2476
Sök

VW Polo -97 missljud/oljud vid 90km/h

53 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Hej
Jag har ett problem med min polo -97:a och undrar om någon kan tänkas veta vad det är.
Är oerhört tacksam för svar!

Det uppstår ett högt ljud när jag kör i 90km/h. När jag gasar upp mot 110 så försvinner det.
Ljudet börjar låta när det går förbi 80 men låter som mest i 90 som sagt.
Ljudet är svårt att förklara hur det låter. Det är som när man kör på de räfflade markeringarna
på vägar fast utan skaket och något lägre.
Ljudet uppstår även om jag kör på 3,4 eller 5an i 90km/h. Ljudet är kvar även om jag frikopplar
och lägger ur växeln. Detta ljud kan hålla på i 10-20 mil sen kan det helt upphöra i lika många mil.
Men de kommer hela tiden tillbaka förr eller senare.

Först kikade en mekaniker på det, han sa att det var ett hjullager. Sagt och gjort, han bytte
hjullagersats på vänster fram och smörjde de där bak. Jag körde 10 mil i hopp om att han fixat det
men oljudet kom tillbaka,1200 kr fattigare.

En annan kompis som är ganska kunnig på bilar hissade upp den och vi
gasade upp hjulen ordentligt i hastighet och stängde sedan av motorn och lade ur växeln. Han sa att han inte
kunde höra något missljud från hjullager från varken vänster eller höger. Han tyckte dock att styrlederna
behövde bytas ut men sa att det inte var dem som orsakade missljudet, han visste helt enkelt inte vad det kunde vara.

Någon som har varit med om detta eller tror sig veta vad det är?

3 235 Inlägg
28 juni 2009
Hur är skicket på däcken?

350 Inlägg
28 juni 2009
har samma problem på min bmw e30 , 318, för mej kommer ljudet vid 80 km timmen

268 Inlägg
28 juni 2009
har du kollat drivknutarna?  är ju bara dom eller nåt i växellådan som rör på sej när bilen rullar.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

53 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Däcken är riktigt fina faktiskt. Men om det vore däcken skulle de då bara komma vid en viss hastighet? Och det känns som man kan utesluta däcken pga att oljudet kan försvinna helt ibland. Oljudet beror inte heller på om det är varmt eller kallt, blött eller torrt. Borde inte vara framvagnsinställningen heller då ljudet ibland kan försvinna, och ratten skakar inte nämnvärt...
evil-one har samma problem, kanske inte är så ovanligt trots allt, bara att hoppas att någon som vet läser detta.

53 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Freddy_Fish..
pratade med han som kollade på bilen och han sa att hade de varit drivknutarna så skulle de knackat eller vibrerat ordentligt. hmm, kanske är växellådan då, låter inte billigt.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 juni 2009
Det låter lite skumt det du beskriver.
Dock är det inte ovanligt med växellåds ras på dom bilarna.
Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig.-..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

53 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Okej, är växellådan bästa tipset? Bör de inte höras annars också då? Inte bara när man kör i 90?

53 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Körde en sväng nu precis. Hittade en lång skarp höger kurva, gled över med bilen på vänstersidan och svängde hårt åt höger i 90km/h. Ljudet försvann helt och hållet så länge bilen hade tyngden på vänsterhjulen.
Så det bör vara fel med något av de båda högerhjulen? Men hur vet jag om det är fram eller bak? Vågar man chansa på att bara byta hjullagersats eller kan det vara något annat, däcken är som sagt bra.
Vill inte återigen byta en hjullagersats och efter det fortfarande ha kvar oljudet, är inte gjord av pengar, kanske man förstår då jag kör en polo -97:asmilesmile

Avstängd
512 Inlägg
29 juni 2009
Min röst ligger på hjullagren, brukar låta mest i den hastighet du säger, hade på vår Scenic -02, likadant bak, öronbedövande ljud! Om du svänger åt vänster lite hårt,låter ljudet då är är det på höger sida och tvärtom, och dessa Vw golf och polo har dåliga hjullager bak ( samma lager) och köp inte Biltema (made in Poland) och bakhjulslagren är lätta att byta, hissa upp och rucka och snurra bakhjulet, brukar höras ganska fort.

53 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
ok tack för ett bra svar. Men bör det inte vara höger fram eftersom det försvinner då jag svänger hårt åt höger.
De dumma är ju att en mekaniker smörjt båda hjullagrena bak , tyvärr gjorde han allt svart så jag kan ju inte kräva några pengar tillbaka. Han bytte hjullager på vänster fram och smörjde de där bak men problemet kvarstod.

55 Inlägg
19 november 2012
Hopp om att nån kan ha nått tips på mitt fel.
Har ett likadant fel som trådskaparen har på sin bil. Oljudet kommer från höger fram. Hjullagret är bytt men oljudet är fortfarande kvar.

Någon här som kan tänka sig vad de kan vara?

55 Inlägg
19 november 2012
Bilen ifråga är en vw polo års 98

Sök