Xuri skrev:
sonaxvax skrev:
Xuri skrev:
fel.
bilen skickar in soppa efter hur mycke luft som går igenom luftmassemätaren. ju mer laddtryck ju längre utanför gränsvärdena ligger man.
du behöver säkerligen ett chip för att komma undan detta problem.
Jag hade samma sak även att jag chippat när de var kallt ute å jag laddad 1-1.5 bar innan 2500rpm.
bättre chip löste problemet för mig, då kom jag undan "laddtryckspärren"
okej men den läre ju "bryta" för att den inte för tillräckligt med bränsle? vad är det annars som gör att den hackar för honom? den såkallade "laddtrycksspärren" vad menar du med det? eftersom laddet styrs utan elektronik?
Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för, behöver inte betyda att den går för snålt.
kan vara luftläckage osv. OM de nu är att motorn slocknar helt.
bilen får ett "orimligt" värde som inte finns inprogramerat i chipet helt enkelt.
efter tex 5000rpm / ex antal hästkrafter så bottnar man Luftmassemätaren å den ger "max soppa"
Därför när man börjar komma upp i lite effekt gör man luftmassemätaren större tex 3" så att den inte ska bottna i mätvärdet för tidigt. en luftmassemätare i 2" rör klarar max antal kg luft per minut sen klara den inte mäta mer, ökar du arean på röret så tror luftmassemätaren fortfarande att du har 2" rör men de går så mycke mer luft vid sidan om att du fortfarande kan använda den, dvs "fultrimma"
Om bilen spikar så sänker den tändningen 10 grader och avancerar sedan tändningen ex antal grader per ex hundrade vevaxelvarv tills full tändning har återuppnåts om de inte fortsätter spika. man känner hur orkeslös bilen blir när detta händer.
Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för - det var väl det jag ville få fram? att chippet inte hänger med.
116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.