2788
Sök

Vilken TURBO för Saab 93 B205R 2002?

21 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#1
Hej,
Jag kan inte mycket om turbo. Så jag vet inte vilken turbo jag har.
Den funkar inte mer, och har ingen vakum i slangar och min gadget på instrumentbräda när jag gasar bara rör i grön gränsen.

Jag har försökt hitta på blocket och speedparts. Men där är så många olycka varianter.
Kan någon snälla rekommendera vilken turbo ska jag köpa eller skriva länk var jag kan läsa mer om detta.

Tack så mycket!!!

Bil:
Saab 9-3 till 2002
Aero 2.0T B205R
YS3D chassi
Reg. TCY755
Senast redigerat av HYPEROX (24 november 2012)


7 275 Inlägg
24 november 2012
#3
Om du inte har vakum i slangarna så lovar jag att din motor inte är igång.


1 020 Inlägg
24 november 2012
#4
Kolla så armen på wg ventilen går att röra innan du köper ny turbo..
Händer att armen rostar fast o clipset trillar av

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#5
HYPEROX skrev:
Brains skrev:
Om du inte har vakum i slangarna så lovar jag att din motor inte är igång.

Jag kör bilen normalt, utan att turbo funkar ingen problem utan att den är inte så snabbt. Som vånlig 2.0motor.


andreas1 skrev:
Kolla så armen på wg ventilen går att röra innan du köper ny turbo..
Händer att armen rostar fast o clipset trillar av

Jag ska prova detta nu. Ska jag använda WD40? eller den kan skada turbo?



Igår det kommit lampan gul motor som vissar fel. Och jag viste inte vad var problem för att det var ingen oljud .
Jag tog minus from batteriet och väntade 10min för att göra en restart till data och se om lampan ska komma igen men den inte kommit. Men bilen var forfarande sakt i akceleration.
Och min kompis hörde att det var inte den Insug Ljud från öppet filter när du gasar.
Och idag en mäkaniker har kollat snabbt slangar och han så att jag måste byta tobron.

Och Tutbo var bytt från förra ägaren 02-VI-2011... dem skrev bara td04 på kvittot. Och jag är utomlands nu... pfff Jag ska prova ladda upp kvitto om någon förstår vilken turbo är bytt.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1818392
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42396/42396-78a58901595766ece387a50980078887.jpg


PS. TACKAR för så snabba Svår!!!! smile))))))


Sarge skrev:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-98-02/motor/turbosystem/turboaggregat/9-3-b205r-00-02/55559825.html

ps 2. Det finns td04 15t, td04 18t, gt17 vad är skilnaden?

De här är billiga jämför med speedparts?
http://www.mrtuning.se/c/turbo-tillbehor/
Senast redigerat av HYPEROX (24 november 2012)


17 Inlägg
25 november 2012
#6
Min motor lampa började oxå att lysa förra veckan och då hade jag oxå lågt ladd tryck, det visade sig vara dump ventilen som hade gått sönder och det blev mycket bättre ladd när jag bytade dumpen. så jag tycker att du ska byta dumpventilen innan du bytar turbo.

21 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#7
CJnilsson skrev:
Min motor lampa började oxå att lysa förra veckan och då hade jag oxå lågt ladd tryck, det visade sig vara dump ventilen som hade gått sönder och det blev mycket bättre ladd när jag bytade dumpen. så jag tycker att du ska byta dumpventilen innan du bytar turbo.

Tack för råd. Ska göra detta först.
Var jag kan hitta dumpventil för T7 ?


7 275 Inlägg
30 november 2012
#8
HYPEROX skrev:
CJnilsson skrev:
Min motor lampa började oxå att lysa förra veckan och då hade jag oxå lågt ladd tryck, det visade sig vara dump ventilen som hade gått sönder och det blev mycket bättre ladd när jag bytade dumpen. så jag tycker att du ska byta dumpventilen innan du bytar turbo.

Tack för råd. Ska göra detta först.
Var jag kan hitta dumpventil för T7 ?

En ny original från saab kostar väl ett par hundra. Annars finns det eftermarknadsventiler för allt från ett par hundra till ett par tusen.


21 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#9
Brains skrev:
En ny original från saab kostar väl ett par hundra. Annars finns det eftermarknadsventiler för allt från ett par hundra till ett par tusen.

Är det här dumpventil ?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 01895.html

Den armen på WG , jag måste använda båda hander för att röra. Skulle bli så svårt att röra eller det är nån fel?

TACK smile


1 020 Inlägg
30 november 2012
#10
HYPEROX skrev:
Brains skrev:
En ny original från saab kostar väl ett par hundra. Annars finns det eftermarknadsventiler för allt från ett par hundra till ett par tusen.

Är det här dumpventil ?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 01895.html

Den armen på WG , jag måste använda båda hander för att röra. Skulle bli så svårt att röra eller det är nån fel?

TACK smile

En skiftnyckel i lämplig storlek till wg, ska va motstånd men ska ej sitta helt fast.
Ska sitta ett clips som håller armen det händer att det oxå trillar av o armen hänger bara då

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#11
andreas1 skrev:
En skiftnyckel i lämplig storlek till wg, ska va motstånd men ska ej sitta helt fast.
Ska sitta ett clips som håller armen det händer att det oxå trillar av o armen hänger bara då

Tack, den 'r inte fast men motstånd är stor, som jag säger måste använda båda handerna för att röra armen höger.

Har ingen blå rök,
I turbon fläktar är inte fast, de roterar.
slangarna har ingen vacum men alla slangar är ok.
På instrumentbrädda turbo tryck går till slut av grön gränsen, men vill inte gå i gul gränsen, spelar ingen roll hur mycket RPM är.
På El diagnostik nu den visar 0 fel.

Jag känner så dåligt när bilen har fel och när jar har ingen aning hur ska jag fixa den. Huh sad sad

Tack alla för infomrationer och råd.
Senast redigerat av HYPEROX (1 december 2012)



Sök