3937
Sök

Nya regler för släpvagnar, bra eller dåligt?

10 164 Inlägg
7 januari 2013
Brådhis skrev:
Djo skrev:
i mina papper på 244an står det att jag får dra 1300 med b kort och 1600 är max släpvagnsvikt detta inebär alltså att jag får dra 300kg extra med nya bestämelser tror ej 300kg gör sådan enorm skilnad igentligen.

Bara för att förtydliga: Ja, förutsatt att bilens totalvikt + släpets totalvikt, dvs tågvikten, inte överstiger 3500 kg. Den regeln kvarstår nämligen!

Dvs ska du kunna dra 1600 kg bakom din 240 som väger 1500 kg (exempel, vet inte vad en 240 väger) så får maxlasten på bilen(!) vara högst 400 kg. Skulle maxlasten vara 500 kg får du fortfarande bara dra 1500 kg eftersom tågvikten annars överstiger 3500 kg.

//Brådhis

Jo vist är det så vet jag mycket väll om men denna tråd handlar framförallt om vad man får dra och detta var för att vissa att skilnaden på vad man tidigare fick dra och vad man får dra nu inte är så stor som endel tror att man helt plötsligt får dra 2ton bakom en nissan micra helt plötsligt är en stor överdrift. wink

Mvh Erik

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
7 januari 2013
Djo skrev:
Brådhis skrev:
Djo skrev:
i mina papper på 244an står det att jag får dra 1300 med b kort och 1600 är max släpvagnsvikt detta inebär alltså att jag får dra 300kg extra med nya bestämelser tror ej 300kg gör sådan enorm skilnad igentligen.

Bara för att förtydliga: Ja, förutsatt att bilens totalvikt + släpets totalvikt, dvs tågvikten, inte överstiger 3500 kg. Den regeln kvarstår nämligen!

Dvs ska du kunna dra 1600 kg bakom din 240 som väger 1500 kg (exempel, vet inte vad en 240 väger) så får maxlasten på bilen(!) vara högst 400 kg. Skulle maxlasten vara 500 kg får du fortfarande bara dra 1500 kg eftersom tågvikten annars överstiger 3500 kg.

//Brådhis

Jo vist är det så vet jag mycket väll om men denna tråd handlar framförallt om vad man får dra och detta var för att vissa att skilnaden på vad man tidigare fick dra och vad man får dra nu inte är så stor som endel tror att man helt plötsligt får dra 2ton bakom en nissan micra helt plötsligt är en stor överdrift. wink

Mvh Erik

Enda som är fel där är väl att Tågvikt är bruttovikt. Är ju det som (inte på alla papper) hittas under "Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp  kg ”. Det -kan- ju i princip innebära att om bilen är fullastad, så går inte släpet att fullasta, för då överstiger man tågvikten (eller ja "Sammanlagda bruttovikt för bil och släp")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

564 Inlägg
7 januari 2013
it_mutt skrev:
Ja, vad du skulle med ett så långt inlägg till för att konstatera att han bara får dra 450kg efter bilen? Att bilen teoretiskt klarar av över 1200kg är totalt ointressant, då draganordningen och/eller biltillverkaren satt stopp vid 450kg

Poängen är att det är 450 kg bruttovikt som gäller även med B-behörighet, inte totalvikt som du hävdade.
Senast redigerat av sverkera (7 januari 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 januari 2013
sverkera skrev:
it_mutt skrev:
Ja, vad du skulle med ett så långt inlägg till för att konstatera att han bara får dra 450kg efter bilen? Att bilen teoretiskt klarar av över 1200kg är totalt ointressant, då draganordningen och/eller biltillverkaren satt stopp vid 450kg

Poängen är att det är 450 kg bruttovikt som gäller även med B-behörighet, inte totalvikt som du hävdade.

Yes, feltänk i feberhjärnan
Senast redigerat av it_mutt (7 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 160 Inlägg
7 januari 2013
granadadr skrev:
satt å funderade på en sak,, FÖRLORAR man sin behörighet OM man får indraget körkort i ex 3 mån?? jag har BE
verkar faaan så,, piss isåfall

såvida du inte har har det på prov.min kollega körde 30+ blev av med det .fick köra upp för allt igen. lite jobbigt när man har ce-kort

564 Inlägg
7 januari 2013
it_mutt skrev:
sverkera skrev:
it_mutt skrev:

Yes, feltänk i feberhjärnan

Inga problem, det är en vanlig missuppfattning. Även polisen brukar ha dålig koll på exakt vad som gäller.

Sök