4180
Sök

Köpråd. 18 års bil

1 433 Inlägg
25 november 2012
#41
Andyy90 skrev:
tobbeh78 skrev:
Är det bara jag som reagerar på att det är galet att köpa en 200+ HK bil som 18åring med nytaget körkort?
Man är ju inte direkt bra på vare sig riskbedömning eller att köra med huvudet, vet själv hur jag körde med min 75ans 240 i den åldern och den toppade typ 160..

En annan började med en 400hk 740 att rulla runt ute på vägarna med.. övningskörde tom med den wink

såja! , jag köpte mig en VR6:a som jag tröttnade på efter 2 månader ,satte i turbo och drog ur all inredning slutade på 350 hk + och 980 kg typ smile  var inga problem! klart som fan grabben ska ha en sportbil!


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
25 november 2012
#42
SylvesterStallone skrev:
Andyy90 skrev:
tobbeh78 skrev:
Är det bara jag som reagerar på att det är galet att köpa en 200+ HK bil som 18åring med nytaget körkort?
Man är ju inte direkt bra på vare sig riskbedömning eller att köra med huvudet, vet själv hur jag körde med min 75ans 240 i den åldern och den toppade typ 160..

En annan började med en 400hk 740 att rulla runt ute på vägarna med.. övningskörde tom med den wink

såja! , jag köpte mig en VR6:a som jag tröttnade på efter 2 månader ,satte i turbo och drog ur all inredning slutade på 350 hk + och 980 kg typ smile  var inga problem! klart som fan grabben ska ha en sportbil!

Hehe :-) Hoppas det var en syncro annars kom du väl knappt över 100km/h? xD

~Andy~

1 433 Inlägg
25 november 2012
#43
Andyy90 skrev:
SylvesterStallone skrev:
Andyy90 skrev:

En annan började med en 400hk 740 att rulla runt ute på vägarna med.. övningskörde tom med den wink

såja! , jag köpte mig en VR6:a som jag tröttnade på efter 2 månader ,satte i turbo och drog ur all inredning slutade på 350 hk + och 980 kg typ smile  var inga problem! klart som fan grabben ska ha en sportbil!

Hehe :-) Hoppas det var en syncro annars kom du väl knappt över 100km/h? xD

jorå slicks på bara sen vare lungt!


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
25 november 2012
#44
SylvesterStallone skrev:
Andyy90 skrev:
SylvesterStallone skrev:

såja! , jag köpte mig en VR6:a som jag tröttnade på efter 2 månader ,satte i turbo och drog ur all inredning slutade på 350 hk + och 980 kg typ smile  var inga problem! klart som fan grabben ska ha en sportbil!

Hehe :-) Hoppas det var en syncro annars kom du väl knappt över 100km/h? xD

jorå slicks på bara sen vare lungt!

Haha smile

~Andy~

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2012
#45
Jag säger faktiskt emot en del som skrivit, en förare med dåligt omdöme kan göra stor skada oavsett om de kör en 116hk Volvo 740 eller en överladdad japan. Jag körde själv relativt motorstarka och bakhjulsdrivna bilar när jag hade färskt körkort men var aldrig nära någon incident för den sakens skull, första incidenten kom efter flera år med körkort och ett femsiffrigt antal mil i ryggen samt hade inte något med buskörning att göra.

Köp en så säker och rejäl bil som möjligt är mitt tips, köper du en "skitbil" bara för att du inte skall behöva vara rädd om den kan förstås risken att du chansar och skadar antingen bilen, dig själv eller någon annan bli större. Plus att råkar du ändå ut för en olycka är hög säkerhet inte fel, och händer inget kan du njuta av en fräsch och pålitlig bil istället för en sliten sådan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

514 Inlägg
25 november 2012
#46
Visserligen avskyr jag riskokarbilar, men för din del kanske en nissan 180zx 80 talare skulle va nåt?
Liten sportbil med lagom mycke under huven.


