4511
Sök

945a fulltryck spikar

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
3 december 2012
#21
har haft problem länge med spikningar och det varkar handla om tjuvluft blev bättre en stund med nya oringar till spridarna men hela min bil är uppfuckad och tyvärr flyttade vi över insuget så det verkar som klåparna gjort något med spridarhålen eftersom det höll en kortare period...


går bilen jämnt i övrigt? min vill gärna rycka på låglast och fullgas i bra fart även om det är microskopiska ryckningar

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2012
#22
sonaxvax skrev:
Xuri skrev:
sonaxvax skrev:
spika? det är inte så att iom att du höjt laddet så vill bilen ha mer soppa, och du inte har chippat bränsle?

den hackar (förmodar jag) när du ger fullt men om du smyger fram på gasen mer så hänger den med alltså så länge du inte chippar bränsle så kommer bilen att hacka sig fram eftersom den fortfarande tror att den ligger på originala laddtrycket och ger på soppa därefter men igentligen ligger x antal 0,x bar över.

fel.

bilen skickar in soppa efter hur mycke luft som går igenom luftmassemätaren. ju mer laddtryck ju längre utanför gränsvärdena ligger man.

du behöver säkerligen ett chip för att komma undan detta problem.

Jag hade samma sak även att jag chippat när de var kallt ute å jag laddad 1-1.5 bar innan 2500rpm.


bättre chip löste problemet för mig, då kom jag undan "laddtryckspärren"

okej men den läre ju "bryta" för att den inte för tillräckligt med bränsle? vad är det annars som gör att den hackar för honom? den såkallade "laddtrycksspärren" vad menar du med det? eftersom laddet styrs utan elektronik?

Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för, behöver inte betyda att den går för snålt.
kan vara luftläckage osv. OM de nu är att motorn slocknar helt.
bilen får ett "orimligt" värde som inte finns inprogramerat i chipet helt enkelt.

efter tex 5000rpm / ex antal hästkrafter så bottnar man Luftmassemätaren å den ger "max soppa"
Därför när man börjar komma upp i lite effekt gör man luftmassemätaren större tex 3" så att den inte ska bottna i mätvärdet för tidigt. en luftmassemätare i 2" rör klarar max antal kg luft per minut sen klara den inte mäta mer, ökar du arean på röret så tror luftmassemätaren fortfarande att du har 2" rör men de går så mycke mer luft vid sidan om att du fortfarande kan använda den, dvs "fultrimma" smile

Om bilen spikar så sänker den tändningen 10 grader och avancerar sedan tändningen ex antal grader per ex hundrade vevaxelvarv tills full tändning har återuppnåts om de inte fortsätter spika. man känner hur orkeslös bilen blir när detta händer.


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2012
#23
de är inte att ni bottnar svänghjulet å de börjar skaka i drivlinan ? detta brukar bara hända på lägre varv å full belastning, sker de på samtliga växlar ?


490 Inlägg
3 december 2012
#24
Xuri skrev:
sonaxvax skrev:
Xuri skrev:

fel.

bilen skickar in soppa efter hur mycke luft som går igenom luftmassemätaren. ju mer laddtryck ju längre utanför gränsvärdena ligger man.

du behöver säkerligen ett chip för att komma undan detta problem.

Jag hade samma sak även att jag chippat när de var kallt ute å jag laddad 1-1.5 bar innan 2500rpm.


bättre chip löste problemet för mig, då kom jag undan "laddtryckspärren"

okej men den läre ju "bryta" för att den inte för tillräckligt med bränsle? vad är det annars som gör att den hackar för honom? den såkallade "laddtrycksspärren" vad menar du med det? eftersom laddet styrs utan elektronik?

Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för, behöver inte betyda att den går för snålt.
kan vara luftläckage osv. OM de nu är att motorn slocknar helt.
bilen får ett "orimligt" värde som inte finns inprogramerat i chipet helt enkelt.

efter tex 5000rpm / ex antal hästkrafter så bottnar man Luftmassemätaren å den ger "max soppa"
Därför när man börjar komma upp i lite effekt gör man luftmassemätaren större tex 3" så att den inte ska bottna i mätvärdet för tidigt. en luftmassemätare i 2" rör klarar max antal kg luft per minut sen klara den inte mäta mer, ökar du arean på röret så tror luftmassemätaren fortfarande att du har 2" rör men de går så mycke mer luft vid sidan om att du fortfarande kan använda den, dvs "fultrimma" smile

Om bilen spikar så sänker den tändningen 10 grader och avancerar sedan tändningen ex antal grader per ex hundrade vevaxelvarv tills full tändning har återuppnåts om de inte fortsätter spika. man känner hur orkeslös bilen blir när detta händer.

Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för - det var väl det jag ville få fram? att chippet inte hänger med.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2012
#25
sonaxvax skrev:
Xuri skrev:
sonaxvax skrev:

okej men den läre ju "bryta" för att den inte för tillräckligt med bränsle? vad är det annars som gör att den hackar för honom? den såkallade "laddtrycksspärren" vad menar du med det? eftersom laddet styrs utan elektronik?

Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för, behöver inte betyda att den går för snålt.
kan vara luftläckage osv. OM de nu är att motorn slocknar helt.
bilen får ett "orimligt" värde som inte finns inprogramerat i chipet helt enkelt.

efter tex 5000rpm / ex antal hästkrafter så bottnar man Luftmassemätaren å den ger "max soppa"
Därför när man börjar komma upp i lite effekt gör man luftmassemätaren större tex 3" så att den inte ska bottna i mätvärdet för tidigt. en luftmassemätare i 2" rör klarar max antal kg luft per minut sen klara den inte mäta mer, ökar du arean på röret så tror luftmassemätaren fortfarande att du har 2" rör men de går så mycke mer luft vid sidan om att du fortfarande kan använda den, dvs "fultrimma" smile

Om bilen spikar så sänker den tändningen 10 grader och avancerar sedan tändningen ex antal grader per ex hundrade vevaxelvarv tills full tändning har återuppnåts om de inte fortsätter spika. man känner hur orkeslös bilen blir när detta händer.

Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för - det var väl det jag ville få fram? att chippet inte hänger med.

japp å du fick en beskrivning av mig att de inte måste vara soppabrist...


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
3 december 2012
#26
Xuri skrev:
sonaxvax skrev:
Xuri skrev:

Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för, behöver inte betyda att den går för snålt.
kan vara luftläckage osv. OM de nu är att motorn slocknar helt.
bilen får ett "orimligt" värde som inte finns inprogramerat i chipet helt enkelt.

efter tex 5000rpm / ex antal hästkrafter så bottnar man Luftmassemätaren å den ger "max soppa"
Därför när man börjar komma upp i lite effekt gör man luftmassemätaren större tex 3" så att den inte ska bottna i mätvärdet för tidigt. en luftmassemätare i 2" rör klarar max antal kg luft per minut sen klara den inte mäta mer, ökar du arean på röret så tror luftmassemätaren fortfarande att du har 2" rör men de går så mycke mer luft vid sidan om att du fortfarande kan använda den, dvs "fultrimma" smile

Om bilen spikar så sänker den tändningen 10 grader och avancerar sedan tändningen ex antal grader per ex hundrade vevaxelvarv tills full tändning har återuppnåts om de inte fortsätter spika. man känner hur orkeslös bilen blir när detta händer.

Den bryter för du går utanför de programerade värdet i chippet,
alltså Lmm registrerar mer luft än vad chippet är gjort för - det var väl det jag ville få fram? att chippet inte hänger med.

japp å du fick en beskrivning av mig att de inte måste vara soppabrist...

exakt det kan vara så många faktorer det räcker med att lmm tror att den har mindre luft än vad den har så går den snålt och spikar.

min spikar alltid till och sänker tändingen detta känner man tydligt.
har snart bytt allt utom insug och topp den har alltid gått ojämnt vissa dagar vissa dagar går den perfekt.
när den är som värst går den inte att åka med för den gungar fram så min dubbelmasse får frispel och börjar skramla så man tror att bilen ska trilla isär smile

Kör fort så hinner inget hända...

69 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#27
Vi bytte ut slangen till en hel...den jag hade va extremt kort...ett tkors på och ett torrsprucket håll...den va nästan av... Den nya slangen den är grymt lång går hela vägen dubbel vikt till luftburken.. När vi drar ur bilen helt så når vi 0,6 bar utan spikningar...tror det kan vara att slangen är för lång så den hamnar på så mycket ladd...med tanke på det är en ltt turbo...innan jag pillade på den så va den på 0,3 bar...men den är inte det nu...ända skillnaden är att slangen är ca 3 gånger längre men laddar ca dubbla


Avstängd
1 418 Inlägg
3 december 2012
#28
jag tror att dina "spikningar" är slangen mellan luftfilter och turbo som suger ihop sig när du ökar laddet:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
3 december 2012
#29
Johan85 skrev:
jag tror att dina "spikningar" är slangen mellan luftfilter och turbo som suger ihop sig när du ökar laddet:)

det bör inte ge spikningar då den inte mäter upp luften så den bör inte se fel.

hade en tom glykolflaska stog framför luftburken på min 740 och den sög fast mot tratten i luftburken och den slutade bara att ladda..laddtrycket gick från + till noll direkt helt utan spikning så jag betvivlar att det är det som stular.

när jag varit med om att slangen suger ihop har den tvär dött mer eller mindre när man kör lite hårdare

