2970
Sök

Glödlampa för backljus?

28 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en ford focus 1.6 2002 där vänster backljus som tänds vid backning (så ingen tror jag stavat fel för "bakljus") inte fungerar. Jag måste därför byta glödlampan.

Jag har googlat men jag hittar bara glödlampor för blinkers, strålkastare etc. Vad är det för glödlampa som ska in i backljuset?

Tack!

Hälsar
Graleh

it's nice to be important but it's more important to be nice

26 Inlägg
6 december 2012
Plocka ur och kolla? Brukar vara BA15s 21w/BAY15s i de flesta bilmodeller. enklast är om du plockar ut själva lampan och kollar "piggarna" på sidan av lampan, är den ena lite längre upp på sockeln (mot lampgloben) är det en BAY15s sockel. sitter de paralellt (stavning) med varandra är det en BA15s. det är vad jag skulle förmoda det är, rätta mig om jag har fel.

28 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Grillmeister skrev:
Plocka ur och kolla? Brukar vara BA15s 21w/BAY15s i de flesta bilmodeller. enklast är om du plockar ut själva lampan och kollar "piggarna" på sidan av lampan, är den ena lite längre upp på sockeln (mot lampgloben) är det en BAY15s sockel. sitter de paralellt (stavning) med varandra är det en BA15s. det är vad jag skulle förmoda det är, rätta mig om jag har fel.

Bra idé, jag tänkte mer på vad en sådan glödlampa heter, då det finns blinkerslampa, strålkastarlampa, etc. så undrar jag vad den heter, då jag inte får träffar på "backljuslampa".

Men jag kanske ska ta ur den och googla på märkningen. Hoppas jag lyckas ta ut den bara men det ska väl inte vara så knepigt antar jag smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 december 2012
åk till mekonomen å säg att du ska ha en lampa till ditt backljus. dom lär få fram va det är för nån.
eller så går du dit med din trasiga lampa:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

26 Inlägg
6 december 2012
Tror inte det ska vara så svårt. men gör det så ska du nog få fram just den lampan du söker.

dock så kan det vara gott att påpeka ett par grejer:

1: Backljus behövs inte för besiktning ( har själv inget, eller så har de glömt att kolla)

2: Vissa bilmodeller har bara backljus på en sida. även om där är "vitt" glas på Båda(Erfarenhet från en Renault Trafic.)

55 Inlägg
6 december 2012
Du ska ha en lampa som heter P21W.

1 534 Inlägg
6 december 2012
http://www.osram.se/osram_se/Konsument/ … index.html

Där väljer du bil, Ford Focus finns ju som halvkombi, sedan och kombi, men det ser ut att vara samma typ av lampa på alla 3, alltså ba15s 21w(12v).

Finns på närmaste mack eller bildelsbutik..

28 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Grillmeister skrev:
Tror inte det ska vara så svårt. men gör det så ska du nog få fram just den lampan du söker.

1: Backljus behövs inte för besiktning ( har själv inget, eller så har de glömt att kolla)

2: Vissa bilmodeller har bara backljus på en sida. även om där är "vitt" glas på Båda(Erfarenhet från en Renault Trafic.)

1. Är det sant? För det är just för besiktningen som jag fick huvudvärk för jag måste byta lampan. Jag pallar egentligen inte byta lampa men eftersom jag ska besiktiga den nu snart så kände jag att jag måste byta. Men kollar de inte backlampan alls?

2. Nej jag har också hört det. Dock sa en kollega till mig att det brukar vara vänster som enbart lyser då, och det är just min vänster som inte lyser, så då antog jag att det ska lysa på båda på min bil. Men det återstår att se om jag kollar in bilen ikväll.

1 534 Inlägg
6 december 2012
Grillmeister skrev:

Dom kollar back-ljusen, när jag var inne på besiktningen så kontrollerade dom den, dock lös bara ena sidan(jag har backljus på bägge sidor men kontakten hade ärjat på ena sidan och jag hade inte bytt den), så du har 1 rätt..

26 Inlägg
6 december 2012
(spinoff)
kan det vara att det är inget krav om bilen INTE är helbilsgodkänd? för en bil som är s.k helbilsgodkänd måste ju vara i det skick som den ursprungligen registrerades i?

Sök