1 298 Inlägg
25 november 2012
#47
Rquired skrev:
Jag säger faktiskt emot en del som skrivit, en förare med dåligt omdöme kan göra stor skada oavsett om de kör en 116hk Volvo 740 eller en överladdad japan. Jag körde själv relativt motorstarka och bakhjulsdrivna bilar när jag hade färskt körkort men var aldrig nära någon incident för den sakens skull, första incidenten kom efter flera år med körkort och ett femsiffrigt antal mil i ryggen samt hade inte något med buskörning att göra.

Köp en så säker och rejäl bil som möjligt är mitt tips, köper du en "skitbil" bara för att du inte skall behöva vara rädd om den kan förstås risken att du chansar och skadar antingen bilen, dig själv eller någon annan bli större. Plus att råkar du ändå ut för en olycka är hög säkerhet inte fel, och händer inget kan du njuta av en fräsch och pålitlig bil istället för en sliten sådan.

Självklart kan du busköra på hemorten och rondellhänga och allt dedär man ser 18 åringar göra oavsett du åker 740 GL eller 200SX med överladdning. Ungefär lika farligt. Däremot vill mycket ha mer och när man börjar tro att man kan hantera hästarna så gasar man mer och med över 200hk når du förmodligen hastigheter över 200kmh på öppen väg och då pratar vi mer eller mindre garanterad död vid olycka.

Att du saknade incidenter som färsk körkortsinnehavare beror nog snarare på att du kanske var riskmedveten än att du körde motorstarka bilar.Man kan även som 18 åring vara en bra förare, nämligen en sådan som är riskmedveten och framförallt medveten om att man saknar erfarenhet av bilkörning och kör därefter.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
25 november 2012
#48
Har suttit och forskat lite om förstabilar, och här är en liten lista på bilar som jag har kommit fram till att skulle passa mig, och jag kör på ekonomiska stilen, om du är inne på den linjen?

-Skoda Pickup
-Nissan 180ZX S12
-Suzuki SJ
-Nissan Micra
-Suzuki Swift
-Ford Sierra

Inga fartvidunder, men så är jag ju så snå... jag menar ekonomisk också smile
Förstabilen ska som sagt vara nått som man kan lägga runt en stubbe eller nått utan att det kostar en förmögenhet att fixa smile

Sen angående farliga förare:

Det beror också på hur man är som person själv. Efter att jag började köra trimmad moppe och lättviktare så hann jag sätta mig i så pass många "Nära ögat-situationer" och ett antal personer som höttat men näven åt mig, och efter det så har jag blivit lite rädd och lärt mig min läxa, så numera kör jag jävligt mycket försiktigare. Till skillnad från vissa polare, som körde som svin hela moppetiden och sen blev av med lättviktarkortet efter några veckor.

1 433 Inlägg
25 november 2012
#49
-Westerlund- skrev:
Har suttit och forskat lite om förstabilar, och här är en liten lista på bilar som jag har kommit fram till att skulle passa mig, och jag kör på ekonomiska stilen, om du är inne på den linjen?

-Skoda Pickup
-Nissan 180ZX S12
-Suzuki SJ
-Nissan Micra
-Suzuki Swift
-Ford Sierra

Inga fartvidunder, men så är jag ju så snå... jag menar ekonomisk också smile
Förstabilen ska som sagt vara nått som man kan lägga runt en stubbe eller nått utan att det kostar en förmögenhet att fixa smile

Sen angående farliga förare:

Det beror också på hur man är som person själv. Efter att jag började köra trimmad moppe och lättviktare så hann jag sätta mig i så pass många "Nära ögat-situationer" och ett antal personer som höttat men näven åt mig, och efter det så har jag blivit lite rädd och lärt mig min läxa, så numera kör jag jävligt mycket försiktigare. Till skillnad från vissa polare, som körde som svin hela moppetiden och sen blev av med lättviktarkortet efter några veckor.

fattar du inte att han vill ha en bil med sportigt chassi? vad fan skriver du swift,skoda , nissa miscka?, ford sierra ?what the fuck?! ge han tips som han vill ha istället


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2012
#50
Pendulum skrev:
Rquired skrev:
Jag säger faktiskt emot en del som skrivit, en förare med dåligt omdöme kan göra stor skada oavsett om de kör en 116hk Volvo 740 eller en överladdad japan. Jag körde själv relativt motorstarka och bakhjulsdrivna bilar när jag hade färskt körkort men var aldrig nära någon incident för den sakens skull, första incidenten kom efter flera år med körkort och ett femsiffrigt antal mil i ryggen samt hade inte något med buskörning att göra.

