2755
Sök

Katalysator. Volvo 945.

15 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Hejsan !

Fick 2,a på CO-halt förhöjd tomgång, = 0,4 de ska va 0,3

Fick 2,a på lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig. 1,09 (0,96-1,04)

Jag har en beg katalysator om de e den som måste bytas,
Om den måste bytas, är de svårt att göra själv ?

Gäller Volvo 945 -91

302 Inlägg
6 december 2012
Det är asnära att det är ok. Hade katalysatorn varit boven hade siffrorna varit mycket högre. Börja med att serva bilen med stift, olja, luftfilter. Sen i med en flaska K-Sprit i tanken. O varmkör ordentligt innan besiktningen så ska du se att den går igenom sen.
Annars är det inte så svårt att byta katten på en 945a tror jag. sitter med en klämma framåt som antagligen måste köpas ny. Och iträdd i avgassystemet bakåt som vanligt.

1 948 Inlägg
6 december 2012
Det är ju inte överdrivet mkt över gränsvärdena du ligger.... var motorn ordentligt varm när du besiktiga den?
När servade du den senast?

Gör en service på bilen och slå i en skvätt etanol i tanken (eller e det k-sprit?) så borde du klara dig smile

5 730 Inlägg
6 december 2012
Kollar man på lambda-värdet går ju motorn snålt (ju högre lamdba desto mer syre är det i avgaserna).
Men mest troligt så har du ett avgasläckage framför lambdan som orsakar det höga lambdavärdet.

Och då luras insprutningen att motorn går snålt och fettar på med soppa och det borde även vara det som orsakar det höga CO-värdet.
Eller så var inte katalysatorn tillräckligt varm och orsakade det höga CO-värdet.
Senast redigerat av simlar (6 december 2012)

15 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Stiften såg bra ut, Oljan e bytt, filtret var tätt så de köper jag nytt, ska köra med lite innan jag åker o visar upp, hur mycket k-sprit ska det vara i ?

Tack för alla tips !

KHRacing
7 december 2012
K-sprit 100% ren Etanol - 25-35kr för en 25cl flaska på macken

E85 85% Etanol 10kr/L på macken...

You do the math please :-)

Handledare
1 481 Inlägg
7 december 2012
Lambdavärdet påverkas inte om du kör på etanol. Du kommer att få en 2:a på den igen. Kolla efter läckage före katalysatorn. Har du inget läckage så får du kolla lambdasonden.

Sök