4397
Sök

945a fulltryck spikar

69 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#1
Det är en fulltrycks 945a med en ltt turbo som har uppställt laddtryck. När man gasar fullt på direkten spikar den...men inte om man gasar mer med tiden...alltså det känns som att den spikar...vad är felet??


460 Inlägg
2 december 2012
#2
Migen skrev:
Det är en fulltrycks 945a med en ltt turbo som har uppställt laddtryck. När man gasar fullt på direkten spikar den...men inte om man gasar mer med tiden...alltså det känns som att den spikar...vad är felet??

För det första har FTT och LTT samma turbo.
Problemet är att du ska chippa den med minst ett bränslechip innan du ställer upp laddtrycket, så skaffa dig ett chip så ska du se att det blir bra!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

69 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#3
Två olika wastegate klockor??


2 Inlägg
2 december 2012
#4
GasGlad1337 skrev:
Migen skrev:
Det är en fulltrycks 945a med en ltt turbo som har uppställt laddtryck. När man gasar fullt på direkten spikar den...men inte om man gasar mer med tiden...alltså det känns som att den spikar...vad är felet??

För det första har FTT och LTT samma turbo.
Problemet är att du ska chippa den med minst ett bränslechip innan du ställer upp laddtrycket, så skaffa dig ett chip så ska du se att det blir bra!

Beror ju på hur mycket laddtryck han har också! min LTT är uppställd till FTT org laddtryck alltså ca 0,7, och det går hur fint som helt!


Pim_Pim
2 december 2012
#5
Och hur mycket laddar du överhuvudtaget ?

69 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#6
Igår ladda den ca 0,5...nu kommer vi upp till 0,8 och då spikar den...den börjar spika även efter 0,5...min förra började inte spika förns vid 1bar...vet inte om det kan ha med tempraturen att göra. Eller om klockan börjar ge upp


69 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#7
Den sluta nyss att spika...sen började den igen och började innan 0,5


331 Inlägg
3 december 2012
#8
Chippa den så är det nästan 100 att problemet är ur världen..


69 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#9
Kan det vara dumpen?? Det är ju intregerad...det är en Mitsubishi turbo
Senast redigerat av Migen (3 december 2012)


205 Inlägg
3 december 2012
#10
Hur har du ställt upp laddet, antagligen peakar laddet i en bråkdels sekund med typ 0.2 bar, brukar bli så om man kör tex T-kors, hade samma problem, laddar 0.5, men ibland när man stämplar fullt peaka den till 0.7 och spika till

Trying is the first step towards failure

69 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#11
Det är ju så...men har ju kört med tkors hur länge som helst...den börja göra det idag...vi fick upp den till 0,8 nyligen utan spikningar.
Han gasade lite sen släppte och sen gasa fullt...då slutade den spika
Senast redigerat av Migen (3 december 2012)


490 Inlägg
3 december 2012
#12
spika? det är inte så att iom att du höjt laddet så vill bilen ha mer soppa, och du inte har chippat bränsle?

den hackar (förmodar jag) när du ger fullt men om du smyger fram på gasen mer så hänger den med alltså så länge du inte chippar bränsle så kommer bilen att hacka sig fram eftersom den fortfarande tror att den ligger på originala laddtrycket och ger på soppa därefter men igentligen ligger x antal 0,x bar över.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 december 2012
#13
Kolla bränsletryck och byt bränslefilter.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

490 Inlägg
3 december 2012
#14
Boostrider skrev:
Kolla bränsletryck och byt bränslefilter.

ja precis det är oxå ett alternativ!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Avstängd
1 418 Inlägg
3 december 2012
#15
GasGlad1337 skrev:
Migen skrev:
Det är en fulltrycks 945a med en ltt turbo som har uppställt laddtryck. När man gasar fullt på direkten spikar den...men inte om man gasar mer med tiden...alltså det känns som att den spikar...vad är felet??