Köp en så säker och rejäl bil som möjligt är mitt tips, köper du en "skitbil" bara för att du inte skall behöva vara rädd om den kan förstås risken att du chansar och skadar antingen bilen, dig själv eller någon annan bli större. Plus att råkar du ändå ut för en olycka är hög säkerhet inte fel, och händer inget kan du njuta av en fräsch och pålitlig bil istället för en sliten sådan.

Självklart kan du busköra på hemorten och rondellhänga och allt dedär man ser 18 åringar göra oavsett du åker 740 GL eller 200SX med överladdning. Ungefär lika farligt. Däremot vill mycket ha mer och när man börjar tro att man kan hantera hästarna så gasar man mer och med över 200hk når du förmodligen hastigheter över 200kmh på öppen väg och då pratar vi mer eller mindre garanterad död vid olycka.

Att du saknade incidenter som färsk körkortsinnehavare beror nog snarare på att du kanske var riskmedveten än att du körde motorstarka bilar. Man kan även som 18 åring vara en bra förare, nämligen en sådan som är riskmedveten och framförallt medveten om att man saknar erfarenhet av bilkörning och kör därefter.

Jag menade absolut inte att det var tack vare lite motor under huven som jag klarade mig. Men om man köper en bil för att det inte gör något om den hamnar på skroten så tror jag risken för en olycka blir större än om man kör en bil man är väldigt rädd om.

Och det var lite det jag var ute efter, jag tror inte problemet ligger i om du når 150km/h eller 200km/h utan i om du väljer att dra på eller inte. Däremot tror jag man är mindre benägen är åka på sladd genom en kurva om bilen betyder något för dig eller liknande fall i andra situationer.

I den bästa av världar hade alla artonåringar eller yngre förare kört försiktigt och haft en insikt i vilka konsekvenser en olycka kan få, men det är tyvärr inte fallet och då behöver man åtminstone inte uppmana dem att köpa en billig bil de inte behöver vara rädda om när de är ute och kör. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 298 Inlägg
26 november 2012
#51
Rquired skrev:
Och det var lite det jag var ute efter, jag tror inte problemet ligger i om du når 150km/h eller 200km/h utan i om du väljer att dra på eller inte. Däremot tror jag man är mindre benägen är åka på sladd genom en kurva om bilen betyder något för dig eller liknande fall i andra situationer.

I den bästa av världar hade alla artonåringar eller yngre förare kört försiktigt och haft en insikt i vilka konsekvenser en olycka kan få, men det är tyvärr inte fallet och då behöver man åtminstone inte uppmana dem att köpa en billig bil de inte behöver vara rädda om när de är ute och kör. smile

Köper ditt resonemang. Man står ändå fast vid mitt eget. Jag ser ju ett ypperligt exempel bara på mig själv som trots långt över femsiffrigt antal mil bakom ratten ändå kör farligare i en bil med fler hästar. Kör jag Opeln med sugsexa och 211 halvt närvarande hästar kör jag lugnt och behärskat, ökar 10-15km/h motorväg men i överlag väldigt lugnt. i S60n med strax över 300hk kan man inte låta bli att köra snabbare och jag ljuger om jag påstar att faran inte ökar med farten.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Random Hero
4 047 Inlägg
26 november 2012
#52
SylvesterStallone skrev:
-Westerlund- skrev:
Har suttit och forskat lite om förstabilar, och här är en liten lista på bilar som jag har kommit fram till att skulle passa mig, och jag kör på ekonomiska stilen, om du är inne på den linjen?

