4635
Sök

Tillräckligt grov oljeslang till turbo ?

6 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag och min kusin håller på att turbokonvertera hans 740 gl-88.
Turbon som vi ska slänga i är en mit.. td04hl-15g,som vi köpte utan några anslutningar.
Vi åkte för att skaffa en slang till oljetrycket och det enda vi kunde få tag i var en  "kvarttums slang", frågan är nu:

Är detta för klent?
Isåfall,farligt klent?
Vad rekomenderas?

Slangen är  teflonomspunnen med pressade anslutningar.

Nu när vi ändå gör en tråd,

Är det någon som har bild eller förklaring på hur man ser vilken anslutning som är ut och in till vattenkyningen(mit.. td04hl-15g)?

/Jonas

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 oktober 2012
#2
jonasericson skrev:
Hej!

Jag och min kusin håller på att turbokonvertera hans 740 gl-88.
Turbon som vi ska slänga i är en mit.. td04hl-15g,som vi köpte utan några anslutningar.
Vi åkte för att skaffa en slang till oljetrycket och det enda vi kunde få tag i var en  "kvarttums slang", frågan är nu:

Är detta för klent?
Isåfall,farligt klent?
Vad rekomenderas?

Slangen är  teflonomspunnen med pressade anslutningar.

Nu när vi ändå gör en tråd,

Är det någon som har bild eller förklaring på hur man ser vilken anslutning som är ut och in till vattenkyningen(mit.. td04hl-15g)?

/Jonas

En kvartstum är 6,35 mm. Det är inte för klent. Det sitter på en Supra vi byggde med GT40 Garrett turbo. Den leverarde drygt 550 Hk på hjulen. Det är lagom. Jag skulle absolut köra på det.

Alltså.. Vatten in blir ju på.. vad ska man säga. Utsidan av lager huset och vatten ut blir ju på insidan eller vad man ska säga.. Ska se ifall jag inte kan ordna en bild..

//
Martin, ChriMa Motorsport

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

14 Inlägg
29 oktober 2012
#3
Är inte helt haj på olika turbo-aggretags oljebehov, men vanligt är att man glömmer att den "trängste" delen. Nämligen slangstolpen som är intryckt i slangen, den är oftast ett par mm trängre.

6,35mm diameter ger ett flödesutrymme på ca 31,5 kvadratmillimeter, medans 5mm diameter bara ger ca 19 kvadratmillimeter.

Summa summarum, en liten skillnaden i diameter ger väldigt stora utslag på hur mycket vätska man kan tvinga igenom en ledning.

SBS - Speed Before Safety, se bara till att inga oskyldiga kommer i vägen :)

Industritekniker
433 Inlägg
30 oktober 2012
#4
SBS skrev:
Är inte helt haj på olika turbo-aggretags oljebehov, men vanligt är att man glömmer att den "trängste" delen. Nämligen slangstolpen som är intryckt i slangen, den är oftast ett par mm trängre.

6,35mm diameter ger ett flödesutrymme på ca 31,5 kvadratmillimeter, medans 5mm diameter bara ger ca 19 kvadratmillimeter.

Summa summarum, en liten skillnaden i diameter ger väldigt stora utslag på hur mycket vätska man kan tvinga igenom en ledning.

Det bör inte vara nå problem Du vill inte ha för fet slang, det är inte heller bra. Jag kör på 4mm in på min 500hk maskin. Funkar hur bra som hälst.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

14 Inlägg
31 oktober 2012
#5
Av ren nyfikenhet Magistern, Vad är risken med en för kraftig slang?
Risken med för lågt oljeflöde är bristande smörjning och höga rep-kostnader, men det motsatta??

PS: The cause to most fuck-ups is assumption without calculations smile

SBS - Speed Before Safety, se bara till att inga oskyldiga kommer i vägen :)

Industritekniker
433 Inlägg
31 oktober 2012
#6
SBS skrev:
Av ren nyfikenhet Magistern, Vad är risken med en för kraftig slang?
Risken med för lågt oljeflöde är bristande smörjning och höga rep-kostnader, men det motsatta??

PS: The cause to most fuck-ups is assumption without calculations smile

Asså med en för tjock slang kan det bli för mycket oljetillförsel som kan leda till att oljan bränns fast i lagren. För mycket olja leder även till en mer tungspoolad turbin man kan tappa typ 1000rpm tidigare spool. En tunnare slang ger mer tryck men mindre flöde.
Senast redigerat av Magistern (31 oktober 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
31 oktober 2012
#7
Det måste väl vara någon skillnad på kullagrade och glidlagrade turbos oxå?

kullagrad behöver inte lika "mycket" olja som en glidlagrad?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
1 november 2012
#8
kwansa skrev:
Det måste väl vara någon skillnad på kullagrade och glidlagrade turbos oxå?

kullagrad behöver inte lika "mycket" olja som en glidlagrad?

Stämmer, därför sitter det ofta en reducering/strypning på oljtillförseln på kullagrade turbos.

>>jonasericson, Kylvätskeanslutningen spelar ingen roll, du kan köra in/ut med vad som passar bäst.

MVH Jonas
..............


Sök