3738
Sök

Fördel eller nackdel med inbyggd dump i turbon

860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#1
Har en Mitsu TD04-18T turbo på min V70R och tänkte kolla är det fördel eller nackdel att ha inbyggd dump som det sitter orginal på den??? min tror jag läcker lite i dumpen.,... ska man köpa ny sån orginal dump lr ska man köpa dumplock och extern dump att sätta dit istället... kommer maximalt ladda 1.2bar sen iaf.... vilket är bäst i över huvud taget inbyggd dump lr inte???


8 253 Inlägg
13 november 2012
#2
Den enda egentliga lilla nackdelen med den inbyggda är att den återcirkulerar varm luft.


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 november 2012
#3
Å andra sidan hinner den varma dumpade luften nog genom och ut innan man fått i nästa växel och nytt laddtryck ;-)

Intern dump är kanonbra eftersom den är anpassad för applikationen, dessutom diskret.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#4
okej.... så hmm min orginal dump tror jag läcker lite för de låter lite pysande när den står på tomgång o den suger helt när man gasar sen bara ett dåvt pys när man växlar.... min polares är helt tyst på tomgång o den pyser rejält när man gasar o växlar o han har modellen under mig...

ska ja köpa ett nytt dump membran bara lr sattsa på ett dumplock och en extern dump? har inte tänkt vråltrimma bilen direkt utan kör bara med öppet filter och senare autoteck steg 3


8 253 Inlägg
13 november 2012
#5
Med dåligt membran brukar man få lågt laddtryck och ett annorlunda ljud vid gassläpp. I ditt fall låter det mer som om du har något läckage någonstans?

För funktions skull så fungerar original bra. Men vill man ha nåt som blänker under huven så är det ju en extern som gäller.


860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#6
okej... ja asså de låter något läckande ljug när den står på tomgången sen täpps det när man gasar o så pyser de lite när man växlar bara.... brukar membranet gå sönder på dom????

hmm ja jag vet inte va ja ska välja just nu extern dump lr orginal.... vill ha något som är bra för motorn o dumpar bra iaf... sen de där med bilprovningen med va dom säger om extern dump...


8 253 Inlägg
13 november 2012
#7
Membranet är förbrukningsvara. DEt blir gammalt, torrt och går sönder till slut. Men då hörs det att dumpen inte funkar i regel. Då får man det där ljudet som man får när man kör utan dump.

Sett i det långa loppet bör en återcirkulerande vara ett bättre val. För bilprovningens skull är det egentligen lika illa. Alla andra ventiler än original är inte tillåtna om man ska se till reglerna. Däremot är det mer sannolikt att dem släpper igenom en korrekt installerad återcirkulerande.


860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#8
okej... ja asså man hör något schhh ande ljud när den står på tomgång o när man gasar till så blir de tyst sen dumpar den o sen schhh ande ljud igen tills man gasar igen... jobbiga är ju o ta bort dumpen då man måste ta loss turbon med då de sitter så jävla tajt där...

okej ja fast ska ja ersätta orginal dumpen med något så blir det en öppen dump som får sitta mellan ic och insuget... och ett dumplock isf... lr vart man kan få tag i nån bra membrandump o sätta i orginalet..


Forummoderator
26 397 Inlägg
13 november 2012
#9
mikael_86 skrev:
okej... ja asså man hör något schhh ande ljud när den står på tomgång o när man gasar till så blir de tyst sen dumpar den o sen schhh ande ljud igen tills man gasar igen... jobbiga är ju o ta bort dumpen då man måste ta loss turbon med då de sitter så jävla tajt där...

okej ja fast ska ja ersätta orginal dumpen med något så blir det en öppen dump som får sitta mellan ic och insuget... och ett dumplock isf... lr vart man kan få tag i nån bra membrandump o sätta i orginalet..

Kan ju vara både och också..att du både har en vakumläcka nånstans och trasigt membran.
Själv har jag det sistnämnda så det låter som att jag kör med öppen..men det gör jag inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 253 Inlägg
13 november 2012
#10
mikael_86 skrev:
jobbiga är ju o ta bort dumpen då man måste ta loss turbon med då de sitter så jävla tajt där...

Tar max 5 minuter att få bort dumpen. Ta bort röret mellan lmm och turbo så kommer man åt hur bra som helst. Nytt membran finns att få tag i via firmor som säljer turbos.


860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#11
okej.... ja jag rav ju nyss ner hela insuget för o göra rent det o fixa alla packningar o byta alla vacum slangar så dom är helt nya nu... men ja tror nog mkt är att membranet är trasigt i dumpen.... finns det något bra men ändå billig membrandump för orginalet??? hittade bara ett för 395kr. då blir de fan billigade o sätta på ett dumplock o en öppen dump istället... nån som kan rekommendera nån bra membrandump och öven sen dumplock+öppen dump vore as snällt...


860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#12
hehehe har försökt o komma åt dom 2 undre skruvarna på dumpen med hyllsnyckel o sånt men inte kunnat... får bort översta skruven... va har du för verktyg?


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 november 2012
#13
mikael_86 skrev:
då blir de fan billigade o sätta på ett dumplock o en öppen dump istället...

Men det fungerar ju inte.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#14
på en volvo är det inte lika kännsligt som det är på en saab att ha öppen dump... vet flera st som har öppen dom på 850 v70 och andra volvo bilar... men på saab med T7 motorn är det absolut inta bra att ha pööen dump om du inte har LMM på trycksatt sida...


8 253 Inlägg
13 november 2012
#15
mikael_86 skrev:
hehehe har försökt o komma åt dom 2 undre skruvarna på dumpen med hyllsnyckel o sånt men inte kunnat... får bort översta skruven... va har du för verktyg?

1/4 skaft med hylsa och liten fast nyckel. Ja och en slangmejsel för att ta bort inloppsröret har alltis funkat för mig.


860 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#16
okej... tack för tipset marlboroman ska testa det... för hade ett helvete innan o få bort den... men kan ju va för ja är amatör rätt mkt o du kan de där mkt mer:)


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 november 2012
#17
mikael_86 skrev:
på en volvo är det inte lika kännsligt som det är på en saab att ha öppen dump...

okidook

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 Inlägg
22 november 2012
#18
Om du laddar under 1,6 bar så är originalet bäst. När jag var inne på autotech och nappa min så ställde jag samma fråga och han tyckte absolut inte att jag skulle byta. Originalet som sitter på är ju som sagt original och samarbetar med turbon på bästa möjliga sätt


860 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#19
okej.... ja jag har funderat på o köpa ett nytt dump membran till bilen... men ja tycker 395kr är lite väl dyrt finns det inte billigare?



Sök