1563
Sök

Behöver tips på hur blir man bra på att sladda/drifta

187 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Jo jag känner att jag vill bli bättre på att hantera bilen min. Just nu kan jag väl erkänna att jag har riktigt dålig kontroll om jag skulle få sladd med bilen i 40-50, skulle få panik och köra åt h-vete.

Jag har haft körkort i 1år och nästan aldrig försökt sladda fast den är bakhjulsdriven och det är lite krut i den. Jag förstår att man kan öva på parkeringar och så men det ger inte mig så mycket då jag inte vet hur man ska sladda på rätt sett. Finns det några "övningar" eller metoder som är bra att göra för att bli bättre?

Bilen är tyvärr nu avställd för vintern och jag är utan bil och jobb.. Skulle det vara värt att köpa en billig 740 eller BMW bara för att "öva" i vinter? Ger det bra träning att köra på snö och is?

Tacksam för svar:)

Mvh
Senast redigerat av baluba (8 november 2012)

152 Inlägg
8 november 2012
Det är alltid bra att öva på att häva en sladd! Hur ska man annars lära sig?

Jag åkte ut och övade på en öde parkering när snön låg på backen. Väldigt lärorikt för att lära sig hantera bakhjulsdriven bil. Det har hjälpt mig hantera min M3 på asfalt. 

Sen som en ren bonus så har man riktigt skoj! Om man nu inte sätter bilen allt för djupt i en snövall ;-)

Om det är värt för dig att köpa en bil bara för att öva kan inte jag svara på, det avgör din privatekonomi.

carzy
461 Inlägg
8 november 2012
Det är bara att köra och öva, billig bil som man inte behöver va så jätte rädd om är inte fel, för det kommer gå åt helvete titt som tätt.

Sen är de bara ut på en parkering och känna hur bilen beter sig och hur man ska göra.
Tror inte de finns någon som kan berätta hur du ska göra , övning ger färdighet! :}
Senast redigerat av Mobeerg (8 november 2012)

Team BSG

Yawn...
3 151 Inlägg
8 november 2012
Börja långsamt och ta det lugnt. Utöka detta allteftersom du lär dig hur bilen beter sig. Du känner när du är redo att ta dig vidare till "nästa nivå", så att säga. smile

1 948 Inlägg
8 november 2012
Leta på en stor, öde och snötäckt plan att hålla dig på.

Börja med att svänga och gasa lite för mycket så kommer du känna hur bakänden på bilen släpper.
Sen så ska du alltid peka framhjulen dit du vill att bilen ska åka, sen så styr du bara baken med gasen.

Sen är det bara att öva smile

Sen kan man gå in på mer avancerade övningar osv. men börja med detta smile

1 335 Inlägg
8 november 2012
Egentligen är de enklast ifall man vill och tycker de e roligt, de bli svårare ifall man är rädd (vet hur de e med flickvän i bilen som skriker varje gång) Men ja kör oftast ställ i varje kurva som de går. Visst.. de kan gå illa ifall man inte e försiktig samtidigt, men som tidigare sagt så är de bra att börja på stor parkering för att sedan utöka lite på allmän väg smile Mkt körglädje big_smile

B5 #001

577 Inlägg
8 november 2012
Att köra på en sjö som har frusit är verkligen bra då du kan testa gränsera riktigt duktigt utan vidare risker.
Viktigt att isen är tillräckligt tjock!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

187 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Tack för svaren smile kan man göra nå övningar eller vad man ska säga?

Ungdoms Räser
425 Inlägg
9 november 2012
Du kan börja med att försöka köra runt i en cirkel. Eventuellt något objekt så du kan hålla en stadig sladd. Sedan kan du köra lite efter småvägar där det inte finns någon. Eventuellt, kolla på drifting bible. Du kan göra samma sak fast på snö! smile

2 763 Inlägg
9 november 2012
Som "risodlarn" skrev, sjöis är mycket lärorikt! Det var så jag lärde mig att hantera min XC på sladd men även på att häva sladd. Där får man chansen att testa både sina egna gränser och även bilens gränser!

Om du inte har tillgång till detta så är en stor plan eller en stor parkering (givetvis utan bilar) det bästa man kan lära sig på.

Volvo - For Life

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 november 2012
öva öva öva och lär dig känna bilen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök