3343
Sök

BMW E39 gått ojämt en stund, startar ej längre!

33 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#1
Ända sedan jag köpte bilen så har den gått ojämt och varit lite trögstartad! Har gått realtivt bra när motorn varit kall för att sedan gå ojämt när den blir varm! Kändes väldigt orkeslös, provade en 520 e39 och den gick myyycket bättre!

Nåväl, i måndags så startade jag bilen och den gick igång 1-2 sekunder för att sedan dö! Prövade igen, igen, och igen men utan resultat! Misstänkte soppapumpen då den inte gick när jag vred på tändningen! men det kommer ingen ström till soppapumpen när jag vrider på tändningen, har bytt ett av dom 3 reläna där bak, ska byta dom andra 2 också då dom bara kostar 35kr st! Det knepiga är att det kommer ström till soppapumpen ibland! Och lyckades faktiskt få igång bilen ett tag, men han knappt varva upp den innan den dog!
Jag har bytt soppapump också för att utesluta den!

Innan detta hände så hade jag precis gjort rent luftmassemätaren med bromsrengöring, och satt tillbaka originalluftburken "satt biltemas sportluftfilter sedan tidigare ägare, inget jag vill ha i min bil!


Måste jag byta dom andra 2 reläna också?
Plus går in i ett av dom och minus i ett annat!

Värt att tillägga är att mitt batteri är helt dött så jag utför alla test med en annan bil och startkablar! Fast det kanske inte har någon betydelse?

Bilen är en BMW 523 E39 från 97! Har gått 21453 mil! Ej trimmad eller chippad vad jag vet!

Tips på vad jag kan prova?
Vad kan felet vara?

70 Inlägg
27 september 2012
#2
Prova ladda upp batteriet ordentligt, med laddare, låg batterispänning kan ge en massa spännande fel på dom här!


33 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#3
Tror du verkligen det hjälper? Med tanke på att jag har ju inte låg spänning när jag kablar från annan bil!

21 Inlägg
27 september 2012
#4
Skulle bi väldigt förvånad om det hjälper med en laddning!
Jag har samma problem. Har byglat relät men ingen ström till pumpjävlen!
Alla säkringar är hela. Pumpen är ny.
Min bil har också gått ojämt som du beskriver att din har.
Fick rådet att koppla en plus från batteriet direkt till pumpen. Funkar det sitter problemet antagligen i styrboxen om det inte finns ett kabelbrott. snyft!

33 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#5
ganjarambo skrev:
Skulle bi väldigt förvånad om det hjälper med en laddning!
Jag har samma problem. Har byglat relät men ingen ström till pumpjävlen!
Alla säkringar är hela. Pumpen är ny.
Min bil har också gått ojämt som du beskriver att din har.
Fick rådet att koppla en plus från batteriet direkt till pumpen. Funkar det sitter problemet antagligen i styrboxen om det inte finns ett kabelbrott. snyft!

Fick igång min bil nyss!
Drog direktström från batteriet till pumpen och vred igång bilen! Den gick sålänge man häll kvar direktströmmen på pumpen!

Blir galen på det här!

Kan man utesluta någonting nu när man i alla fall kan få igång bilen?

Givare o.sv kan man utesluta något sådant?

21 Inlägg
27 september 2012
#6
Igensatt katt eller stopp i bränslefiltret och trasiga tändsploar eller tändstift. finns mycke du kan utesluta men inte givare.  Om den går normalt nu kan de va för att pumpen inte påverkas av en defekt givare, styrbox eller relä

Det du bör göra är en felsökning med data så kan du få det bästa svaret.
Senast redigerat av ganjarambo (5 oktober 2012)

606 Inlägg
30 september 2012
#7
en kompis hade samma fel dock en annan bil och då var det kamaxelgivaren(vevaxelgivaren) som var trasig då fick pumpen igen ström men ibland så startade den men kunde dö närsom helst dock var det en volvo men låter likt

Kan det lagas ska det lagas! :)

44 Inlägg
30 september 2012
#8
jottosson skrev:
en kompis hade samma fel dock en annan bil och då var det kamaxelgivaren(vevaxelgivaren) som var trasig då fick pumpen igen ström men ibland så startade den men kunde dö närsom helst dock var det en volvo men låter likt

Min bil, 528 e39, gick dåligt så fort den kom upp i temp, kändes orkeslös och slö. Blev bara värre och värre, bytte kamaxelgivaren. Bilen gick ännu sämre, kändes som att den tappat en cylinder eller två.. Men sen bytte jag vevaxelgivaren också, då blev den som ny! Du kan kolla med en voltmätare om kamaxelgivare och vevaxelgivare är hela, görs enklast efter de fina instruktionerna som postats i en tidigare tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=241432 (Klicka på länkarna).

Kolla även upp om du har enkel eller dubbelvanos.. Sitter en givare på enkelvanosen och två på dubbelvanos!

MVH

.done

33 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#9
Har hört en del om att startspärren blockerar strömförsörjning till soppapumpen på dom här bilarna!
Kan det stämma?


Sök