eh jo eftersom bilen går antingen för fett eller leant med dålig lambda. Det är ett av de viktigaste systemen som styrsystemet mäter ifrån. Det går jättebra att köra utan LMM men lambda och map måste du ha.
Sen kanske den bara är "dålig/smutsig" men är den trasig så går bilen riktigt dåligt. Den viktigaste är den framför katten om man har flera
turboforssen skrev:
Richtenb skrev:
Om du har trasig lambdasond så går bilen dåligt, märker du något sådant?
piraya2 skrev:
Ja känns ju så men tycker det är konstigt att jag inte får någon felkod. Hittar inget läckage på avgassystemet heller.
eh ne . bilen kan gå precis som vanligt men trasig lambda . bara att du får höga värden
eh jo eftersom bilen går antingen för fett eller leant med dålig lambda. Det är ett av de viktigaste systemen som styrsystemet mäter ifrån. Det går jättebra att köra utan LMM men lambda och map måste du ha.
Sen kanske den bara är "dålig/smutsig" men är den trasig så går bilen riktigt dåligt. Den viktigaste är den framför katten om man har flera
turboforssen skrev:
Richtenb skrev:
Om du har trasig lambdasond så går bilen dåligt, märker du något sådant?
eh ne . bilen kan gå precis som vanligt men trasig lambda . bara att du får höga värden
är lambdan dålig så är ju den trasig ... och en bil går inte bra utan lmm då går den ju i nödläge , men visst den går och i detta fall va lambda värdet låg och det brukar tyda på trasig lambda
Senast redigerat av turboforssen (24 oktober 2012)
Att lambda värdet är lågt där bilprovningen mäter betyder ingenting för hur lambdasensorn mår. Om bilprovningen skulle stoppa in sin sticka där lambdasonden sitter, dvs framför en katalysator och en massa avgasrör så skulle du få en bättre bild av hur den mår.
Du kan alltid mappa bort en lmm, du kan aldrig mappa bort en lambdasensor.
Om du vet var lambdan sitter så borde du förstå att den både kan bli skitig, dvs mäta något sämre men fortfarande fungera. Trasig är lika med att rycka strömmen till den. Du kan ju prova att göra det på din bil så får vi se hur bra den går....
turboforssen skrev:
Richtenb skrev:
eh jo eftersom bilen går antingen för fett eller leant med dålig lambda. Det är ett av de viktigaste systemen som styrsystemet mäter ifrån. Det går jättebra att köra utan LMM men lambda och map måste du ha.
Sen kanske den bara är "dålig/smutsig" men är den trasig så går bilen riktigt dåligt. Den viktigaste är den framför katten om man har flera
turboforssen skrev:
eh ne . bilen kan gå precis som vanligt men trasig lambda . bara att du får höga värden
är lambdan dålig så är ju den trasig ... och en bil går inte bra utan lmm då går den ju i nödläge , men visst den går och i detta fall va lambda värdet låg och det brukar tyda på trasig lambda
Att lambda värdet är lågt där bilprovningen mäter betyder ingenting för hur lambdasensorn mår. Om bilprovningen skulle stoppa in sin sticka där lambdasonden sitter, dvs framför en katalysator och en massa avgasrör så skulle du få en bättre bild av hur den mår.
Du kan alltid mappa bort en lmm, du kan aldrig mappa bort en lambdasensor.
Om du vet var lambdan sitter så borde du förstå att den både kan bli skitig, dvs mäta något sämre men fortfarande fungera. Trasig är lika med att rycka strömmen till den. Du kan ju prova att göra det på din bil så får vi se hur bra den går....
turboforssen skrev:
Richtenb skrev:
eh jo eftersom bilen går antingen för fett eller leant med dålig lambda. Det är ett av de viktigaste systemen som styrsystemet mäter ifrån. Det går jättebra att köra utan LMM men lambda och map måste du ha.
Sen kanske den bara är "dålig/smutsig" men är den trasig så går bilen riktigt dåligt. Den viktigaste är den framför katten om man har flera
är lambdan dålig så är ju den trasig ... och en bil går inte bra utan lmm då går den ju i nödläge , men visst den går och i detta fall va lambda värdet låg och det brukar tyda på trasig lambda
ja man kan sätta på förgasare på en bil och skippa både lmm och lambda sond med . men om avgassystemet är tätt så får du fortfarande skapligt rätt värden längst bak . jo jag vet vart lambda sonden sitter och vet att det går att köra med en trasig(fel på)lambda. så du tycker att en lambda som justerar värdena fel fortfarande är hel och att lambdan måste va helt död för att va trasig ????
Din jämförelse tänker jag inte ens kommentera. Går att köra och går att köra. klart som fan bilen går att köra men den kommer gå jävligt dåligt. Jag har inte sagt att den inte går att köra?
Personen ifråga märker ingen skillnad på sin bil men går inte igenom avgasvärden, då har han inte en TRASIG lambdasond. dvs helt jävla slut, ingen ström, fungerar inte. Man kan absolut byta en skitig lambdasond också men då är den inte trasig.
Nåväl slutdiskuterat, han har ju hittat felkoder på lmm och katalysator och IAT....
turboforssen skrev:
Richtenb skrev:
Att lambda värdet är lågt där bilprovningen mäter betyder ingenting för hur lambdasensorn mår. Om bilprovningen skulle stoppa in sin sticka där lambdasonden sitter, dvs framför en katalysator och en massa avgasrör så skulle du få en bättre bild av hur den mår.
Du kan alltid mappa bort en lmm, du kan aldrig mappa bort en lambdasensor.
Om du vet var lambdan sitter så borde du förstå att den både kan bli skitig, dvs mäta något sämre men fortfarande fungera. Trasig är lika med att rycka strömmen till den. Du kan ju prova att göra det på din bil så får vi se hur bra den går....
turboforssen skrev:
är lambdan dålig så är ju den trasig ... och en bil går inte bra utan lmm då går den ju i nödläge , men visst den går och i detta fall va lambda värdet låg och det brukar tyda på trasig lambda
ja man kan sätta på förgasare på en bil och skippa både lmm och lambda sond med . men om avgassystemet är tätt så får du fortfarande skapligt rätt värden längst bak . jo jag vet vart lambda sonden sitter och vet att det går att köra med en trasig(fel på)lambda. så du tycker att en lambda som justerar värdena fel fortfarande är hel och att lambdan måste va helt död för att va trasig ????
Ok men vad är mest troligt; 16486 orsakas i sig av en dålig LMM eller att en dålig lambda ger LMM dåliga förutsättningar och därmed felkod?
Testade att dra ur kontakten till LMM igår när bilen var varm och tyckte då att den gick bra, kanske till och med bättre. Samtidigt tändes även instrumentlampan. När jag pluggade i den igen och startade om bilen så slocknade den.
Borde inte den varningslampan lysa hela tiden om LMM är paj?