4702
Sök

Basreflex 13,5 liter/3", 19cm port. Hur stor sluten låda?

250 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Jag har en bashögtalare, där lådan är på 13,5 liter och porten är 19cm lång och diametern är 3". Går det utifrån dessa uppgifter att säga hur stor en sluten låda bör vara? Som jag har förstått det är storleken inte lika viktig hos slutna lådor som hos portade.

21 761 Inlägg
16 december 2012
Nej, det går inte att säga hur stor sluten låda det ska vara. Skriv vilken bas det gäller och även vilka parametrar den har (om du har tillgång till såna), då kan man kolla upp hur stor den slutna lådan kan tänkas vara och dessutom om det är lämpligt med den lådtypen. smile

250 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, det går inte att säga hur stor sluten låda det ska vara. Skriv vilken bas det gäller och även vilka parametrar den har (om du har tillgång till såna), då kan man kolla upp hur stor den slutna lådan kan tänkas vara och dessutom om det är lämpligt med den lådtypen. smile

Ok!

Basen är denna: http://www.peiying.pl/en/subwoofer/py_ba250w

Jag har inte hittat några parametrar för elementet. Men lådan är på 13,5 liter. Är det ens möjligt att det är rätt optimal storlek för ett 10-tumselement? Jag relaterar till t.ex. JBL GTO804 (som jag kollat en del på), som är framtagen för små lådor. SLuten: 9 liter, portad 17 liter. 13,5-liter portad låda låter väldigt litet, tycker inte du det?

21 761 Inlägg
17 december 2012
Det finns två olika 10" basmodeller när jag kikar bland deras lösa element och ett av dem har parametrar angivna, men dels stämmer inte effektangivelsen och dels ser inte baselementet riktigt likadant ut som lådans element. Möjligen är elementet i lådan framtagen just för att sitta där och säljs kanske inte löst, en del tillverkare gör tydligen så.

Visst verkar 13,5 liter litet för 10" bas, håller med. Kollar man den teoretiska avstämningen i lådan så är det runt 60 Hz eller en bit över, dvs inget att spela någon djupare bas med. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 december 2012)

250 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det finns två olika 10" basmodeller när jag kikar bland deras lösa element och ett av dem har parametrar angivna, men dels stämmer inte effektangivelsen och dels ser inte baselementet riktigt likadant ut som lådans element. Möjligen är elementet i lådan framtagen just för att sitta där och säljs kanske inte löst, en del tillverkare gör tydligen så.

Visst verkar 13,5 liter litet för 10" bas, håller med. Kollar man den teoretiska avstämningen i lådan så är det runt 60 Hz eller en bit över, dvs inget att spela någon djupare bas med. smile

Jag har tyvärr inte heller hittat samma element löst, så det är nog kört om de inte svarar på mitt mail.

Ska en sluten låda alltid vara mindre än en portad till ett och samma element? I så fall så kan jag ju plugga porten och minska volymen stegvis med t.ex. träklossar, eller?

Edit: Såg nu att deras mindre avancerade 10"-element har ett Qts-värde på runt 0,25. När jag säkte lite såg jag ett inlägg från dig i en annan tråd där du skriver att under ca. 0,45 är portad lämpligare. Så förmodligen är mitt element inte lämpat för en sluten låda. Men vilka problem kan uppstå om man placerar ett element avsett för portad låda i en sluten?
Senast redigerat av Erikkk (18 december 2012)

21 761 Inlägg
18 december 2012
Basen kommer troligen inte att spela någon överdriven djupbas ifall det har ett ganska lågt Qts, men det beror även på Fs. Kollar man på en del basar från tex Peerless så kan de ha lågt Qts men även låg Fs, då kan de spela bra djupbas. smile

I slutet alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2012)

250 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Basen kommer troligen inte att spela någon överdriven djupbas ifall det har ett ganska lågt Qts, men det beror även på Fs. Kollar man på en del basar från tex Peerless så kan de ha lågt Qts men även låg Fs, då kan de spela bra djupbas. smile

I slutet alltså.

Ok! Men hur ligger det till med volymen på portad respektive sluten baslåda? Ska en sluten låda alltid vara mindre än en portad till ett visst element? Om inte så är det väl så i 9 fall av 10, eller?
Senast redigerat av Erikkk (18 december 2012)

250 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
Ingen som vet? Alltså: Om en portad låda på 13,5 liter är optimal för ett visst element, är då den optimala slutna lådan alltid mindre? Jag har inte sett något undantag. Alla lådrekommendationer jag sett för olika element har mindre sluten låda än portad.
Senast redigerat av Erikkk (19 december 2012)

21 761 Inlägg
19 december 2012
Ja, det är i princip alltid så. Åtminstone vad jag vet. smile

Börja med 15 liter slutet och lyssna hur det låter, om det spelar okontrollerat eller verkar vilja slå i botten relativt lätt så minskar du lådvolymen 1 liter i taget med tex träklossar.

250 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det är i princip alltid så. Åtminstone vad jag vet. smile

Börja med 15 liter slutet och lyssna hur det låter, om det spelar okontrollerat eller verkar vilja slå i botten relativt lätt så minskar du lådvolymen 1 liter i taget med tex träklossar.

Tackar!

Testade 12 liter idag - täckte för porten i gamla lådan med en 1,5-literskloss - och det spelade inte alls dåligt! Inga genomslag och även väldigt låga frekvenser återgavs helt ok!

Kan jag lägga träklossar löst i lådan bland dämpullen utan att de hoppar rundor och skramlar, tror du?

21 761 Inlägg
20 december 2012
Testa att göra så. Om det går så kan du lägga klossarna under dämpullen för att de inte ska åka omkring. smile

Sök