4643
Sök

Tändsystem till csb 350 med 300-350hk?

31 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#1
Hej
Vill ha förslag på vettiga prisvärda tändsystem till en cheva 350. Enda kravet är uttag för varvräknare och ska klara 350hk.
Nått förslag?


785 Inlägg
2 december 2012
#2
Hade kört med en HEI, tveklöst.

Its not the fart that kills, its the smell...

31 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#3
Har haft en HEI fördelare på den innan nuvareande renovering/trimmning men den saknar uttag för varvräknare vad jag förstår hmm finns det olika?


Skåning
739 Inlägg
2 december 2012
#4
Driver89 skrev:
Har haft en HEI fördelare på den innan nuvareande renovering/trimmning men den saknar uttag för varvräknare vad jag förstår hmm finns det olika?

Hur vet du att den saknar uttag till varvräknare?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

31 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#5
Finns iaf på min två stift man kan koppla in, en plus och en minus vad jag förstår? trodde det som tydligen är minus ( enligt en bekant ) var att man skulle sätta varvräknare. Men när jag testa kändes det inte rätt med en tomgång på 300rpm och när jag varvade till motorn gick mätarn fullt ut och lite till på en mätare som gick till 8000rpm. Eller har jag kopplat heltokigt?


785 Inlägg
2 december 2012
#6
Hjälper inte mycket om du kan koppla el till varvräknaren när man har wire.
Vet att det finns ett företag som har HEI fördelare med mekaniskt uttag i Laholm.
Jag ska sätta en sån på min när jag börjar skruva i bilen nu efter jul.

Du hittar firman på www.bloc--.se om du söker på HEI

Satte i en sån i min Corvette -69:a och det funkade skitbra.

Skönt också att slippa separat tändspole osv.

Its not the fart that kills, its the smell...

31 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#7
Okej tack smile men jag ska beställa en ny instrumentpanel så måste ha elektrisk signal antar jag


Dekadent barpianist
71 Inlägg
31 december 2012
#8
Alla tändsystem till CSB klarar 350 hk. Problemet är inte hästarna utan varv. På min förra maskin körde jag med original fördelare som var konverterad till brytarlöst bara (Pertronix). Varvade gladeligen 6000+ utan att missa.
HEI är väl bra men har två nackdelar. Dels tar den lite mer plats och dels brukar original tändspole ge sig när man kör lite inspirerat. Går att ersätta med bättre spolar eller bygga om till extern men känns lite onödigt.
Nu åker jag med MSD fördelare och MSD 6 Digital box men det är enbart förberedelser för den lilla blå flaskan.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby


Sök