• Bilmodell
Ford Fiesta (MK 3) -94
44KW bensinare (motorkod J6B)
• Årsmodell
1994
• Miltal
9200
• Modifikationer på bilen
Helt orginal, både motor och bil.
• Hur yttrar sig felet?
Motorn "hostar" eller misständer med 1sekunds intervaller. extra tydliga "hostningar" vid tomgång då den nästan dör.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet började en ca en vecka efter att minusgraderna hade kommit. Jag hade varit ute och kört i kanske en halvtimma, 45 minuter, i sträck och allt funkade skitbra. När jag är påväg hem åkte jag förbi tappen för att köpa torkarblad till bilen.
Jag parkerar och går in, hela proceduren från att jag stängt av, gått in, handlat och gått ut till bilen igen gick på mindre än 3 minuter.
Det var då som felet startade, bilen hostade som f*n och när jag väl körde så kunde jag inte ligga i mer än 30 km hela vägen hem, ökade jag farten lät det som att den skulle dö.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Felsökningar som gjorts har varit för isplugg. Hällt i K-Sprit i tanken och bilen har fått stå i värme garage
(ca 10-12 grader) i snart 30 timmar utan förbättring.
Motorn är förgasarinsprutad, den har tändning på alla 4 tändstift. och den går att få igång om man startar motorn med full gas.
Nån som kan komma på nåt med infon jag gett? Har pratat med Billia och de hade ingen aning.jag är en fattig student så jag har inte råd att varken gå till verkstad eller testa massa olika alternativ. Vissa har sagt att Lambdasonden e trasig, andra säger att motorn har jordat ur sig, andra säger fortfarande att bilen har en isplugg och att den behöver stå längre.
Hjälp tack!
///Simon