2868
Sök

Cheva s10 Köra på etanol

8 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Har en s10 från 98 med 2.2l motorn. Har läst nånstans att alla dom efter 96 går att köra på etanol.
Stämmer de? Eller är det bara dom som det står flexifeul på som går att köra på ren etanol?
Vad är isåfall skillnaden på motorn?

Undrar även hur breda däck man kan ha på dom bakhjulsdrivna? då dom är reggad med 205or och v6 4wd är reggade med 235. Är den någon skillnad i framvagnen som gör att de inte går ha bredare däck?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 december 2012
__volvo740_ skrev:
Har en s10 från 98 med 2.2l motorn. Har läst nånstans att alla dom efter 96 går att köra på etanol.
Stämmer de? Eller är det bara dom som det står flexifeul på som går att köra på ren etanol?
Vad är isåfall skillnaden på motorn?

Undrar även hur breda däck man kan ha på dom bakhjulsdrivna? då dom är reggad med 205or och v6 4wd är reggade med 235. Är den någon skillnad i framvagnen som gör att de inte går ha bredare däck?

kanske det går, rekommenderar att du provar dig fram i så fall. Min gamla Golf 3:a -97 kan jag köra på 50/50 men under kall årstid är den hopplös att få igång. Men som sagt det är lite lotteri om det nu håller med din motor smile

Om du nu skall testa trots allt så kör den så tom som möjligt
Tanka 10lit bensin och 5 etanol, funkar det kan du prova mer etanol sk 1:1
Får du den kinkig då på 1:1 blandning kan du tratta i mer bensin

Så har jag gjort med Golf 3:an och under sommaren funkar det perfekt nu med 1:1 blandning i alla fall

Det blir lite att experimentera och kan sluta med ras eller andra olyckligheter....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Sök