2921
Sök

Volvo 850 -95 se har stått nån månad och startar ej längre.

1 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#1
jaha nu är det så att min 850 blev stående en två månader någonting och fick urladdat batteri. när sommaren var över och min andra bil ställdes undan startar inte volvon. laddade batteriet, men den bara går runt och runt. den får gnista och bensin fram till stiften. har kollat felkoder och får fram att kamaxelgivar signal är kass eller saknas, så bytte givaren igår och den är fortfarande STEN död! nån som har vart med om detta eller vet vad det kan vara?

50 Inlägg
21 september 2012
#2
Vi hade samma problem när vi haft gamle 850'n stående under sommarn.
Tog golfen och bogserade den och provade rullstarta den i 2an. Gick igång efter ca 100meter.

Gick kass på tomgång sen men lät den stå på tomgång i 2 timmar sen gick han som en dröm igen wink

Gör om, gör rätt...

8 250 Inlägg
21 september 2012
#3
Ta ur stiften, häll i en matsked olja i varje cylinder och prova att starta igen.


24 Inlägg
21 oktober 2012
#4
Kommit fram till något ? Har samma problem hmm

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
24 Inlägg
21 oktober 2012
#6
Hur fixar man de smile?

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
21 oktober 2012
#7
Det är att oljan riner bort ifrån dom hydraliska lyftarna för dom inte håller tätt. är inga problem på bilar som startas varje dag. vet inte hu r man fixar det vet bara att det är det som är felet med dom.


14 Inlägg
23 oktober 2012
#8
Låter motorn som den går väldigt "lätt" när du kör startmotorn?
Då är det troligen som volvoqq skriver, detta brukar rätta till sig när du fått upp ordentligt oljetryck igen.
Vilket (tyvärr) kan ta 5-20 minuter med det låga varvtal startmotorn ger sad
(Extra batteripack eller stoooor laddare föreslås)

Vill man inte riva toppen och byta ut ventillyftarna får man räkna med att detta kommer hända vid längre avställningsperioder.

SBS - Speed Before Safety, se bara till att inga oskyldiga kommer i vägen :)

2 401 Inlägg
23 oktober 2012
#9
SBS skrev:
Låter motorn som den går väldigt "lätt" när du kör startmotorn?
Då är det troligen som volvoqq skriver, detta brukar rätta till sig när du fått upp ordentligt oljetryck igen.
Vilket (tyvärr) kan ta 5-20 minuter med det låga varvtal startmotorn ger sad
(Extra batteripack eller stoooor laddare föreslås)

Vill man inte riva toppen och byta ut ventillyftarna får man räkna med att detta kommer hända vid längre avställningsperioder.

Räcker det inte med att rulla igång skiten? Eller riskerar man att förstöra något då?


98 Inlägg
23 oktober 2012
#10
Ser ingenstanns att du nämnt att du raderat felkoden efter du bytt, en tanke till orsaken är att bilen tror den är trasig om du inte raderar koderna och därav kan den bete sig som den gör fortfarande.

Mvh Jonnie
Senast redigerat av volvojonnie (23 oktober 2012)

14 Inlägg
23 oktober 2012
#11
Jag köpte en t5 a 850 nu innan sommaren och de var ett project jag köpte motorn var nyrenoverad så när jag hade bygggt i hop den så tände den och ville igång hade dock ingen soppa och de va massor av att göra innan den var kör bar så den fick stå tills för bara några dagar sen och nu är den klar men är sten död har ingen gnista på stiften och det kommer fram ström till spolen äre puls givaren som är kraslig eller va kan de va ?? tror inte på teorin om att ventilerna skulle låsa sig då skulle ju dom dö utav att start motorn går eller ?? smile

98 Inlägg
23 oktober 2012
#12
sweLind92 skrev:
Jag köpte en t5 a 850 nu innan sommaren och de var ett project jag köpte motorn var nyrenoverad så när jag hade bygggt i hop den så tände den och ville igång hade dock ingen soppa och de va massor av att göra innan den var kör bar så den fick stå tills för bara några dagar sen och nu är den klar men är sten död har ingen gnista på stiften och det kommer fram ström till spolen äre puls givaren som är kraslig eller va kan de va ?? tror inte på teorin om att ventilerna skulle låsa sig då skulle ju dom dö utav att start motorn går eller ?? smile

Titta felkoder..

* Voff voff *
10 591 Inlägg
24 oktober 2012
#13
zwarting skrev:
jaha nu är det så att min 850 blev stående en två månader någonting och fick urladdat batteri. när sommaren var över och min andra bil ställdes undan startar inte volvon. laddade batteriet, men den bara går runt och runt. den får gnista och bensin fram till stiften. har kollat felkoder och får fram att kamaxelgivar signal är kass eller saknas, så bytte givaren igår och den är fortfarande STEN död! nån som har vart med om detta eller vet vad det kan vara?

Bytte du till en ny eller en beggad givare?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
25 oktober 2012
#14
min felkodare är död sad

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
25 oktober 2012
#15
dålig jord nånstans?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

14 Inlägg
25 oktober 2012
#16
nä min pinne man stoppar i dom där portarna själva pinnen är dåligt lödd

4 822 Inlägg
26 oktober 2012
#17
löda om den då? ta bort den ifrån bilen och öppna den, sen är det bara att löda. gjorde det på den 850 jag hade där sladden gått av.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

98 Inlägg
26 oktober 2012
#18
Gjorde samma som christian så fungerar den igen! Slitage sladd då det rycks mycket i den, väldigt vanligt.

14 Inlägg
7 november 2012
#19
JA he he grejen va den att jag faktist löde ditt den men blev så jävla skaki så råka löda fel men ja fixa till de men jag tror att de blev nå knas efteråt iallafall smile


Sök