3009
Sök

Bromsbeläggen tar inte över hela bromskivan

17 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Tjena! Har ett problem med min Saab 9-5 -00.
Jag och farsan bytte för ett tag sedan: bromsbelägg, bromskivor och handbromsbackar på båda sidorna i bak. Allting fungerade fint, men efter ett tag såg vi att bara yttre delen av bromsskivan användes. På båda sidorna dessutom :S.

Vad kan problemet vara? Känns inte roligt att skivorna börjar få ytrost efter bara ett par veckor?
Vill helst undvika att lämna in på verkstad. Tack i förväg!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
27 november 2012
Täcker belägget hela ytan på skivan eller är belägget mindre än skivan?

Låter ju lite lurigt då ni även bytt skivor sålänge ni inte fått fel belägg.

- Time Attack -

17 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Köpte bromsskivorna på biltema och beläggen på Saab Ana här i Trollhättan. Båda ska allt passa..

10 Inlägg
28 november 2012
du har inte satt det snett? såg förut en som satt bygeln fel ... annars kan det vara att det inte slitit in sig än

17 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
Men hur gör jag för att slita in då? Jag har testat att bromsa hårt många gånger och vänster bromsat men till ingen lycka. Är det bara att köra vanligt?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
28 november 2012
Du kan inte fixa bild på hur det ser ut? bytte till v-hjul på min idag och tittade lite närmare på bakbromsarna och dom tar rätt långt ut men svårt att säga om det är normalt när man inte sett det.

- Time Attack -

17 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
http://fuskbugg.se/dl/XcRLh8/Photo%2020 … 5%2042.jpg Höger bak

http://fuskbugg.se/dl/nq5ZJ5/Photo%2020 … 6%2000.jpg   Vänster bak

Det är ganska jämn slitage på båda skivor vilket är lite konstigt hmm
Senast redigerat av ErikAmgard (30 november 2012)

90 Inlägg
30 november 2012
Bytte också skivor, belägg & handbroms för två tre veckor sen på min vinter-E36a och har samma problem nu med att beläggen inte biter över hela skivan. Dock inte fullt så lite som dina, kanske en 5-7mm inifrån mitten bara.
Köpte allt mitt på Biltema eftersom det bara ska sitta på bruksbilen. Men ska byta hjullager & bromssköldarna nästa helg så då ska ju allting ner igen så får se om något ligger snett då eller om det bara är en slitage-sak smile

Tyvärr har jag ingen lösning åt dig haha men hittar jag något som e fel kan jag ju alltid flika in de wink

Mvh
Spigget

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?

Down n`out
514 Inlägg
30 november 2012
Du har nog fått fel belägg skulle jag gissa på..

Down n`out

Sök