2575
Sök

Gnidande ljud från ratt, Volvo V40 1,8 -02

19 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Jag har nyss köpt en begagnad bil tillsammans med min mamma och stör mig lite på ett konstigt gnidande ljud från ratten när man vrider snabbt på den, det låter lite som om man skulle gnida två sådana där räfflade plastmappar mot varandra.. Haha, någon kanske förstår vad jag menar?  Är det någon som vet vad det kan vara? Är det något allvarligt??

236 Inlägg
10 november 2012
Det ska väl låta så?
Gör iaf det på min s40 -01... dock är ljudet ganska tyst och inget jag stör mig på smile

Power is measured in dB

19 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
CustomSS1 skrev:
Det ska väl låta så?
Gör iaf det på min s40 -01... dock är ljudet ganska tyst och inget jag stör mig på smile

Ska det? Jag funderade också på det, har aldrig kört en s40 förut och alla andra bilar har varit helt tysta när man vrider på ratten, så jag visste inte riktigt om de lät så.. Har din alltid gjort det? smile Jag stör mig egentligen inte heller på det, men vill vara säker på att det inte är något fel..

236 Inlägg
10 november 2012
japp, ända sen jag köpte bilen.

Ljudet kan väl jämföras med ljudet på ratten i denna video vid 3:40: (dock lite ljusare och tystare)
http://www.youtube.com/watch?v=RRIsYEd- … re=related

Edit:
Efter att ha läst runt på nätet så kan ljudet bero på brist av styrservoolja, dåligt servo eller någon lös rem/bälte.
Ljudet hos mig är som sagt minimalt, och styrningen funkar responsivt och helt perfekt.
Senast redigerat av CustomSS1 (10 november 2012)

Power is measured in dB

19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
CustomSS1 skrev:
japp, ända sen jag köpte bilen.

Ljudet kan väl jämföras med ljudet på ratten i denna video vid 3:40: (dock lite ljusare och tystare)
http://www.youtube.com/watch?v=RRIsYEd- … re=related

Edit:
Efter att ha läst runt på nätet så kan ljudet bero på brist av styrservoolja, dåligt servo eller någon lös rem/bälte.
Ljudet hos mig är som sagt minimalt, och styrningen funkar responsivt och helt perfekt.

Ja, precis så låter det i min bil också.. Och styrningen känns precis som vanligt, så det känns väl inte som att det är något allvarligt egentligen smile tror att nivån på servooljan var bra, fast jag tyckte dock att det var ganska svårt att se..

Sök