1920
Sök

Hur långt basreflexrör i Baslåda?

18 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Hej!
Till att börja med måste jag tala om att jag är ganska okunnig om biljud.
Har dock införskaffat en baslåda med en 12" Rockford Fosgate på 4 ohm. Lådans innermått är: 51,6x33,6x23,1. Problemet är att den saknar reflexröret, så jag har köpt ett sådant.

Frågan är hur långt ska det vara? Diametern på röret är 11 cm. I längden på röret, ska de båda konformade "trattarna" räknas in?

Sen undrar jag vad för sorts slutsteg kan jag tänkas behöva? Har framsystem och 6x9" högtalare bak just nu.
Mycket tacksam för svar...

21 761 Inlägg
22 september 2007
Om du har köpt lådan med basen monterad och utan rör så är det ju mest troligt meningen att lådan inte ska ha rör.

Vad heter basen mer exakt?

18 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Jo den ska ha rör... det är ju hål för det...
Det enda jag ser på den är Rockford Fosgate 4 ohm. Series 1, S1-412.

BilstereoNörd
576 Inlägg
22 september 2007
Är det en fabriksbyggd låda?
Ser det ut som om det suttit portar i hålet?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

21 761 Inlägg
22 september 2007
Lådan verkar vara lite för liten egentligen, har kollat på deras eget förslag till den basen och där rekommenderar de runt 56 liter. Den låda som du har är på 40 liter och då går basen inte lika djupt.

Du kan göra röret ca 30cm och lyssna hur det låter, sedan går det att korta av för att få aningen mer dunk. Men med 40 liters låda så blir det inget markerat basdunk, ljudet liknar nog mer som en sluten låda enligt vad jag kan se i mitt program iaf.

18 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Tackar för svaren...

Ska då "trattarna" till röret inräknas i längden?

21 761 Inlägg
22 september 2007
Du kan ha 30cm rör och sätta trattarna på det röret.

18 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
hmmmm nu uppstår ett litet problem... Lådans djup är ju bara 23,3 cm!!?? Det utvändiga måttet är 27,5 cm. Inte bara det här med baslåda....

Är mycket tacksam för svaren och informationen. Nu har jag ju denna låda så jag får väl försöka att få ut det bästa möjliga ljudet ur den...
Senast redigerat av kiiw67 (22 september 2007)

21 761 Inlägg
22 september 2007
Hela röret måste inte sitta inuti lådan, man kan låta en del av röret eller hela röret sticka utanför om man vill.

Hur tänker du placera lådan, går det bra att röret sticker ut en bit tror du?

Annars får du böja röret inuti lådan.

18 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Jag tänkte ställa lådan i skuffen på min volvo 940. Vill helst inte ha röret utanför lådan. Finns det krökar till röret att köpa?
Hur nära bakre väggen på lådan kan man montera röret?
Tror du inte att man kanske kan pruta lite på de 30 cm:arna?

Det är väl inte så jättenoga hur ljudet blir egentligen.. Ska ju inte tävla eller ställa ut... Fick denna låda och basen till ett väldigt bra pris och det fanns kablage draget i bilen redan när jag köpte den... Men vill naturligtvis få så bra ljud som möjligt ändå...

21 761 Inlägg
22 september 2007
Det finns böjar till de rören, vanlig vvs-böj brukar fungera. Annars kan man kapa röret och vinkla, helst i två 45 graders böjar. Avståndet till bakre vägg bör vara minst rörets inre diameter, dvs ca 10cm.

För att få till så att det är 10cm från bakre vägg så ska röret vara ca 15cm, räknat på 22mm lådmaterial, och då blir avstämningen strax över 50 Hz vilket inte är bra.

Egentligen vill jag rekommendera en ny större låda, den där blir för liten helt enkelt. Du kan inte utnyttja den bas som elementet har kapacitet till.

18 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Jag får tacka så mycket för allt.. Jag fixar till 2 böjar så röret blir 30 cm. Hoppas att ljudet blir skapligt fast lådan är för liten... Om det låter hemskt illa får ja väl bygga en ny låda då..

18 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
gammal tråd de här... Men ljudet blev helt suveränt!! Byxbenen fladdrar och ett markerat basdunk!!

21 761 Inlägg
3 januari 2013
Där ser man, teori och praktik stämde inte riktigt den här gången (som tur var). smile

Sök