3218
Sök

Lådtips MDS FR10W

Mekaniker
245 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
Tänkte kolla om de är nån som har nå bra tips på en inte allt för stor låda till min 10" MDS bas.
tanken var att den skulle bli portad  och den ska sitta i en Volvo V50 och spela de mesta.

Alla tips är välkomna! smile

sitter just nu i en 19L portad låda som ja inte är 100 nöjd med.

If it ain't low slam it!

21 761 Inlägg
7 juni 2012
På vilket sätt är du inte nöjd med nuvarande låda?

Mekaniker
245 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
Lådan är byggd enligt MDS egna ritningar fast den var inte så optimal då porten sitter typ halva utanför låda och de ser ut som bajs och sen är de som inge tryck.. min lilla JL 6" i 5L sluten spelar bättre och mer djupbas!!

så lite mer djupbas och en låda som rymmer hela porten i låda! kan slotport kan vara ett alternativ?

If it ain't low slam it!

21 761 Inlägg
7 juni 2012
Förslag på lådans yttermått med 22 mm material:

Höjd: 294 mm
Bredd: 577 mm
Djup:254 mm

28 liters byggvolym med slotport som är totalt 55 cm lång, innerhöjden på porten är 25 cm och innerbredden är 2,4 cm. Porten vinklas mot bakre väggen. Beräknad avstämning ca 38 Hz. smile

Mekaniker
245 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Förslag på lådans yttermått med 22 mm material:

Höjd: 294 mm
Bredd: 577 mm
Djup:254 mm

28 liters byggvolym med slotport som är totalt 55 cm lång, innerhöjden på porten är 25 cm och innerbredden är 2,4 cm. Porten vinklas mot bakre väggen. Beräknad avstämning ca 38 Hz. smile

om man gör den i 19mm måste man räkna om hela volymen då, tänkte materialet på slotporten borde bli mindre?
har nämligen en 19mm MDF skiva smile

nu känner ja mig besvärlig

If it ain't low slam it!

21 761 Inlägg
7 juni 2012
Ja, du är mycket besvärlig. wink

Höjd: 288 mm
Bredd: 571 mm
Djup: 248 mm

Avståndet mellan basens magnet och portväggen borde ligga runt 4 cm, det ska funka. smile

360 Inlägg
27 oktober 2012
Tar och lånar tråden lite.

Tänkte köpa en sådan mds bas som ni diskuterar här i tråden. Den ska sitta i hatthyllan på min Volvo 244, har för-bårrat hål för en 3" reflexrör. Bygga en låda på 28 liter i skuffen och täta den mot hatthylan ska nog inte vara några problem, men hur lång ska 3" röret vara? smile

Tackar på förhand!

21 761 Inlägg
27 oktober 2012
Ca 20 cm långt rör, sedan trattar i båda ändar. Om du bygger lådan 28 liter så kommer nettovolymen att bli runt 4-4,5 liter större än i trådskaparens fall, men det ska funka utan bekymmer som jag ser det. Att bara använda 3" port är lite väl litet om du tänker driva basen fullt ut, lufthastigheten kan bli ordentligt hög och flåsljudsrisken är stor. smile

360 Inlägg
28 oktober 2012
Drönirettab skrev:
Ca 20 cm långt rör, sedan trattar i båda ändar. Om du bygger lådan 28 liter så kommer nettovolymen att bli runt 4-4,5 liter större än i trådskaparens fall, men det ska funka utan bekymmer som jag ser det. Att bara använda 3" port är lite väl litet om du tänker driva basen fullt ut, lufthastigheten kan bli ordentligt hög och flåsljudsrisken är stor. smile

Okej smile Imed att jag har ett förborrat hål för ett 3" rör så är det ju smidigast att använda det, skulle det bli för mycket blåsljud får jag väl borra/kapa upp ett nytt hål brevid.

Får tacka så mycket för ett snabbt svar!

Sök