2709
Sök

Påkörd bakifrån

7 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Hej.
Körde runt i min Volvo v70 -03 idag och blev påkörd av en Volvo 745. Ingen aning vilken hastighet. Men det small rätt ordentligt. Som tur är så har jag dragkrok så fick inga skador, förutom repig stötfångare. 745an fick mosad front. Har kört runt med bilen men märker inget konstigt. Men borde jag ändå lämna in bilen på kontroll? Kan något ha tagit skada? Tex chassiet, krockbalk? Han som körde in i mig är en kompis så vill helst göra allt så enkelt och billigt som möjligt. Vill helst bara plocka av stöten och lacka om den. Men samtidigt vill jag lämna in den på kontroll eftersom det ändå är en såpass ny bil. Hur tycker ni jag ska göra? smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
30 september 2012
Skicka dej själv till sjukhus för kontroll! Även om du inte känner av några skador nu, så kan du göra det i framtiden, och då är de bra att ha de dokumenterat att du varit med om olycka osv...

Angående bilen så kan du ju fått skador på dragbalk å chassie som inte syns eller känns när du kör den... Skulle åtminstonde ta upp den på en lyft å titta riktigt noga samt kika ordentligt när du tar bort stötfångaren, så inget är skadat eller krokigt...  Vore ju lite tråkigt om du hänger på en husvagn å ska på semester, men tappar hela skiten efter vägen för att dragbalken gått av...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

KHRacing
30 september 2012
kolla vinkeln på gragkroken. är den det minsta fel så har du ett skadat chassie

7 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Tack för svar smile Aadå ska iväg och kolla upp nacken imorgon. Precis är orolig att bilen har tagit skada. Skulle vara riktigt surt och märka om något är skevt i framtiden. Men skulle det vara möjligt att bilen blir ramsne utan att man märker något? Eftersom jag har krok blir så åker väl all krock energi rätt in i chassiet? smile

7 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Har kollat vinkeln på kroken men svårt o se om den är sne eller inte. Men tycker att den lutar lite innåt. Men får kolla mera imorgon smile

1 213 Inlägg
7 oktober 2012
Med den typen av krockar så behövs bilen riktas i en riktbänk.

Även i låg fart så får man skador på minst en balk på moderna bilar, kan ta ett exempel på en Volvo 940 med små skador som jag fick in på den verkstaden.
En bil utan förare rullade från en villatomt in i dennes grannes bil in på granntomten, guppet till infarten resulterade i att bilen som rullade träffade med dragkroken in i bagageluckan på 940in.
Skadorna som vart på bilen, som jag fixade var: Ny bagagelucka, nya bakljus på höger sida, en balk under bilen behövdes riktas, vart en skada på höger bakskärm på sidan. Bilen lämnades till lackeraren för lackering av bagageluckan & hela bakskärmen.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 oktober 2012
Anmäl till ditt försäkringsbolag så bilen blir kontrollerad. Din polare får ju betala självrisken men jag ser inte något moraliskt dilemma i det. Om det var så att ni lekte och du känner dig medskyldig kan ni ju dela på den kostnaden mellan polare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

9 120 Inlägg
7 oktober 2012
Såhär gick det till när jag blev påkörd bakifrån för ett par år sen.
Skriv en skaderapport med uppgifter om din bil och den andres bil och lämna till ditt försäkringsbolag. Ditt försäkringsbolag kommer ta kontakt med din polares försäkringsbolag, som sedan tar kontakt med din polare. Din polare får betala 1000:- i självrisk, och du kan kostnadsfritt för dig lämna in bilen på lagning där dom kollar allt som behövs. Dessutom så om sparar kvittona på läkarundersökningen så får du dom pengarna tillbaka och eventuellt en 1000 lapp för sveda och värk.

7 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
Tack för alla svar. Tog kontakt med försäkringsbolaget, och bilen ska in på kontroll och lagning nu smile

4 179 Inlägg
10 oktober 2012
Finns mycket som kan bli snett när bilar krockar som man inte märker eller ser direkt.

En bekant saab 900 gamla generationen blev påkörd. syntes inga direkta skador men efter det så drog bilen snett  när man bromsade.

En annan krockade med sin 240 med sopbilen. Såg inte ut att blivit några skador alls på volvon men några dagar senare så märkte han att det inte gick att öppna bakdörrarna.

Om smällen var rakt bakifrån så är risken mindre för att bilen blir ramsne tror jag men det är ju ändå värt att kolla upp.

542 Inlägg
10 oktober 2012
Glöm inte att kolla upp dig själv!

Sök