4270
Sök

Dubb har lossnat fram

53 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Fick en bil i våras , då hade den tidigare ägaren köpt nya vinterdäck förra vintern, däcken rullade en vinter och nu när jag skulle sätta på dom så är dom som nya bara att det fattas en massa dubb på 2 av däcken.

Då är min fråga måste jag byta dom 2 däcken? eller går det genom besiktningen ändå kanske?

(kan inget om däck)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
15 december 2012
ChristofferH skrev:
Fick en bil i våras , då hade den tidigare ägaren köpt nya vinterdäck förra vintern, däcken rullade en vinter och nu när jag skulle sätta på dom så är dom som nya bara att det fattas en massa dubb på 2 av däcken.

Då är min fråga måste jag byta dom 2 däcken? eller går det genom besiktningen ändå kanske?

(kan inget om däck)

Klart dom går igenom besiktningen. Enda skillnaden är väl att dom inte funkar lika bra som dom andra två med fler dubb.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

53 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Okej är typ inga dubb alls kvar nästan dubbfritt , fick råd om att jag skulle dra ut dubben ur alla däck annars skulle dom inte gå genom besiktningen? :S

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
15 december 2012
ChristofferH skrev:
Okej är typ inga dubb alls kvar nästan dubbfritt , fick råd om att jag skulle dra ut dubben ur alla däck annars skulle dom inte gå genom besiktningen? :S

Jaja, det är ju skillnad på att det fattas en massa dubb och att det inte finns några kvar!!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

53 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Finns dubb kvar men är väldigt få

Däckmissbrukare
144 Inlägg
15 december 2012
Så länge mönstret är bra så går den igenom besiktningen smile

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 december 2012
finns inget krav på bes att du ska ha xantal dubb kvar är mönsterdjupet som räknas varsej de är 1 dubb eller 300
är mönstret lagligt går den igenom

1 853 Inlägg
15 december 2012
Besiktningen må ju va viktigt att ta sig igenom... Men det är ju minst lika viktigt att ha bra däck så för din och medtrafikanternas säkerhet så köp två nya däck när ekonomin tillåter. Dubbdäck utan dubb är ju inte dubbdäck vilket fall.. Kör lugnt! smile

/mvh soyd

KHRacing
16 december 2012
Om det fattas för många dubb så är däcket i sig olagligt som dubbdäck & måste bytas till ett med "fler" dubb  - detta fick jag lära mig iaf.

vet dock ej om det står i lagtext !

Turbo lover
555 Inlägg
16 december 2012
Ja du får ju inte ha dubbdäck på en axel och dubbfria på den andra hur som helst.

218 Inlägg
16 december 2012
Däck är en billig livförsäkring, finns ingen lag som säger att dem är olagliga för att det saknas dubb bara det är lagligt mönsterdjup.

Låter som ett riktigt uselt däckmärke om dubb saknas efter en säsong!

-

Evildan
16 december 2012
Då bägge axlar i det här fallet är försedda med "dubbdäck" går din bil igenom besiktningen, finns ingen lag som säger hur många dubb det måste sitta kvar på ett dubbdäck.
Däremot får du inte bes med en axel friktionsdäck och en med dubbdäck då det är olika däcktyper.
Du får inte heller pilla ur dubben på ett dubbdäck och bes med det som ett dubbfritt i kombination med friktionsdäck, men pilla ur samtliga dubb ur ett dubbdäck och bes med på samtliga 4hjul går utmärkt.

Sök