog några extra veckor.

Vad menar du med att kolla bilar som låg nära hamnen? Vad finns det för risker med att bli tagen där nere om man har tecknat försäkring, den är skattad, påställd och besiktad. Man försäkrar ju fordon på personer där nere.

Har 90 mils resa från hollands hamn till Helsingborg. Underbart!

Jag tecknade ingen försäkring när jag var där och då kan dom ta bilen och skrota den vad jag förstått?
Och när den har engelska skyltar så måste du ha engelskförsäkring?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

463 Inlägg
18 september 2012
#13
MKarlsson skrev:
dappe89 skrev:
MKarlsson skrev:
När jag åkte så så kollade jag på bilar som låg nära hamnen, för att slippa risken att bli tagen i UK.

Kolla även att Chassie-nr stämmer med regbeviset.
Jag hade oturen att en 0 och ett O hade blivit mixat så fick inte regga min bil i Sverige.
Gick att lösa men tog några extra veckor.

Vad menar du med att kolla bilar som låg nära hamnen? Vad finns det för risker med att bli tagen där nere om man har tecknat försäkring, den är skattad, påställd och besiktad. Man försäkrar ju fordon på personer där nere.

Har 90 mils resa från hollands hamn till Helsingborg. Underbart!

Jag tecknade ingen försäkring när jag var där och då kan dom ta bilen och skrota den vad jag förstått?
Och när den har engelska skyltar så måste du ha engelskförsäkring?

Kolla först här:
http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/Bu … DG_4022582

Det som är relevant för dig är "Personal Export Scheme". Det kan dessutom vara bra att ringa DVLA och höra vad som gäller med försäkring. Jag tror att om du har tecknat en försäkring i Sverige gäller den även i England efter att du har köpt bilen. Kolla med det svenska försäkringsbolaget. Glöm inte att ta med alla papper.


Sök