3693
Sök

Glykol funderingar

658 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Jag har en Saab 900ng turbo och behöver fylla på lite glykol i koncentrerad form hade lite för lite. Jag var till macken o kollade i en sån där glykolkikare och där är ju 2 skalor och på skalan för  Etylenglykol blev det 24 grad och på Propylenglykol blev det 18 grad . Men vilken skall jag läsa av för att få detta riktigt?  Jag har blå glykol i min bil juh men va jag läst till mig här o där på nätet så kan ju Etylenglykol vara både blå röd o grön juh . Hur i allsin dar skall jag kunna veta? Jag trodde att Propylen var blå eller grön o Etylen var röd. Hjälp mig tack

7 Inlägg
4 november 2012
Såvida du inte köpt en glykol där det står på flaskan att det är propylenglykol så kan du utgå ifrån att det är etylenglykol, i princip all kylarglykol är etylenglykol oberoende av färgen.

Färgen används för att skilja olika typer av etylenglykol från varandra, då de innehåller olika additivpaket för bland annat korrosionsskydd då olika biltillverkare har olika kravspecifikation. Färgerna är inte standardiserade, men följer ofta Glysantin (BASF) då många andra tillverkare gör kylarvätska på licens från BASF.

http://www.glysantin.com/files/basf_gly … _car_e.pdf

Sök