Rubriken säger ungefär allt. När jag backar långsamt och försiktigt ut från parkeringen hör jag ofta ett mycket ljust gnissel från bilen. Troligen bakifrån nånstans, men det är lite svårt att avgöra, för det är så svagt. Har haft det kanske några månader. Bilen står ute och det har varit mycket regn och fukt, tyvärr. Om det kan påverka. Bytte till vinterdäck och det har inte haft någon betydelse.
Ljudet är väldigt jämt, inga knackningar eller så. Som en ljus, ljus entonig vissling. Så fort jag kör framåt försvinner det.
Kan vara en bromskloss som ligger på bara litegrann.
Ja, jag har funderat på det... Men skulle det inte höras på ettan när jag kör framåt i så fall?
Vet inte riktigt hur det hänger ihop, men jag bytte bromsband baktill i våras. Skulle det göra det mindre sannolikt att det är nåt med bromsarna (eftersom banden är bytta nyligen)?
Kan vara en bromskloss som ligger på bara litegrann.
Ja, jag har funderat på det... Men skulle det inte höras på ettan när jag kör framåt i så fall?
Vet inte riktigt hur det hänger ihop, men jag bytte bromsband baktill i våras. Skulle det göra det mindre sannolikt att det är nåt med bromsarna (eftersom banden är bytta nyligen)?
En bromskloss innehåller ju små metall-flarn, och ett sånt kan ligga så att det "gnisslar" när skivan bara rullar åt ett visst håll.
Testa dra upp bilen i 100 och gör en tvärnit till 0, och se om det lyckas bli bättre. Glöm inte kolla i backspegeln först bara.