2889
Sök

Batteri Problem på BMW 530 e60

827 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#1
hade lite problem med min bil i sommras, kom ut en dag o den va heeelt tom på strömm och batteriet va ett 7 år gammalt orginal så ja tänkte att det dags att byta.
Sagt och gjort nu sitter det ett Tudor 90amh i, men efter några dagar så ville bilen inte starta så ja satte det nya batteriet på laddning efter det har det funkat tills idag fast ibland har den vart lite "trött" innan den startat.
Och nu när ja kom ut så ville han inte starta fast den körs dagligen och det e nytt batteri, enda som ja tycker e misstänksamt är att det kommer ett högljudt gnissel från nånstans runt generatorn fast bara i början och det försvinner när man gasar men kommer tillbaka när den står på tomgång och försvinner helt efter jag kört en stund (Dålig remm? kasst hjul elr är generatorn skrot helt enkelt?).

Hur ska jag felsöka?
Har hört att generatorn på nyare BMW inte laddar hela tiden så kan bli svårt att mäta om den laddar som den ska?
Tänkte rycka säkringar o mäta om nåt drar, men måste ja ligga i baggagen tills bilen går in i "viloläge" ?

Tacksam för svar

(Har redan skrivit i Autopowers forum)


21 761 Inlägg
30 oktober 2012
#2
Om det gnisslar omkring generatorn så kan man förstås misstänka drivremmen eller något remhjul, du får mäta laddspänningen på generatorn under några minuter och se vad det visar. Är späningen bra där så mäter du direkt på batteripolerna, ska inte skilja mer än någon tiodel.

Vid tjuvströmsmätning så är det bäst att vänta tex 20-30 minuter för att bilens elektronik ska ha gått till viloläge, speciellt på nyare bilar. För att slippa göra bilen strömlös efter dessa 20-30 minuter (och därmed sabba mätningen) så kan du antingen koppla in multimetern i förväg eller så tar du en polare till hjälp och håller ena mätpinnen på batteripolen medan polskon lyfts bort, den andra mätpinnen kläms först fast på polskon. smile


Sök