För det första har FTT och LTT samma turbo.
Problemet är att du ska chippa den med minst ett bränslechip innan du ställer upp laddtrycket, så skaffa dig ett chip så ska du se att det blir bra!

faktiskt inte om man ska hårddra de:) äldre fullturbo har garrett t25 medans alla ltt har mitsu 13c och även nya ftt så det beror ju på årsmodell:)

2 Inlägg
3 december 2012
#16
Prova utan T-kors, du behöver inte chipa din bil för att laddar 0.7-.0.8...org chipen orkar det utan problem, och om testa byt Westgate.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
3 december 2012
#17
Johan85 skrev:
GasGlad1337 skrev:
Migen skrev:
Det är en fulltrycks 945a med en ltt turbo som har uppställt laddtryck. När man gasar fullt på direkten spikar den...men inte om man gasar mer med tiden...alltså det känns som att den spikar...vad är felet??

För det första har FTT och LTT samma turbo.
Problemet är att du ska chippa den med minst ett bränslechip innan du ställer upp laddtrycket, så skaffa dig ett chip så ska du se att det blir bra!

faktiskt inte om man ska hårddra de:) äldre fullturbo har garrett t25 medans alla ltt har mitsu 13c och även nya ftt så det beror ju på årsmodell:)

bara dom tidiga som ibland har t25 men dom flesta har 13c

min 91:ans 740 hade 13c orginal tex

Kör fort så hinner inget hända...

69 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#18
Growe skrev:
Johan85 skrev:
GasGlad1337 skrev:

För det första har FTT och LTT samma turbo.
Problemet är att du ska chippa den med minst ett bränslechip innan du ställer upp laddtrycket, så skaffa dig ett chip så ska du se att det blir bra!

faktiskt inte om man ska hårddra de:) äldre fullturbo har garrett t25 medans alla ltt har mitsu 13c och även nya ftt så det beror ju på årsmodell:)

bara dom tidiga som ibland har t25 men dom flesta har 13c

min 91:ans 740 hade 13c orginal tex

Den hade en garrett t25 först men den sköt jag underpower meet så jag köpte en 13c istället sjukt billigt


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2012
#19
sonaxvax skrev:
spika? det är inte så att iom att du höjt laddet så vill bilen ha mer soppa, och du inte har chippat bränsle?

den hackar (förmodar jag) när du ger fullt men om du smyger fram på gasen mer så hänger den med alltså så länge du inte chippar bränsle så kommer bilen att hacka sig fram eftersom den fortfarande tror att den ligger på originala laddtrycket och ger på soppa därefter men igentligen ligger x antal 0,x bar över.

fel.

bilen skickar in soppa efter hur mycke luft som går igenom luftmassemätaren. ju mer laddtryck ju längre utanför gränsvärdena ligger man.

du behöver säkerligen ett chip för att komma undan detta problem.

Jag hade samma sak även att jag chippat när de var kallt ute å jag laddad 1-1.5 bar innan 2500rpm.

bättre chip löste problemet för mig, då kom jag undan "laddtryckspärren"


490 Inlägg
3 december 2012
#20
Xuri skrev:
sonaxvax skrev:
spika? det är inte så att iom att du höjt laddet så vill bilen ha mer soppa, och du inte har chippat bränsle?

den hackar (förmodar jag) när du ger fullt men om du smyger fram på gasen mer så hänger den med alltså så länge du inte chippar bränsle så kommer bilen att hacka sig fram eftersom den fortfarande tror att den ligger på originala laddtrycket och ger på soppa därefter men igentligen ligger x antal 0,x bar över.

fel.

bilen skickar in soppa efter hur mycke luft som går igenom luftmassemätaren. ju mer laddtryck ju längre utanför gränsvärdena ligger man.

du behöver säkerligen ett chip för att komma undan detta problem.

Jag hade samma sak även att jag chippat när de var kallt ute å jag laddad 1-1.5 bar innan 2500rpm.


bättre chip löste problemet för mig, då kom jag undan "laddtryckspärren"

okej men den läre ju "bryta" för att den inte för tillräckligt med bränsle? vad är det annars som gör att den hackar för honom? den såkallade "laddtrycksspärren" vad menar du med det? eftersom laddet styrs utan elektronik?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.


Sök