4654
Sök

Varför smällter saker snabbare på teflon?

46 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Tjosan. Har gått och funderat på en sak i ett par dagar (Jag har nog för mycket fritid tongue)

Varför tinar/smällter t.ex is snabbare på teflon än på andra material?

Allt går, bara man vill!

Kettunen
22 mars 2007
Gör det big_smile? HAHAHA Du måste haft grymt tråkigt om du tänker på sånt tongue

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
22 mars 2007
ingen aning.. men ja tror på din teori opm för mycket fritid...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Sleeper
3 084 Inlägg
22 mars 2007
ehmm.. ja termodynamik e knasigt men värme går över till det kallare mediumet varför just teflon smälter isen snabbare än en järnplatta har jag aldrig hört.. men inte sånt man brukar fundera över heller tongue

edit: det var ett tag sen man hade sånt men hade det inte nåt med densitet å gö hmm?
Senast redigerat av Sushikocken (22 mars 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

46 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Gör det big_smile? HAHAHA Du måste haft grymt tråkigt om du tänker på sånt tongue

Haha jaa sålde ju bilen förra veckan så ja har inte så mycket att göra nu tongue mer än att gå i skolan då förstås, men där gör vi ju inte så mycket heller tongue

jaa de kanske har nått med densitet att göra, får fundera vidare tongue

Allt går, bara man vill!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
22 mars 2007
Menar du teflon vs "vanlig panna"
eller teflon vs sten(eller annat naturligt) ?

Min TEORI är så här:

fall 1:
Din teflon panna är tunnare än din vanliga panna och värmen sprids därför snabbare genom metallen upp till isen

fall 2:
Teflon tar naturligt upp mer värme än exemplet sten och blir naturligt varmt snabbare. Tar det upp värmen bättre ger det också ifrån sig värmen bättre! Alltså smälter det snabbt det kalla som ligger emot!

Har ingen aning om det är korrekt (speciellt inte den översta) men det är min gissning wink

873 Inlägg
22 mars 2007
Jo det stämmer nog rätt bra. Tar ju längre tid att värme upp en större massa.

En gjutjärnspanna tar längre tid på sig att bli varm, men den behåller (och avger) även värmen längre.

Jag brukar använda gjutjärnspannan till att genomsteka saker långsamt eller till redningar och liknande.
Teflonpannan när jag är lat och snabbt vill ytsteka en burgare eller något wink

Don't get mad, get even.

Sök