1877
Sök

Är generatorn paj?

22 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Bilen är en passat 99, 1.6 bensin. Idag märkte jag att batterilampan började lysa konstant oavsett om bilen är i gång eller om man bara sätter igång tändningen.

Provade att mäta volten i batteriet ( avstängd motor) och den låg på 12,7 v. Med motorn på så låg den på 11,3 v. Jag misstänker att detta hände i samband med installation av tre stycken extraljus xenon (65 Wattare) som jag för första gången använde idag ( ca två timmars bilkörning).

Reläkablaget är på 2,5 mm (grövre från relä till batteri och jord), en säkring på 35 A och relä på 40 A.

Kan detta vara problemet? la märke till att det hade oxiderat vid plus på batteriet. orsaken till oxideringen?
Är generatorn paj?

Kopplade bilen till VAG COM men inga felmeddelande där.

Vad tror ni om detta?
Tacksam för svar!

Lowlife
809 Inlägg
14 oktober 2012
#2
om batterilampan lyser betyder det att generatorn inte laddar. så där hade jag kollat först. extra ljusen ska inte ha någon större effekt där tror jag inte iallfall låter osannolikt tongue

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

22 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#3
På så vis. Då ska jag koppla pluskabeln ( från multimetern) till plus på batteri. Men var nånstans på generatorn ska jag koppla jord kabeln? och vad borde den visa?

Pim_Pim
14 oktober 2012
#4
Jag hade nog kollat kolen i generatorn lite snabbt smile

2 024 Inlägg
14 oktober 2012
#5
Du har ju redan mätt och konstaterat låg spänning. Eftersom lampan lyser så tror jag du kan börja med att kolla kolen/regulatorn i generatorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

22 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#6
Expoze skrev:
Du har ju redan mätt och konstaterat låg spänning. Eftersom lampan lyser så tror jag du kan börja med att kolla kolen/regulatorn i generatorn.
Måste jag ha bilen i service läge och ta bort kamremmen för att ta loss generatorn?

Lowlife
809 Inlägg
14 oktober 2012
#7
Guitar_boy skrev:
Expoze skrev:
Du har ju redan mätt och konstaterat låg spänning. Eftersom lampan lyser så tror jag du kan börja med att kolla kolen/regulatorn i generatorn.
Måste jag ha bilen i service läge och ta bort kamremmen för att ta loss generatorn?
nej ska inte behövs. då iallfall flesta fallen har den en egen rem.. smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

2 024 Inlägg
14 oktober 2012
#8
Guitar_boy skrev:
Expoze skrev:
Du har ju redan mätt och konstaterat låg spänning. Eftersom lampan lyser så tror jag du kan börja med att kolla kolen/regulatorn i generatorn.
Måste jag ha bilen i service läge och ta bort kamremmen för att ta loss generatorn?
Aldrig kollat på en passat men det kan jag inte tänka mig att du behöver göra, generatorn drivs väl av en egen rem? Dessutom brukar man sällan behöva plocka bort generatorn utan bara regulatorn som brukar sitta med 2 små skruvar på baksidan av generatorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

22 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#9
Senast redigerat av Guitar_boy (15 oktober 2012)

Pim_Pim
15 oktober 2012
#10
Du kan köpa ett nytt på förslagsvis Mekonomen, en ny laddningsregulator till din generator kostar 667kronor.

22 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#11
Pim_Pim skrev:
Du kan köpa ett nytt på förslagsvis Mekonomen, en ny laddningsregulator till din generator kostar 667kronor.
På så vis. Var kolen för korta? hur kan jag veta att laddningsregulatorn och generatorn fungerar annars?

Pim_Pim
15 oktober 2012
#12
Mjo, dom kolen har gjort sitt.

22 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#13
Tack för svaren!
Vad ska jag köpa för kol då? längd? måste jag löda dem dit eller?


Sök