2977
Sök

Någon med erfarenhet av Falken FK452

141 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
Tjena

Börjar med att önska alla en God Jul och god fortsättning!

Innan jag får höra det sedvanliga bull shiten, vill jag säga att jag VET hur man inte ska snåla på däck när man har en "dyr" bil. Men jag kan av erfarenhet säga att det behöver inte kosta fläsk för att vara bra. Läs nedan av mina erfarenheter utav Premium däck resp. Mellanbudget. Jag är inte fullt imponerad över Premium för det priset de kostar.

Nu har jag hittat Falken FK452 däck till riktigt bra pris och jag har hört bara gott om däcket. Men jag vill ändå fråga panelen om någon testat dessa och hur dess hållbarhet är.

Kan tilläggas att jag kör en mappad diesel och de har som bekant bra med vrid. Jag buskör bara ibland när jag är ensam, men för det mesta är bilen med två barnstolsbundna barn i låg ålder.

Jag har kört på allt möjligt men aldrig dessa. Slutsats från tidigare märken är följande:

Kumho SRT KU31 och KU39 - Riktigt bra däck med bra grepp. Dock sliter jag ut dessa rätt fort. Redan efter en säsong hade en hel del slitits ut. Vågar man köpa igen?

Hankook Ventus - Bra däck, slitstarkt, men lite för hårda

Good Year - Slits rätt fort, hyfsad hårdhet och bra grepp. Dyrt att köpa dessa om de slits så fort

Michelin PS2 - Bästa däcket jag haft, riktigt bra och slitstarkt, dock svindyr (ca 4000kr/st)

Micheling PS3  - Bra däck, men sämre än PS2 i väghållning. Inte riktigt lika bra grep och slitstark.

Continental 2 - Helt ok, lite över reklamerad, får dåligt grepp i väta

Dunlop Sport MAXX - Riktigt bra däck, svårt att hitta bra pris på dessa dock (=lite dyrt)

Sååå...hjälp mig lite med feedback smile

218 Inlägg
25 december 2012
Falken är medelklassdäck, prisvärda i mitt tycke
Vad är det för dimesion?

-

2 201 Inlägg
25 december 2012
Jag har haft de monterade på min förra bil o klart godkända. jag var nöjd med dom

141 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
Det skall vara 255/35/20

Låter helt klart bra med era svar.

Någon som känner till om deras blandning är mjukare gummiblandning eller hårdare?
Senast redigerat av Alexx (25 december 2012)

68 Inlägg
25 december 2012
Alexx skrev:
Det skall vara 255/35/20

Någon som känner till om deras blandning är mjukare gummiblandning eller hårdare?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293386 , sjukt bra sida att jämföra däck om man är ute efter något specifikt märke!

1281:- / st hos www.teletyre.se , vart hittade du dina? Köpte mina Hankook sommardäck hos Teletyre förra v!smile

vi rullar

218 Inlägg
25 december 2012
Alexx skrev:
Det skall vara 255/35/20

Dem är medelhårda.
med den profilen slits dem fort va?

-

141 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
nil skrev:
Alexx skrev:
Det skall vara 255/35/20

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293386 , sjukt bra sida att jämföra däck om man är ute efter något specifikt märke!

1281:- / st hos www.teletyre.se , vart hittade du dina? Köpte mina Hankook sommardäck hos Teletyre förra v!smile

Tack min vän, jag kan alla dessa sidor och mer därtill, men tack för vänligheten att du länkar smile Det är precis där jag hittade dessa, på Teletyre via Prisjakt sökning och 1281 kr för 20" är billigt!

Så er erfarenhet av dessa däcken är helt ok?

Michelin Super Sport 265/35 R20 där 2 par är helt nya och 2 är begagnade (använda en sommar enl säljaren) för 6300?
Jag tvekar lite då jag får två nya och två beg till ett pris dyrare än Falken. Samtidigt är frågetecken på om Michelinen är något slitstarkare och tål lite mer stryk med tanke på mitt hyfsat höga vridmoment på bilen?
Åsikt?

68 Inlägg
25 december 2012
Alexx skrev:
nil skrev:
Alexx skrev:
Det skall vara 255/35/20

Tack min vän, jag kan alla dessa sidor och mer därtill, men tack för vänligheten att du länkar smile Det är precis där jag hittade dessa, på Teletyre via Prisjakt sökning och 1281 kr för 20" är billigt!

Så er erfarenhet av dessa däcken är helt ok?

Michelin Super Sport 265/35 R20 där 2 par är helt nya och 2 är begagnade (använda en sommar enl säljaren) för 6300?
Jag tvekar lite då jag får två nya och två beg till ett pris dyrare än Falken. Samtidigt är frågetecken på om Michelinen är något slitstarkare och tål lite mer stryk med tanke på mitt hyfsat höga vridmoment på bilen?
Åsikt?

Rent generelt tror jag att Michelin är ett mer slitstarkt däck, men..

för det priset, nää. Som du själv säger, får du nya Falken för en billigare peng skulle jag hellre satsa på det. Då är du dessutom garanterad att däcken är nya. Hans Michelin kanske är något år gammalt och därför slits snabbare, och vips står du där och måste köpa 2 nya Michelin..

vi rullar

Sök