torpis skrev:
Rquired skrev:
Torpis: Ingen har heller nämnt BMW i sammanhanget "marknadens tåligaste topplock", att en rak sexa i aluminum är lite känsligare var nog ingen direkt nyhet? Däremot skrev jag att ryktet om att BMW inte tål att gå varma eller koka utan motorskador är helt skilt från verkligheten.
För mig är bara en sak viktig, håller bilen eller inte? Och BMW´s sexor tål uppenbarligen en hel del stryk samt håller det ser jag mig som överbevisad i, med respekt för att Jottoson eventuellt råkat ut för problem med sin bil.
Oavsett tror jag du har helt rätt i övrigt, skall man renovera något är det lika bra att göra det ordentligt!

Har nämnt detta innan, men jag gillar inte gissningar och vad folk tycker så jag köpte en E36 325:a för att själv se hur det låg till med BMW som bil, både att äga och köra då. Höll ett tag sen gav sig toppen. Bytte topp och bilen gick igen. (M50 motor med vanos) Köpte senare en 525:a med M20motor även denna fick topplockshaveri. min slutsats blev något i stil med att när viscokopplingen till fläkten lägger av så kokar motorn, plasttermostathuset spricker och man förstör topplocket på direkten.
Men det finns som sagt reservdelar att byta till. Med elfläkt, ARP bult och termostathus i metall så blir det en stabil motor där folk förefaller kunna hitta ganska mycket effekt "utan att öppna motorn"
Jo vi har diskuterat det tidigare och lär inte komma någon vart denna gången heller. Jag har sett mer än en BMW som kokat utan att topplock eller ens packning gett upp, bilar som rullat olika många tusen mil sedan dess, så din teori att man förstör topplocket på direkten ger jag inte mycket för.
Det värsta exemplet jag kommer på är en 523i Touring från 1999 som vad jag känner till kokade fyra gånger under en sommar efter att jag dömt ut viscofläkten samma vår. Den bilen är dock duktigt vanvårdad och det finns inget intresse för bilens hälsa utan den går så länge den går, kokar den så ställer man sig och röker en cigarett bredvid tills den svalnat, och nämner jag fläkten fick jag svaret
"Jaja jag skall har haft så mycket att göra...".
Den klarade dock en besiktning med fina värden ett halvår senare, blandar varken vätskor eller ryker, har idag inga som helst temperaturproblem, och senast jag körde bilen gick den precis som en 523i skall även om den ser för djävlig ut (ursäkta språket, men bilen har faktiskt inte en enda panel utan bucklor och skrap) och har diverse glapp här och där.
Problemen den bilen råkat ut för tycker jag inte man kan relatera till BMW, sköter man inte en bil sköter inte bilen sitt jobb det är inget konstigt, men likväl var den bilen pålitlig och är så idag igen trots att toppen borde varit så skev att man såg det med blotta ögat enligt belackarna.
Men sköter man sin bil, och undviker stormkokningar även om man kan ha turen med sig, är BMW pålitliga och det är vad jag bryr mig om. Min gamla M52 har inte en pinal monterad som inte är original och har aldrig fått toppen lyft men är likväl helt pålitlig trots att den inte endast körs till kyrkan på söndagarna.
Om du köpt dig två vrak och fått dig en annan uppfattning är det lite tråkigt men ingen tvingar dig att köpa några fler BMW heller, jag hoppas bara Jottosson inte gjort detsamma och får en liknande bild av märket.