2633
Sök

Bmw 523ia -98 dricker kylarvatten.....

606 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Kan till bilens försvar säga att morsans 523 E39 läckte ur plasthuset som Rq nämner. den läckte och sög in luft. Blev varm, kokade och värmen försvann. Byte av detta inkl jobb tog en verkstad ca 1500:- för om jag kom ihåg rätt. Man kunde bytt det själv... Men inte min bil så...

Stäng av värmen och låt den gå så den blir varm och håll gasen på ca +2000 varv sen så bör det ju bli tryck i grejorna och du kan se ev. läckage? Det kunde jag iaf. Toppen gick INTE trots en kokning vad jag misstänker.

Den var lite lurig och lufta sen. Men det gick.

Min blogg om det.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=117430

får kolla det smile min har då inte varit i närheten av att gå varm så det känns ju bra iaf.. verkar inte ha dragit nå speciellt mycke kylarvatten nu med "småsvängar" så misstänker ett yttreläckage som uppstår vid högtryck som dom flesta nämner. Termostathuset förövrigt kostar 200-300kr på skruvat och det är inga problem för mig att byta men vill hitta läckan först är det termostathuset så  byter jag vattenpumpen på en gång när jag lix ska dit och skruva.

Har du sjuk tur är det bara luft i skiten. Om du har tur alltså. Men lustigt att den inte blir varm om du har värme på. Hennes släde blir varm fort och värme kommer snabbt. Lufta? När huset var bytt fick jag lik förbannat lufta själv igen och när den var varm låg vattennivån äckligt lågt. När man släppte på trycket steg den rejält till normal nivå. Expansionskärlet expanderade...

alltså jag har värme i kupen dock ingen djungelvärme men varmt blir det menar mer att den inte "går varm på tempmätaren"

Jo skulle egentligen ha ringt till föregående ägare och frågat om han gjort något med kylsystemet nyligen och luftat dåligt

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
18 178 Inlägg
30 september 2012
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:
jottosson skrev:

får kolla det smile min har då inte varit i närheten av att gå varm så det känns ju bra iaf.. verkar inte ha dragit nå speciellt mycke kylarvatten nu med "småsvängar" så misstänker ett yttreläckage som uppstår vid högtryck som dom flesta nämner. Termostathuset förövrigt kostar 200-300kr på skruvat och det är inga problem för mig att byta men vill hitta läckan först är det termostathuset så  byter jag vattenpumpen på en gång när jag lix ska dit och skruva.

Har du sjuk tur är det bara luft i skiten. Om du har tur alltså. Men lustigt att den inte blir varm om du har värme på. Hennes släde blir varm fort och värme kommer snabbt. Lufta? När huset var bytt fick jag lik förbannat lufta själv igen och när den var varm låg vattennivån äckligt lågt. När man släppte på trycket steg den rejält till normal nivå. Expansionskärlet expanderade...

alltså jag har värme i kupen dock ingen djungelvärme men varmt blir det menar mer att den inte "går varm på tempmätaren"

Jo skulle egentligen ha ringt till föregående ägare och frågat om han gjort något med kylsystemet nyligen och luftat dåligt

I de E39 med 6:a jag haft (523-525-528) har det varit "djungelvärme" Så även på morsans.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:

I de E39 med 6:a jag haft (523-525-528) har det varit "djungelvärme" Så även på morsans.

okej hmm

606 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
jottosson skrev:
Dieselsmurfen skrev:

var ut och testade nu och det är rätt bra värme i den ändå stog på tomgång som  du sa ca 2000varv och lät den gå upp i arbetstemp hittade dock ingen läcka.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 september 2012
Det skall vara rejäl värme i den bilen, har du prövat att lufta för sakens skull?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

606 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Det skall vara rejäl värme i den bilen, har du prövat att lufta för sakens skull?

jo nu var det rätt bra värme tycker jag iaf. har ej testat att lufta.

frågade tidigare ägaren om han nyligen gjort något med kylsystemet eller haft några problem själv och han hade varken bytt något nyligen eller haft nått problem dock så hade han bytt kylare för ca 4 år sen

606 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
Varit på några verkstäder och hört mig för nu. Dom flesta sa väll toppen direkt när jag nämnde att det var en bmw men när den inte gick varm blev dom väl lite osäker och frågade hur trycket var i kylsystemet.

