2989
Sök

"Knarrande" ljud vid högersväng (fullt rattutslag), Volvo S80 -99

martinpopovac
25 oktober 2012
Hej,

Sedan jag bytte till vinterdäck (tisdag i förra veckan) så har jag fått en konstigt missljud vid högersväng.
Det är typ ett "knarrande" ljud. Som att du går på snö och det knarrar under fötterna typ.
Ljudet uppkommer bara vid fullt rattutslag.

Misstänker att det kommer från någonstans runt hjulen, men när jag lyssnar så låter det även som att det kan komma från motorrummet.

Hade det varit styrstången så hade det väl känts i ratten, vilket det inte gör.
Av min vän google så har jag fått dels det som förslag med även att det är en länkarm som försöker tala om att den vill bli utbytt.

Är det någon som har varit med om samma sak och vet vad detta kan bero på?
Fascinerande är att det hände just dagen efter jag bytte till vintersulorna...

/martinpopovac

123 Inlägg
25 oktober 2012
har varit med om liknande men då var det stabilisator staget som var slut.
men att detta hände precis efter däckbyte har jag ej varit med om.

martinpopovac
25 oktober 2012
Ahmedo91 skrev:
har varit med om liknande men då var det stabilisator staget som var slut.
men att detta hände precis efter däckbyte har jag ej varit med om.

Jag har en liten aning om att det kan vara det som är problemet. Verkar så när jag pratar med lite olika människor samt googlar runt. Överallt så nämna stabilisatorstaget...

165 Inlägg
25 oktober 2012
Låter som en drivknut

martinpopovac
25 oktober 2012
tc3e skrev:
Låter som en drivknut

Brukar inte drivknuten "ticka" även när man svänger bara lite grann?

5 119 Inlägg
25 oktober 2012
prova att smörja på drivaxeldamasken med tex siliconpray. blir ett liknande ljud i passater i bland och då kan der vara vulkarna som gnids mot varandra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

martinpopovac
6 november 2012
Mycket möjligt att det var så. Det slutade bara helt tvärt en dag. Har ingen aning om vad det kan ha varit men det slutade samma dag som jag tänkte kolla upp det...

490 Inlägg
6 november 2012
Skulle mer chansat på att en bussning vridit sig och hamnat i "spänt" läge när bilen blev upphissad och sedan ner släppt, alt fjäderbenslagringen som hamnade lite på sniskan och båda sakerna brukar gå till sig av sig självt efter ett tag.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

14 Inlägg
11 november 2012
S80 har en i grunden skitsmart styrbegränsare, där man lätt ska kunna byta distanser beroende på hur breda hjul man monterar.
Dessa går dock sönder om man tycker om att försöka tvinga styrningen förbi dess ändläge, med med de symptom martinpopovac beskriver som följd.

Är de inte sprucka / avbruta utan du har oljud ändå så är silikonfett ett hett tips smile

SBS - Speed Before Safety, se bara till att inga oskyldiga kommer i vägen :)

Sök