3454
Sök

Från grov till mindre strömkabel

117 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Tjabba!

Ska snart bygga om lite med basen bak i bilen och behöver då lite längre kablage så att det ska räcka till slutstegets nya placering.

Har dragit en 33mm2 kabel ifrån batteriet bak till skuffen, som jag kan koppla på kondensatorn.. Kan man sedan dra en lite tunnare kabel vidare ifrån kondensatorn? som tex en 16mm2 vidare till slutsteget. För 16mm2 ska vara tillräckligt för ca 1meters längd för 80amp osv.. Det är även lättare att jobba med en lite tunnare kabel wink

Frågan är då om det blir nå ström förluster om man gör så? Eller lär man köra med 33mm2 kabel hela vägen till slutsteget?

MVH Rasmus! wink
Senast redigerat av rasmus849 (18 mars 2007)

Solfilmsmontör
949 Inlägg
19 mars 2007
Kör samma tjocklek hela vägen fram till steget. Likaså när du jordar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

666 Inlägg
19 mars 2007
Strömförlusten i en kabel är beroende på tjocklek OCH längd, så om du inte vill ha feta kablar i trunken för att det är snyggt så funkar det lika bra med 16 kvadrat eller 8 kvadrat eftersom det inte är mer än en meter kabel

//Silver

268 Inlägg
19 mars 2007
Det är så kort sträcka du har mindre kabel, men bara du har lika tjock jord som ström sista biten så e det inga större problem, jag har 33mm2 till ett delningsblock och sen 8mm2 till steg å 8mm2 till jord, inga problem nångång smile

Fotograf
1 319 Inlägg
19 mars 2007
så som du skrev blir det ingaproblen sen skulle du ju koppla i kondensator å ju:) ännu mindre problem:)  lycka till

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

117 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Tack för tipsen! Då kan jag börja koppla snart då wink

Sök