-Skoda Pickup
-Nissan 180ZX S12
-Suzuki SJ
-Nissan Micra
-Suzuki Swift
-Ford Sierra

Inga fartvidunder, men så är jag ju så snå... jag menar ekonomisk också smile
Förstabilen ska som sagt vara nått som man kan lägga runt en stubbe eller nått utan att det kostar en förmögenhet att fixa smile

Sen angående farliga förare:

Det beror också på hur man är som person själv. Efter att jag började köra trimmad moppe och lättviktare så hann jag sätta mig i så pass många "Nära ögat-situationer" och ett antal personer som höttat men näven åt mig, och efter det så har jag blivit lite rädd och lärt mig min läxa, så numera kör jag jävligt mycket försiktigare. Till skillnad från vissa polare, som körde som svin hela moppetiden och sen blev av med lättviktarkortet efter några veckor.

fattar du inte att han vill ha en bil med sportigt chassi? vad fan skriver du swift,skoda , nissa miscka?, ford sierra ?what the fuck?! ge han tips som han vill ha istället

är en golf 3a en bil me sportigt chassie ? wink

Dog food lid. Backwards

16 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#53
haha börjar bli lite förvirrad nu , men tack för alla tips ska kolla rut på detta nu smile

543 Inlägg
26 november 2012
#54
Visst grabben kan alldeles säkert köra och det kommer troligen inte hända något, men som 18åring så har man nästan ingen riskbedömning över huvudtaget, det är bevisat att hjärna inte är fullt utvecklad innan 25års ålder.
Visst nu skiljer det sig från person till person, men detta är en av anledningarna till förslaget om höjd körkortsålder.

Hur bra står en 18åring emot grupptryck från äldre polare som vill att han ska visa vad bilen går för, lika är det när en yngling vill visa sig på styva linan och imponera på diverse människor.

Dock så har jag ingen dokumentation på mitt påstående men det får ni ta med er lokala psykolog/psykologstuderande..

Nu kan jag inte säga att så är fallet med TS, utan jag pratar givetvis generellt.

Dock så är väl klart som fan att det är lättare att det händer olyckor när man har en bil som gör 0-100 på 5 sekunder än 12 sekunder, när man är oerfaren, det kan ni ju inte säga emot.

Trött och bitter?? javisst!

1 433 Inlägg
26 november 2012
#55
DusanMandick skrev:
SylvesterStallone skrev:
-Westerlund- skrev:
Har suttit och forskat lite om förstabilar, och här är en liten lista på bilar som jag har kommit fram till att skulle passa mig, och jag kör på ekonomiska stilen, om du är inne på den linjen?

-Skoda Pickup
-Nissan 180ZX S12
-Suzuki SJ
-Nissan Micra
-Suzuki Swift
-Ford Sierra

Inga fartvidunder, men så är jag ju så snå... jag menar ekonomisk också smile
Förstabilen ska som sagt vara nått som man kan lägga runt en stubbe eller nått utan att det kostar en förmögenhet att fixa smile

Sen angående farliga förare:

Det beror också på hur man är som person själv. Efter att jag började köra trimmad moppe och lättviktare så hann jag sätta mig i så pass många "Nära ögat-situationer" och ett antal personer som höttat men näven åt mig, och efter det så har jag blivit lite rädd och lärt mig min läxa, så numera kör jag jävligt mycket försiktigare. Till skillnad från vissa polare, som körde som svin hela moppetiden och sen blev av med lättviktarkortet efter några veckor.

fattar du inte att han vill ha en bil med sportigt chassi? vad fan skriver du swift,skoda , nissa miscka?, ford sierra ?what the fuck?! ge han tips som han vill ha istället

är en golf 3a en bil me sportigt chassie ? wink

jag sa inte att han skulle köpa en sån! men sa att HP inte spelar nån roll om man är ny ... om man inte är efterbliven dvs..!


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
26 november 2012
#56
SylvesterStallone skrev:
fattar du inte att han vill ha en bil med sportigt chassi? vad fan skriver du swift,skoda , nissa miscka?, ford sierra ?what the fuck?! ge han tips som han vill ha istället

Supra, Skyline, GT86, Celica, 200SX, Evo, 911, Enzo, Gallardo, bättre så?

Du måste ju inte vara så förbannat dryg bara för att nån inte tycker exakt som dig

system7
737 Inlägg
21 december 2012
#57
köp en riktig bil som du kan lägga ner pengar på istället?, så kan du ju alltid köpa nån gammal billig bil för en 500kr och ha vid sidan om?

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

1 624 Inlägg
21 december 2012
#58
Volvo 480 Turbo, KÖRPÅBA!


Sök