Mycket är temperaturberoende, även metaller och annat som leder spänning. Spänning som i sin tur kan ge ström om t ex en lampa eller tändstift är anslutet (vid gnista). Så visst kan det vara som så att en tändkabel blir temperaturberoende, men troligt är väl att det är ett avbrott i själva kabeln, som gjorde att du inte fick en gnista. Kabeln kanske blev böjd på ngt annat vis då du testade. Byt tändkabeln.
Så till en annan felkälla... vet inte hur tändspolen är inkopplad på just din bil, men på vissa så sitter det lågvoltständspolar.
De klarar av att vara inkopplade under tiden då du startar motorn. Sen när motorn går så får tändspolen sin spänning via ett motstånd, annars skulle den brinna upp.
Allt detta för att det ska ge full gnista när man nöter med startmotorn, då blir spänningen över batteriet lågt, mycket lägre då det är kallt.
Är det kopplat enligt ovan så går det två tunnare kablar till startmotorn plus den grova (ofta röda) som går till batteriet
Den ena tunna går direkt till tändspolen och den andra till tändningslåset.
Eftersom bilen hoppar igång när den bogseras, batteriet belastas då inte och har full spänning, så ger det bra gnista även om det är fel på en kontakt inuti solenoiden (burken på sidan av själva startmotorn, dit kablarna går). Det kan även vara som så att det är fel på kabeln mellan solenoid och tändspole, eller att den lossnat från startmotorn (solenoid), eller tändspolen.
Men visst det kanske inte alls finns allt detta med lågvoltständspolen, med extrakontakt, på din bil enligt ovan.
Då har jag en annan möjlig felkälla, som yttrar sig speciellt när startmotorn får jobba tungt, t ex vid låg temperatur:
Fel på kabelskorna till de grova kablarna från batteriet eller så att säga andra änden på varje kabel. Den ena kabeln från minus på batteriet, går direkt till motorblocket eller till blocket via en bult i bilens chassie. Den andra går från batteriets plus till just startmotorn!
Så lossa först batteriets polsko på minuspol (vid montering ska den sättas tillbaks sist!). Lossa sedan pluspolens polsko.
Följ båda kablarna och lossa dem i de andra ändarna, en på startmotorn och en på blocket. Putsa alla kontaktytor metalliskt rena. Montera allt tillbaks så som det satt.
Observera att det oftast sitter fler tunnare kablar anslutna på samma polskruv på solenoiden, dit den grova kabeln från batteriets pluspol går. Allt måste vara metalliskt rent.
Lycka till