3216
Sök

Volvo 940 svårstartad ibland (startar direkt vid bogsering)

649 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#1
Hallå, skulle behöva hjälp med min Volvo 940, års 1991.
Den kan bli svårstartad/startar inte alls när det är runt 0 grader ute. Idag drog jag slut på hela batteriet, hände ingenting, men när jag bogserade igång den startade den DIREKT när jag släpper upp kopplingen..

Någon som kan ha en idé om vad felet kan vara?

Tack i förhand.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

123 Inlägg
19 december 2012
#2
Kan va din tempgivare...


Down n`out
514 Inlägg
19 december 2012
#3
Dåligt batteri-?

Down n`out

649 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#4
ticjohan skrev:
Kan va din tempgivare...

Hur fuungerar den? Om den nu skulle vara trasig, vad händer då?


Och nej, det är nyinköpt batteri

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 december 2012
#5
Toyotagalen skrev:
ticjohan skrev:
Kan va din tempgivare...

Hur fuungerar den? Om den nu skulle vara trasig, vad händer då?


Och nej, det är nyinköpt batteri

Den matar på för mycket soppa, så har jag med min, tempgivaren funkar ibland, men oftast inte, den drar as mycket soppa, o ibland dör den, får hög tomgång och kan hända dock väldigt sällan, men att den inte startar på några minuter!


Evildan
19 december 2012
#6
Trasigt/slitet kontaktstycke bakpå tändningslåset?
När man vrider nyckeln till startläget kan kontakten upphöra till tändningen varvid motor går runt men vägrar tända, då går den utmärkt att tjuvkoppla på startmotor eller rulla igång.
Inte det vanligaste felet men lättkontrollerat och lättfixat.

649 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#7
Hur tjuvkopplar jag startmotorn?

Tack för att ni försöker hjälpa mig, uppskattas! smile

Funkar inte detta ska jag se över tempgivaren

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#8
Testade tjuvkoppla startmotorn och det fungerade icke.

Kikade gnistan idag också, stendöd. Så testade annan tändkabel och då fick jag gnista direkt och den startade.

Vet inte om det här är ännu ett problem som dykt upp dock. Känns som att en trasig/dålig tändkabel inte ska orskara att bilen blir svårstartad vid 0 grader men startar om man bogserar igång?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#9
i väntan på tändkabel kikade jag efter felkoder.

Fick upp följande:
2-3-2 Lambdaregleringen fel
2-1-4 Fel i varvtalsgivare '
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas

Skulle uppskattat hjälp här.

På en annan sida fick jag upp att 2-1-4 var:
2-1-4 = Impulsgivare
Senast redigerat av Toyotagalen (23 december 2012)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#10
Den har startat utan större problem nu dom senaste dagarna. Har fått nött startmotorn ca 10-20 sekunder sen har den startat..

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

583 Inlägg
28 december 2012
#11
Detta är inte mycket till hjälp angående ditt motorproblem, men nog så viktigt.

Ligg inte och mata på startmotorn. Den är inte konstruerad för kontinuerlig gång. Dvs högst ~5 sekunder skulle jag rekomendera. Detta i intervaller med längre pausar så startmotorn får tid att kallna. Detta för att inte lindningen i startmotorn skall brinna upp. Då måste du även skaffa ny startmotor. Det är otrolig kraft i en startmotor och den drar en helvetets massa ström vilket genererar mycket värme.

Så var rädd om startmotorn.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

2 250 Inlägg
28 december 2012
#12
Mycket är temperaturberoende, även metaller och annat som leder spänning. Spänning som i sin tur kan ge ström om t ex en lampa eller tändstift är anslutet (vid gnista). Så visst kan det vara som så att en tändkabel blir temperaturberoende, men troligt är väl att det är ett avbrott i själva kabeln, som gjorde att du inte fick en gnista. Kabeln kanske blev böjd på ngt annat vis då du testade. Byt tändkabeln.

Så till en annan felkälla... vet inte hur tändspolen är inkopplad på just din bil, men på vissa så sitter det lågvoltständspolar.
De klarar av att vara inkopplade under tiden då du startar motorn. Sen när motorn går så får tändspolen sin spänning via ett motstånd, annars skulle den brinna upp.
Allt detta för att det ska ge full gnista när man nöter med startmotorn, då blir spänningen över batteriet lågt, mycket lägre då det är kallt.
Är det kopplat enligt ovan så går det två tunnare kablar till startmotorn plus den grova (ofta röda) som går till batteriet
Den ena tunna går direkt till tändspolen och den andra till tändningslåset.

Eftersom bilen hoppar igång när den bogseras, batteriet belastas då inte och har full spänning, så ger det bra gnista även om det är fel på en kontakt inuti solenoiden (burken på sidan av själva startmotorn, dit kablarna går). Det kan även vara som så att det är fel på kabeln mellan solenoid och tändspole, eller att den lossnat från startmotorn (solenoid), eller tändspolen.
Men visst det kanske inte alls finns allt detta med lågvoltständspolen, med extrakontakt, på din bil enligt ovan.


Då har jag en annan möjlig felkälla, som yttrar sig speciellt när startmotorn får jobba tungt, t ex vid låg temperatur:
Fel på kabelskorna till de grova kablarna från batteriet eller så att säga andra änden på varje kabel. Den ena kabeln från minus på batteriet, går direkt till motorblocket eller till blocket via en bult i bilens chassie. Den andra går från batteriets plus till just startmotorn!

Så lossa först batteriets polsko på minuspol (vid montering ska den sättas tillbaks sist!). Lossa sedan pluspolens polsko.
Följ båda kablarna och lossa dem i de andra ändarna, en på startmotorn och en på blocket. Putsa alla kontaktytor metalliskt rena. Montera allt tillbaks så som det satt.
Observera att det oftast sitter fler tunnare kablar anslutna på samma polskruv på solenoiden, dit den grova kabeln från batteriets pluspol går. Allt måste vara metalliskt rent.
 
Lycka till

649 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#13
Tack för svar.

"
Eftersom bilen hoppar igång när den bogseras, batteriet belastas då inte och har full spänning, så ger det bra gnista även om det är fel på en kontakt inuti solenoiden (burken på sidan av själva startmotorn, dit kablarna går). Det kan även vara som så att det är fel på kabeln mellan solenoid och tändspole, eller att den lossnat från startmotorn (solenoid), eller tändspolen."

Skulle felet vart det som du nämnde, då skulle väl inte startmotorn gå runt överhuvudtaget?

Bilen har hoppat igång nu dom senaste dagarna. Utan att nöta länge på startmotorn..

Förmodligen eftersom det är kallare ute. Så alltså, kyla = den går igång lätt.

Ska testa putsa på jordpunkterna om jag får tag på ett värmegarage.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.


Sök