2940
Sök

Golf lägger av när de är kallt.

28 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Sambons Golf krånglar är en Golf 1,6 02,a. Den börja krångla förra våren när de var kallt å la av kolla felkoder samt slangar med startgas hitta inget:/. EPC å Motorfelslampan lyser innan den lägger av. Sen går de att starta den lite motstridigt men den går igång. Å nu när de börjat bli kallt igen händer de igen när man saktar ner eller kopplar lägger den av hänt 4 gr på 1 mil nu. Tacksam för alla svar å tipps om va de kan vara.

785 Inlägg
24 oktober 2012
Tomgångsmotor/ventil?

Kallstartsventil, med tanke på att den är svårstartad.

Känns ifs lite skumt att bilen markerar med motorfel och sen läggar av utan att lagra en felkod.

Vad använder du för att läsa av felkoder?

Its not the fart that kills, its the smell...

28 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Kan de vara Kallstartsventil fast bilen blivit varm??
Hur kan man kolla om de är tomgångsmotorn som krånglar då om de går å mäta?
Har  VCDS å kollar med men har inte kollat nå felkoder just nu eftersom de hände idag. Men minns att dom ja fick förut inte sa mycket men minns inte va de var:/

5 131 Inlägg
24 oktober 2012
har någon lampa lyst finns det garanterat en felkåd sparad. läs fram den så är du en bra bit på väg.
jag skulle förövrigt gissa på en trasig tempgivare. brukar ge symtom som att den är svårstartad vid kall väderlek. kan även vara svårstartad när den är halv varm eller varm då bilen tror den är kall och skickar på mera sås eller tvärt om. förövrigt har du varken tomgångsmotor eller kallstartsventil på din golf. sköts via styrdornet och gasspjället.
gasspjällen brukar även dom krångla på 1,6 motorerna. kan ge massa konstiga symtom.
börja med att läsa ut felkoder och börja där. brukar vara enklast och billigast i slutändan. kolla även slangen mellan insug och bromsservot. det händer att den spricker.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

28 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Men den är inte svårstartad när det är kallt. Det är att den lägger av när de är kallt/Fuktigt ute ibland när man saktar ner eller bromsar.

Sök