Hej!
Mitt problem uppstod nu idag efter att bilen har stått ute och stilla i 2 veckor pga ett fläktrem hoppade av och så orkade jag inte fixa det så den fick stå tills idag då jag monterade dit remmen igen.
Först så ville inte bilen starta så kollade batteriet och det var helt slut så fick starta med startkablar. Sen så gick motorn väldigt ojämnt, den fick stå ett tag sen körde jag en runda på 1 mil ungefär. Under hela färden så gick den halvt ryckigt och när man gasar fullt så är det precis som om någonting håller tillbaka den och vid fullt gaspådrag så skramlar det från motorn tror jag det är. Har haft något gnisslande/skramlande ljud innan som har funnits där hela tiden men inget som har låtit farligt. Men nu låter det inte alls bra när man gasar fullt!

& detta ljud hade jag inte alls innan det med fläkt remmen hände.
Har även uppfattat ett annat ljud som är som ett rasslande när man kör på små ojämnheter i vägen. Ljudet kommer från höger under bilen från där mittstolpen är så misstänker att det är katalysatorn?
Har även spånat lite på internet och då hittat liknande symptom på en igensatt katalysator, men inget i samband med ett skramlande från motorn vid fullt gaspådrag... Bara att det känns som att motorn inte ger full effekt, kommer även ovanligt mycket avgasrök bak bilen, ingenting underifrån.
Så vad tror ni?
En liten grej med "remm monteringen"... Efter att jag lossat generatorn och hängt på remmen igen så spände jag spännskruven och sen muttern mot skenan lite då och då. Mot slutet så spände jag muttern rätt hårt och fortsatte dra spännskruven, helt plötsligt så knäcktes spännskruven men då så hade muttern mot skenan tillräckligt med spänn så generatorn satt där den skulle och remmarna satt bra. Jag spände sen muttern så hårt jag orkade och tog bort spännskruvens två delar. Kan detta ha något med mitt problem att göra?
Mvh
William