3375
Sök

745 -92 startar ej kall (surar ner sig)

Jeep Tom
276 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Bil: Volvo 745 -92 med regina/rex.

Problem: Bilen startar ej vid kall väderlek, låt säga under +4 grader (vet ej exakt). Går fint i varmt väder. Eller startar i kyligare väder om den stått med motorvärmare och blivit riktigt varm.

Konstaterat: Har konstaterat att bilen surar ner sig ordentligt så fort jag försöker starta den kallt...Har kört diagnostik och fått felkod 223 (signal från tomgångsventil), tycker dock inte detta borde ha med mitt problem att göra men har smort upp tomgångsventilen som verka funka som den skall, felsignal kvarstår dock. 

Åtgärdat: Bytt Motortempgivaren (den på toppen under 3/4 insugsganalen. Bytt insprutningsrelä. Provat att starta med urkopplad kallstartsspridare. Inget av detta har givit något resultat.

Söker härmed hjälp med detta problem, varför startar inte bilen/surar ner sig när det är kallt? tips på vad jag ska kolla/byta välkomnas starkt  smile

Feeling free to do my own thing

20 Inlägg
13 november 2012
hade samma fel på en 740 turbo ja hade , då vare hallgivarn på svänghjulet som spökade, kolla kablarna till den eller byt den smile

Jeep Tom
276 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Har idag:

Skruvat bort hela kallstartsspridaren, det kommer inget bränsle från den, så det kan inte vara den som surar ner motorn.

Kontrollerat att bränsletrycksregulatorn öppnar, det gör den

Haft en startkabel som extra jord, ifall det skulle varit något jordfel. hjälper inte.

Bytte alla 4 spridare då jag hade 4 begagnade liggandes.

Kontrollerat att gnista finns på alla 4 stiften.

Men trots detta fortsätter den att bli sur så fort jag försöker starta den.. tips någon?

Jeep Tom
276 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Volvo-91:   Ska kika om jag har någon som ligger, annars kanske ja köper en ny och provar byta den, kan ju inte bli sämre så smile

20 Inlägg
13 november 2012
tändmodulen som sitter på innerskärmen brukar ochså jävlas

Jeep Tom
276 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
Har bytt vevaxellägesgivaren/svänghjulsgivaren nu... blev fan inte bättre det heller. startar fortfarande när det är varmt på dagen, men inte kyligt på kvällen :S

20 Inlägg
16 november 2012
skumt yikes har du prövat att byta box ? tänkte om de var nå fel på den

39 Inlägg
16 november 2012
Låna en mapsensor av nån kompis med Regina och testa; det KAN vara den också!

Mvh Johannes

Jeep Tom
276 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Vart fasiken sitter mapsensorn?

Jeep Tom
276 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Bytte idag Tändspole, Styrbox, mapsensor, lufttemperaturgivare.. utan resultat.

Så gjorde typ det enda jag inte gjort, bytte till andra tändstift.. och tro på fan nu verka den gå som den skall!  Att det kan vara så enkelt  lol

Sök