Huvudslangarna från kylaren är ju bra hårda när bilen är varm vet ej hur det ska vara på dom här motorerna

dom kunde ta bilen för avgaskoll i kylsystemet i morgon så får väl se vart jag landar.

Något som vet om det är värt att byta topp på 523i (e39) ? och nån som vet vad det ungefär kan kosta att göra på verkstad om jag fixar en ny topp + material ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 oktober 2012
jottosson skrev:
Varit på några verkstäder och hört mig för nu. Dom flesta sa väll toppen direkt när jag nämnde att det var en bmw men när den inte gick varm blev dom väl lite osäker och frågade hur trycket var i kylsystemet.

Huvudslangarna från kylaren är ju bra hårda när bilen är varm vet ej hur det ska vara på dom här motorerna

dom kunde ta bilen för avgaskoll i kylsystemet i morgon så får väl se vart jag landar.

Något som vet om det är värt att byta topp på 523i (e39) ? och nån som vet vad det ungefär kan kosta att göra på verkstad om jag fixar en ny topp + material ?

Hade jag fått en krona varenda gång jag hört det hade jag haft garderoben fylld med växel vid det här laget, om du mot förmodan råkat illa ut är det första gången folks BMW-fördomar fått rätt vad jag erfar däremot.

Där skall vara övertryck i kylsystemet på M52, om jag minns rätt handlar det om 1bar eller mer, så att slangarna är hårda är inget konstigt i sig. Om bilen är värd att laga beror på vad verkstaden du anlitar vill ha för jobbet, och hur mycket du behöver byta. Men ett avgasprov kan väl vara bra att göra oavsett så kan du i bästa fall stryka den här punkten från listan!

606 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
haha jo :p

ska lämna in den i morgon över dagen så får dom göra ett avgasprov och provtrycka systemet!

mjo får höra med dom i morgon va dom ev tar för ett topp byte . 5-6 tusen kan ju va värt att lägga med tanke på att jag gav 19.000 för bilen och den är riktigt fin.

606 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
såg det att en topp kostar ca 4000-5000:- och man får en hel motor för 6000-7000:- kanske mer värt att köpa en motor om det skulle vara toppen som är dålig på min ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 oktober 2012
jottosson skrev:
såg det att en topp kostar ca 4000-5000:- och man får en hel motor för 6000-7000:- kanske mer värt att köpa en motor om det skulle vara toppen som är dålig på min ?

BMW har klena topplocksenheter, det är ingen vandringssägen. Eller för klena för hur dem används i alla fall. Köper du en renovering av toppen inkl allt vad det innebär så har du ju en frisk motor. Köper du en hel motor så vet du ju inte om den håller 10000mil eller 1mil.

Ena skruven tillhör min dåvarande 325:a och andra skruven min S40 2.0t, gissar att med uppgraderade skruv så skulle BMW motorn hålla måttet. Byter man topplocket kan man ju likväg lägga ett par kronor extra på riktiga skruv.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … 0-b25.html (man får leta upp just sin motormodell givetvis)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715461_nllp68.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

606 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
torpis skrev:
jottosson skrev:

BMW har klena topplocksenheter, det är ingen vandringssägen. Eller för klena för hur dem används i alla fall. Köper du en renovering av toppen inkl allt vad det innebär så har du ju en frisk motor. Köper du en hel motor så vet du ju inte om den håller 10000mil eller 1mil.

