3943
Sök

Soppig ny generator via biltema till volvo V70

860 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#1
köpte en ny generator på biltema i sommras och har kört med den nu ett tag... men då batteriet dör hela tiden så började ja undra o köpte då en volt mätare för 1 vecka sen o satte in...... då när bilen är på så laddar generatorn BARA 12-12,5v och den ska ligga mellan 13,8-14,5v..... så ska dra upp till biltema o säga åt dom att ja vill ha en ny.... lr om nån här kanske har en som ligger på hyllan som funkar och är orginal????


8 253 Inlägg
1 januari 2013
#2
Har du kollat så att batteriet är ok? Och att det inte är nåt med kablarna till/från generatorn?


BMW-Fantast!
249 Inlägg
1 januari 2013
#3
korrosion på jordkabeln kan leda till att den inte laddar som den ska. en kompis bmw 525 laddade bara 11,9 och när vi bytte jordkabeln så laddade den 14,1!


860 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#4
Har inte kollat kablarna från generatorn direkt mer en skruvat dit den grova plus kabeln och satt i den lille kabeln som sitter breve... Batteriet är nästan nytt o de ska funka bra... Har satt dit en volt mätare för o kunna hålla reda på volten... Men ska man byta den grova och den lilla kabeln då lr?


BMW-Fantast!
249 Inlägg
1 januari 2013
#5
jordkabeln mellan batteri och karossen menade jag, generatorn kan ju inte ladda batteriet om det är en bra krets till batteriet, kolla satt det inte är massa korrosion på kabeln /intill kabelskor osv, ser den lite dålig ut, tveka inte på att testa byta!


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
1 januari 2013
#6
Funkar batterilampan i kombiinstrumentet?

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

860 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#7
ja batteri lampan funkar bra för varje gång ja startar bilen så lyser batteri lampan och ja måste varva upp bilen till 1500 varv sen slocknar den lampan..... och ja vet inte om den batteri lampan ska ltsa varje gång man startar bilen lr inte för att sen slockna när man gasat till en gång....


får ta o köpa nya kabelskor till batteriet isf och en ny jord kabel o koppla om den kabeln.... för just nu sitter det orginal kablar o sånt..... har inte kopplat volt mätaren direkt på generatorn.... kanske skulle koppla den dit o kolla va den ger ut isf....
Senast redigerat av mikael_86 (1 januari 2013)


BMW-Fantast!
249 Inlägg
1 januari 2013
#8
då är det nog lättare att köpa ett mätinstrument och bara lägga på och se vad den ger ut smile annars kan det faktiskt vara batteriet som är kasst, spelar det någon roll om bilen stått en natt eller en timme? alltså att lampan lyser?


860 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#9
hmm själva batteri lampan slocknar oftast direkt om du kört bilen varm o sen stänker av den o startar den igen då dör den oftast direkt.... men startar du den på morronen lr att bilen får stå en 2-3 timmar så måste man gasa till lite o varva den för att batteri lampan ska dö..... men ska mäta generatorn i morron.... så får man se... kanske blir o köpa ny plus och ny minus kabel...


BMW-Fantast!
249 Inlägg
1 januari 2013
#10
ja okej, skriv gärna sen så vi andra får se vad som var fel smile


2 452 Inlägg
1 januari 2013
#12
samnt kan kolen vara slut i generatorn i det lilla laddregulatorn......

döden kommer tillbaka

860 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#13
ja tror knappast kolena kan vara slut i en sprillans ny generator (turbodeath)


2 452 Inlägg
1 januari 2013
#14
säg inte det ...har en fin bild på mina...hade den i 6 månader knappt...o fick se vad problemet var den hade inte samma nummer som orginalet ....utan den fanns ej med i listan från biltema...tänkte bara så det inte är en så enkel grej för dig att du fått en model som inte är samma som orginal(tänker nu på generatorn)

döden kommer tillbaka

860 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#15
okej.... hmm ja du ja vet ej jag fick en generator av dom på biltema som det stod om på internet och på biltema med att den ska passa V70 och vara på 100A som min ska vara.... men sen tog ja bort batteriet nu ikväll o kollade plus o minus pol o kablar... och ska ersätta dom mot nya i morron o se om de blir bättre då annars får biltema ge mig en ny eller pengarna tillbaka då det är garanti på den...


2 452 Inlägg
1 januari 2013
#16
tippar på att dom kommer få ge dig pengar tillbaka...är säkert så att det är en simpel grej som att det är fel nummer men du har fått 100a ...det sitter det på min med men är fel ändå.(laddregulatorn var fel för min model)stämmde inte med orginalnummret som sitter i.

döden kommer tillbaka

860 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#17
okej ja du isf köper ja polarens ORGINAL generator från 850 T5 dom har ju lika dana som min så...


860 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#18
tjena!!! då va bilen fixad nu..... nu laddar den runt 13V o lite mer istället för knappa 12v.... generatorn mätte ja upp till 14.3v  så den ger som den ska.... bytte ut alla minus\jord kablar... ägaren innan hade gjort en tattar kabel såm va 2st små högtalar kablar som va ihop flätade från batteriet till chassit.... och en gammal stenhård liten smal kabel mellan motor blocket och batteriet... slet bort båda o slipade lite på motorblocket på ena fäst punkten och slipade rent i chassit med och sen satte ja dit 2st 21mm2 kablar till som vardera platserna som sen möts uppe vid minus polen på batteriet med nya pol fästen där med.... ska byta Plus kabeln nästa månad tänkte ja till lika dan 21mm2 kabel... så nu ligger laddningen iaf på 13V istället för 12V....


21 761 Inlägg
3 januari 2013
#19
Om spänningen är 14,3 V nere på generatorn så ska spänningen på batteripolerna helst också vara 14,3 V, men ofta tappar man någon tiondels volt och har man tex 0,2 V skillnad vid belastning så kan man räkna det som godkänt.

Är spänningen på batteripolerna "13 V och lite mer" så har du fortfarande stora spänningsfall och bör fixa det så snart som möjligt. smile

860 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#20
aaa jo ja vet... jag mätte idag när ja körde till min kompis o på batteriet så ligger det 14.3v nu... det är min volt mätare inne i bilen som visar fel....



Sök