4408
Sök

Hur vet man vilka Ramlager man ska ha till T5! Duger Glyco eller måste man ha volvos enligt färgmarkeringarna?

1 028 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#1
Detta e en tabell för att läsa av vilka ramlager man ska ha i sin vitmotor. skrolla ner på sidan!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3540430

Man ska läsa av bokstavskoden på motorblocket bakom svänghulet och på vevaxlens sista vikt mot svänghjulet.


Mina bokstäver är

Motor      CBBBCB
Vevaxel   BBBBBC

Men jag förstår mig inte på vilka jag ska ha ändå? volvo vet inget om detta om man frågar dom...

har för mig att
A=Röd
B=Gul
C=Blå
men de hjälper väl inte enligt tabellen?

Har du/ni bytt ramlager så e ja tacksam för svar, varför krånglar volvo till de när man kan köpa vanliga Glyco lager på AD Mekonomen Meca Autoexperten osv då de bara finns ett att välja på hos dom?
Någon som vet de?
Någon som kör med andra än volvos Ramlager?

Ja hoppas på svar!

Har inget å skriva ännu

866 Inlägg
9 januari 2013
#2
lagerna är klassade altså hur tjocka lagerna är ! tar man tabellen så har du över och under lager motorblock/ mellan del.  Blå=tjockt gult=mellan  rött=smalt     Tar du klassningen som din C och B så blir det rött mot blocket och gult mot sumpen.! Och så vidare -)

1 028 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#3
tekniknissen1 skrev:
lagerna är klassade altså hur tjocka lagerna är ! tar man tabellen så har du över och under lager motorblock/ mellan del.  Blå=tjockt gult=mellan  rött=smalt     Tar du klassningen som din C och B så blir det rött mot blocket och gult mot sumpen.! Och så vidare -)

Du verkar kunna detta. blir fan inte klock på denna tabbellen tycker inte de stämmer som du säger men de e säkert helt rätt. hur vet ja vilket som ska va uppe å ner exempelvis

Har inget å skriva ännu

8 253 Inlägg
9 januari 2013
#4
Det som står i raden "block" ska sitta i blocket, det som står vid "mellandel" ska sitta i den andra delen. Alltså den som fungerar som överfall.


866 Inlägg
9 januari 2013
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-6bdf66f5bca94dc52cdb1a532ce2a9fa.jpg
Så här -)

1 028 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#6

japp precis när jag kommit på hur de funka

har nog löst de.
CBBBCB Motor
BBBBBC Vevaxel

GUL GUL GUL GUL GUL RÖD
BLÅ GUL GUL GUL BLÅ GUL

Stämmer de? hur får ja tag i dessa vi volvo?
Vill ha R Ram lager å R Vevlager. För R e väl fårdade å kallas väl spruttade?

Har inget å skriva ännu

866 Inlägg
9 januari 2013
#7
Stämmer !! men kolla med plasricgage så blocket inte har rört sig ! men det brukar inte volvo blocken inte göra så länge man inte börjar göra ingrepp i blocket.
ACL har cotade lager men det vet i tusan om det är bättre till en volvo motor. Och då får man justera lager spelet det slipper man på original ;-)

1 028 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#8
tekniknissen1 skrev:
Stämmer !! men kolla med plasricgage så blocket inte har rört sig ! men det brukar inte volvo blocken inte göra så länge man inte börjar göra ingrepp i blocket.
ACL har cotade lager men det vet i tusan om det är bättre till en volvo motor. Och då får man justera lager spelet det slipper man på original ;-)

tror du man måste kolla de me plasticgate ... nä de räcker väl mer org ram å r vevlager

Har inget å skriva ännu

866 Inlägg
9 januari 2013
#9
Det ska alltid kollas !!! Så man vet att det är rätt lagerspel ! Man vet inte om blocket har rört sig eller att någon på lagerfabriken har haft en dålig dag ;-) Man ångrar sig bittert att man inte kollat när det blir tvärstopp i dynon efter 3 pull !!

1 028 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#10
tekniknissen1 skrev:
Det ska alltid kollas !!! Så man vet att det är rätt lagerspel ! Man vet inte om blocket har rört sig eller att någon på lagerfabriken har haft en dålig dag ;-) Man ångrar sig bittert att man inte kollat när det blir tvärstopp i dynon efter 3 pull !!

sant så sant. men problemet me dessa e ju en soppa me lager. isåfall ska man ju köpa 10 av varje färg om man ska mäta me me gate...

Har inget å skriva ännu

866 Inlägg
9 januari 2013
#11
Troligen så stämmer det med original lagerna men är det något fel så kan du fixa till det utan att skada något.
Du använder dom klassade för att det ska komma så nära så möjligt men aldrig någon garanti. Sen så få veven polerad så du blir av med lagerslag på lagerytorna.
Det jag menar är att det bättre att kolla så det stämmer så slipper man några överraskningar!

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2013
#12
volvo_grabb skrev:
Stämmer de? hur får ja tag i dessa vi volvo?

Autotech!!  tänk på att ett överfall även har axiallager.  enklast är nog att ringa dem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 028 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#13
torpis skrev:
volvo_grabb skrev:
Stämmer de? hur får ja tag i dessa vi volvo?

Autotech!!  tänk på att ett överfall även har axiallager.  enklast är nog att ringa dem.

japp 5ans e axial. autotech sa köp på volvo.....

Har inget å skriva ännu

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2013
#14
volvo_grabb skrev:
torpis skrev:
volvo_grabb skrev:
Stämmer de? hur får ja tag i dessa vi volvo?

Autotech!!  tänk på att ett överfall även har axiallager.  enklast är nog att ringa dem.

japp 5ans e axial. autotech sa köp på volvo.....

Då ska vi nog sluta hålla Autotech som en av de främsta, för dem vet/visste mycket väl att Volvo inte har koll och att det aldrig blir rätt.  Trist :-(

Det är nästan omöjligt att få rätt på Volvo, i synnerhet om man väljer lager från D5.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 028 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#15
torpis skrev:
volvo_grabb skrev:
torpis skrev:

Autotech!!  tänk på att ett överfall även har axiallager.  enklast är nog att ringa dem.

japp 5ans e axial. autotech sa köp på volvo.....

Då ska vi nog sluta hålla Autotech som en av de främsta, för dem vet/visste mycket väl att Volvo inte har koll och att det aldrig blir rätt.  Trist :-(

Det är nästan omöjligt att få rätt på Volvo, i synnerhet om man väljer lager från D5.

Snacka me Tommas på TM Racing trevlig kille han. Han sa volvos lager e bara överkurs de handlar on 1000 dels milimeter. sen e dom inmätta från början men redan efter första starten så stämmer typ inte de längre enligt han osv osv. han kan me sälja volvos klassade lager men även andra. Andra lager tar han 1520 kr för.
Snacka ang vevlager med då sa han jag har några som lätt klarar 600-700 hk visst de kostar typ 2370 dessa va spruttade. för enligt han har inte volvo andra lager allt e samma... lite osäker på de men men

Ska ringa autotech imon igen..

Har inget å skriva ännu


Sök