Ena skruven tillhör min dåvarande 325:a och andra skruven min S40 2.0t, gissar att med uppgraderade skruv så skulle BMW motorn hålla måttet. Byter man topplocket kan man ju likväg lägga ett par kronor extra på riktiga skruv.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … 0-b25.html (man får leta upp just sin motormodell givetvis)

http://www1.garaget.org/gallery/archive … nllp68.jpg

tack för svaret! smile

dock tror jag inte det spelar så stor roll vad man har för bultar

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 oktober 2012
Torpis: Ingen har heller nämnt BMW i sammanhanget "marknadens tåligaste topplock", att en rak sexa i aluminum är lite känsligare var nog ingen direkt nyhet? Däremot skrev jag att ryktet om att BMW inte tål att gå varma eller koka utan motorskador är helt skilt från verkligheten.

För mig är bara en sak viktig, håller bilen eller inte? Och BMW´s sexor tål uppenbarligen en hel del stryk samt håller det ser jag mig som överbevisad i, med respekt för att Jottoson eventuellt råkat ut för problem med sin bil.

Oavsett tror jag du har helt rätt i övrigt, skall man renovera något är det lika bra att göra det ordentligt! smile

606 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
verkar faktiskt inte ha dragit speciellt mycke vatten nu men ska se i morgon då den blivit kall...

efter att ha tänkt efter lite och skulle det visa sig vara toppen som är väck blir det nog att köra tills den lägger äv känns inte vettigt att lägga ut 5-10 tusen på en bil som jag köpt för 19. avaktar lite med att lämna in den och ser hur mycke vatten som försvinner tills slutet på veckan och har jag fått fylla på igen då så blir nog ett avgastest och provtryckning/spårvätska

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2012
Rquired skrev:
Torpis: Ingen har heller nämnt BMW i sammanhanget "marknadens tåligaste topplock", att en rak sexa i aluminum är lite känsligare var nog ingen direkt nyhet? Däremot skrev jag att ryktet om att BMW inte tål att gå varma eller koka utan motorskador är helt skilt från verkligheten.

För mig är bara en sak viktig, håller bilen eller inte? Och BMW´s sexor tål uppenbarligen en hel del stryk samt håller det ser jag mig som överbevisad i, med respekt för att Jottoson eventuellt råkat ut för problem med sin bil.

Oavsett tror jag du har helt rätt i övrigt, skall man renovera något är det lika bra att göra det ordentligt! smile

Har nämnt detta innan, men jag gillar inte gissningar och vad folk tycker så jag köpte en E36 325:a för att själv se hur det låg till med BMW som bil, både att äga och köra då. Höll ett tag sen gav sig toppen. Bytte topp och bilen gick igen. (M50 motor med vanos)  Köpte senare en 525:a med M20motor även denna fick topplockshaveri.  min slutsats blev något i stil med att när viscokopplingen till fläkten lägger av så kokar motorn, plasttermostathuset spricker och man förstör topplocket på direkten.

Men det finns som sagt reservdelar att byta till. Med elfläkt, ARP bult och termostathus i metall så blir det en stabil motor där folk förefaller kunna hitta ganska mycket effekt "utan att öppna motorn"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 oktober 2012
torpis skrev:
Rquired skrev:

Har nämnt detta innan, men jag gillar inte gissningar och vad folk tycker så jag köpte en E36 325:a för att själv se hur det låg till med BMW som bil, både att äga och köra då. Höll ett tag sen gav sig toppen. Bytte topp och bilen gick igen. (M50 motor med vanos)  Köpte senare en 525:a med M20motor även denna fick topplockshaveri.  min slutsats blev något i stil med att när viscokopplingen till fläkten lägger av så kokar motorn, plasttermostathuset spricker och man förstör topplocket på direkten.

Men det finns som sagt reservdelar att byta till. Med elfläkt, ARP bult och termostathus i metall så blir det en stabil motor där folk förefaller kunna hitta ganska mycket effekt "utan att öppna motorn"

Jo vi har diskuterat det tidigare och lär inte komma någon vart denna gången heller. Jag har sett mer än en BMW som kokat utan att topplock eller ens packning gett upp, bilar som rullat olika många tusen mil sedan dess, så din teori att man förstör topplocket på direkten ger jag inte mycket för.

