3294
Sök

E34 med kylproblem!

37 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Min e34 525i (m20b25 Gamla motorn asså smile är riiiktigt konsig..

Topplockspackningen gick för ett tag sen så blandades det olja och kylar vatten i hela kylarsystemet! Så det va ett riktigt klägg i slangar osv, men har fixat alla slangar, bytt vattenpump, termostat..
Och när jag fyller på vatten nu så fyller jag tills det blir fullt, trycker på översta kylarslangen tills vattnet i expantionskärlet försvinner sen fyller likadant tills det börjar spruta ut ur det lilla hålet överst i expantionskärlet..
startar bilen och låter den gå varm (kör sakta och varvar nästan ingenting)
sen när jag stannar och låter den stå på tomgång känner jag på alla slangar och dom är oftast rätt mjuka och det "bubblar" lite i dom .. efter 10 sec så skjuts den översta kylarslangen av ..
Varför blir det så? :s

Fråga om jag har skrivit konstigt eller nåt! Vill ha hjälp foooort! tongue

Mvh


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 oktober 2012
#2
Hej, jag blir lite osäker på hur du har luftat bilen. Om jag förstår dig rätt är inte det tillräckligt, du ska efter att ha fyllt på så mycket det går (Här kan du gärna klämma lite slangar så systemet sväljer så mycket som möjligt) starta motorn och lufta föredragsvis med full värme på i bilen till det av sig självt endast rinner lite vatten från luftskruven, det får inte spruta, fräsa eller liknande då finns luft kvar i systemet. Ha helst en bekant till hands som sitter bakom ratten och har koll på temperaturmätaren. Under tiden skall du se till att vattennivån i expansionskärlet hela tiden hålls på fullt.

När du nått så långt på tomgång, och kylarens expansionskärl är fullt med vatten, be din bekant att ge och hålla lite gas så motorn landar på lite varv. Om du är själv kan du använda bilens gasspjäll manuellt och försöka uppskatta ett lämpligt varv, men det är inget man ska göra på nyare BMW med ASC! Förslagsvis runt 2500varv/minut, då brukar det åter igen kunna komma en del luft så fortsätt tills det åter igen endast rinner vatten. Det kommer rinna med lite högre tempo än vid tomgång i det läget. Pröva efteråt lite olika varvtal, men inte högre varv i det här läget och kontrollera att det fortsatt endast kommer vatten, skruva sedan åt skruven ordentligt.

Motorn bör vara driftvarm när det här görs, hinner den inte upp i temperatur när du gör fyller systemet och gör ovanstående så avsluta med att skruva åt skruven enligt ovan och ta en liten runda på lägre varv så tempmätaren ställer sig rakt upp. Självklart får motorn inte visa några tendenser att gå varm under körningen, avbryt i så fall, men om temperaturmätaren ställer sig stadigt rakt upp fortsätt köra lite till så motorn är helt genomvarm. Gör om operationen, full värme och lufta först från tomgång och kontrollera att det endast kommer vatten, sedan på lite högre varv och kontrollera flödet igen.

Pröva den metoden, fortsätter bilen att ställa till det för dig får vi fundera vidare!

När det gäller kylarslangen, är du säker på att slangklämman är av korrekt storlek och att den var/är dragen ordentligt? Och när du skriver att topplockspackningen gav upp tidigare, vad gjordes i samband med den reparationen utöver det du nämner?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

37 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#3
Tack så jätte mkt för svar, är lite seg här!

Test startade den idag och det kommer vitrök ur avgasröret..
En kompis sa att det kan vara en spricka i toppen och att kompet från motorn trycks ut i kylsystemet? Där av att slangen hoppar av? Är det möjligt?

Ska testa att byta kylare i helgen och sen se till att den är heeeelt tät osv..

Du kanske kan svara på vart den nedre slangen under expantionskärlet går till?


Men ska testa allt du har skrivit så återkommer med resultatet, kan tillochmed filma hela processen så du ser hur jag gör! smile Mvh Jonathan


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2012
#4
Det kan mycket väl vara en spricka i topplocket, det är tyvärr lätt hänt på 2.5L M20, vet du om topplocket kontrollerades innan bilen monterades ihop igen efter haveriet eller packningen byttes endast?

Nedre slangen, vilken tänker du på då? Du kanske hittar den på realoem.com? Tänk på att E34 ligger under "arkiv" och inte "nuvarande" när du skall välja modell! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 534 Inlägg
10 oktober 2012
#5
värt och tillägga:

Om du har expansionkärlet på kylaren så kan man få höjja upp bilen i fram med domkraft, dem kan vara förjävliga och lufta ibland.
m20 motorn har även 2st luftskruvar, 1st på termostaten och 1st på kylaren


37 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#6
Okej , men hur märker jag på snabbaste sätt att det är en spricka i toppen?
Im2fast4u - tack för tipset, ska testa båda 2 under helgen!
Någon av er som har just denna bil med samma motor? Tänkte om någon kunde ta lite bilder och lägga upp på alla slangar,hur dom sitter, vart och så jag vet så att allt sitter där det ska !

tack för alla tips, ska testas!
Mvh



Sök