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
1 418 Inlägg
3 december 2012
#30
Growe skrev:
Johan85 skrev:
jag tror att dina "spikningar" är slangen mellan luftfilter och turbo som suger ihop sig när du ökar laddet:)

det bör inte ge spikningar då den inte mäter upp luften så den bör inte se fel.

hade en tom glykolflaska stog framför luftburken på min 740 och den sög fast mot tratten i luftburken och den slutade bara att ladda..laddtrycket gick från + till noll direkt helt utan spikning så jag betvivlar att det är det som stular.

när jag varit med om att slangen suger ihop har den tvär dött mer eller mindre när man kör lite hårdare

ja vet folk som trott att det syndromet har vart spikningar så de är ju värt att kolla:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
3 december 2012
#31
Johan85 skrev:
Growe skrev:
Johan85 skrev:
jag tror att dina "spikningar" är slangen mellan luftfilter och turbo som suger ihop sig när du ökar laddet:)

det bör inte ge spikningar då den inte mäter upp luften så den bör inte se fel.

hade en tom glykolflaska stog framför luftburken på min 740 och den sög fast mot tratten i luftburken och den slutade bara att ladda..laddtrycket gick från + till noll direkt helt utan spikning så jag betvivlar att det är det som stular.

när jag varit med om att slangen suger ihop har den tvär dött mer eller mindre när man kör lite hårdare

ja vet folk som trott att det syndromet har vart spikningar så de är ju värt att kolla:)

spikningar i mina öron är som en nävegrus rakt in i motorn smile

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
1 418 Inlägg
3 december 2012
#32
Growe skrev:
Johan85 skrev:
Growe skrev:

det bör inte ge spikningar då den inte mäter upp luften så den bör inte se fel.

hade en tom glykolflaska stog framför luftburken på min 740 och den sög fast mot tratten i luftburken och den slutade bara att ladda..laddtrycket gick från + till noll direkt helt utan spikning så jag betvivlar att det är det som stular.

när jag varit med om att slangen suger ihop har den tvär dött mer eller mindre när man kör lite hårdare

ja vet folk som trott att det syndromet har vart spikningar så de är ju värt att kolla:)

spikningar i mina öron är som en nävegrus rakt in i motorn smile

det står att det kändes som spikningar:)

69 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#33
Slangen drar ihop sig så tvär dör den och ger fullt igen...min förra 940 gjorde så...men nu var det spikningar...vi får upp den till 0.6-0.7 utan några ryck och sånt...men den borde bara ladda 0.3


123 Inlägg
3 december 2012
#34
Kan det inte va wg som är skrot? Om inte, rätta mig!


69 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#35
ticjohan skrev:
Kan det inte va wg som är skrot? Om inte, rätta mig!

Jag tror det jag också om jag ska vara ärlig.... Jag ska iallafall köpa en bättre begagnad turbo och samt extraktor medans jag håller på....

En snabb sid fråga...om jag sätter dit extraktor kommer ju turbon flyttas uppåt...är det något på downpipen eller nåt som man måste ändra för att få det och funka eller?? Känns som den kommer bli förkort och slå i golvet...
Senast redigerat av Migen (5 december 2012)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 december 2012
#36
Migen skrev:
ticjohan skrev:
Kan det inte va wg som är skrot? Om inte, rätta mig!

Jag tror det jag också om jag ska vara ärlig.... Jag ska iallafall köpa en bättre begagnad turbo och samt extraktor medans jag håller på....

En snabb sid fråga...om jag sätter dit extraktor kommer ju turbon flyttas uppåt...är det något på downpipen eller nåt som man måste ändra för att få det och funka eller?? Känns som den kommer bli förkort och slå i golvet...

ja du måste ändra downpipen , oljetillförseln ,oljereturen och intercoolerrören.
å ska du ha originalturbon är det ju inte värt med extraktor. inte ens om du har en 19t

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

379 Inlägg
5 december 2012
#37
Lättryckarna spikar alltid med orginal laddtryck tom när du ger snabb gas. Byt avgasystem och chippa så försvinner de.

69 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#38
turboforssen skrev:
Migen skrev:
ticjohan skrev:
Kan det inte va wg som är skrot? Om inte, rätta mig!

Jag tror det jag också om jag ska vara ärlig.... Jag ska iallafall köpa en bättre begagnad turbo och samt extraktor medans jag håller på....

En snabb sid fråga...om jag sätter dit extraktor kommer ju turbon flyttas uppåt...är det något på downpipen eller nåt som man måste ändra för att få det och funka eller?? Känns som den kommer bli förkort och slå i golvet...

ja du måste ändra downpipen , oljetillförseln ,oljereturen och intercoolerrören.
å ska du ha originalturbon är det ju inte värt med extraktor. inte ens om du har en 19t

Glömde bort oljan där smile...då blir det jobbigt ju sad



Sök