Det värsta exemplet jag kommer på är en 523i Touring från 1999 som vad jag känner till kokade fyra gånger under en sommar efter att jag dömt ut viscofläkten samma vår. Den bilen är dock duktigt vanvårdad och det finns inget intresse för bilens hälsa utan den går så länge den går, kokar den så ställer man sig och röker en cigarett bredvid tills den svalnat, och nämner jag fläkten fick jag svaret "Jaja jag skall har haft så mycket att göra...".

Den klarade dock en besiktning med fina värden ett halvår senare, blandar varken vätskor eller ryker, har idag inga som helst temperaturproblem, och senast jag körde bilen gick den precis som en 523i skall även om den ser för djävlig ut (ursäkta språket, men bilen har faktiskt inte en enda panel utan bucklor och skrap) och har diverse glapp här och där.

Problemen den bilen råkat ut för tycker jag inte man kan relatera till BMW, sköter man inte en bil sköter inte bilen sitt jobb det är inget konstigt, men likväl var den bilen pålitlig och är så idag igen trots att toppen borde varit så skev att man såg det med blotta ögat enligt belackarna.

Men sköter man sin bil, och undviker stormkokningar även om man kan ha turen med sig, är BMW pålitliga och det är vad jag bryr mig om. Min gamla M52 har inte en pinal monterad som inte är original och har aldrig fått toppen lyft men är likväl helt pålitlig trots att den inte endast körs till kyrkan på söndagarna.

Om du köpt dig två vrak och fått dig en annan uppfattning är det lite tråkigt men ingen tvingar dig att köpa några fler BMW heller, jag hoppas bara Jottosson inte gjort detsamma och får en liknande bild av märket.

606 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Hehe håller faktiskt med required. Har haft 3 bmwn innan den första kokade och höll men den skar dock ett halvår senare pga att den var totalt slut (5000kr) för en bmw 518i 90

köpte sedan en 320 -93 som gått 33.000 mil och den gick som satan förutom att bakaxeln var skev.

Köpte sen en 520i -94 som rullat 34.000mil och var ägd av 3st personer som jag vet vilka det är innan och dom har då inte kört lugnt med den bilen kan jag lova men den gick hur fint som helst i motorn kopplingen var dock slut och karossen utrostad och svetsade bakaxel fästen men som sagt motorn var helt okej drog varken vatten eller olja (mer än vanligt)

Bilen jag har köpt nu är dock extremt välvårdad och bilden jag fick av köparen har den bilen nog inte gjort över 140km/h sen tiden i tyskland för 10 år sen och den har nog inte åkt brett någonsin förutom i går i en blöt rondell TIHIHII!! dock drar den kylvätska frågan är ju bara vart i från (huvud ämnet i denna tråd)

så jag tror inte bmw är sämre än något annat dock körs dom flesta "billigare" bmwna på ett ganska våldsamt sätt av ungdommar nuförtiden då dom går jävligt bra är bakhjulsdrivna och inte kostar så mycke så det är itne så konstigt att dom rasar och har skeva toppar det skulle vilken merca som helst också få och för att inte tala om japsare sen så har vi ju gammla volvo 740 som är praktiskt odödliga men 850 t5 och v70 t5 som har lite mer "kräm" tycker jag toppen flyger på hit och dit.

Nu var detta kanske helt onödigt skrivet men jag har lite och göra och försöker intala mig att jag köpt en fin bil trotts allt big_smile

235 Inlägg
3 oktober 2012
Kylare
Termostathus
Vattenpump

De vanligaste sjukdomarna på kylsystemen.
Läck leder till luft i systemet å dålig värme i kupén

Har själv kört med läckande och glappande vattenpump utan att det kokade men hade dålig värme i bilen dock (M52B25)

Min arbetskamrat köpte en 523ia -98, kokade efter 3 dagar. Men då hade fläktkåpan fart ner i fläkten (sitter med clips!!!) å dåliga mekaniker som varit å rivit i den. Han blåste packning och topplock. Sitter nytt på nu.
Olja/vatten i motorn täppte igen silen i tråget, då blev de inget oljetryck ist. Åtgärdat nu men kamaxlar, lager och lyftare är skrot å måste bytas så nu står bilen igen.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

Sök