3708
Sök

Vad händer om man luftar bromsarna utan att öppna locket till bromsvättske-behållaren?

61 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Vad händer om man luftar bromsarna utan att öppna locket till bromsvättske-behållaren? vad kan hända? kan man få problem med att hålla trycket osv?

Jag lufade en frambroms förut, glömde att ta av locket.. När jag skulle svänga in på parkeringen så hade jag ingen broms( pedalen hela vägen ned i mattan) men på det andra och lite mera panikartade bromsförsöket så fick jag tryck igen..

Jag har givetvis kollat att det inte läcker och att det finns bromsvättska så det räcker:)

Vad kan detta vara för fel? huvudcylindern lr nått?
Senast redigerat av johanmoller (30 mars 2007)

474 Inlägg
30 mars 2007
Det händer inte så mkt..Men du skall ju ha det öppet för att kunna fylla på bromsvätska om det börjar bli för lite i behållaren..

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

Mental retard :D
98 Inlägg
30 mars 2007
Precis som föregående skrev det blir ett rent helve*e att fylla på ny vätska helt enkelt:)

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

61 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
PureLuck skrev:
Precis som föregående skrev det blir ett rent helve*e att fylla på ny vätska helt enkelt:)

hehe jo.. Men det jag undrar nu, är om mina bromsproblem kan ha något med att jag luftade en broms?

Mental retard :D
98 Inlägg
30 mars 2007
johanmoller skrev:
Vad händer om man luftar bromsarna utan att öppna locket till bromsvättske-behållaren? vad kan hända? kan man få problem med att hålla trycket osv?

Jag lufade en frambroms förut, glömde att ta av locket.. När jag skulle svänga in på parkeringen så hade jag ingen broms( pedalen hela vägen ned i mattan) men på det andra och lite mera panikartade bromsförsöket så fick jag tryck igen..

Jag har givetvis kollat att det inte läcker och att det finns bromsvättska så det räcker:)

men när du bromsade, "försvann" bara pedalen eller det var trögt utan att något hände ? så du inte bara har glömt spänna urluftningsnippeln så det mer eller mindre sprutade ut där?

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

82 Inlägg
30 mars 2007
jag skulle tippa på att du har fått luft i systemet när du luftade! det kan vara riktigt klurigt att få det bra, men sätt på en genomskinlig slang på nippeön och be nån trampa upp tryck på bromspedalen och när den personen har fått upp tryck så håller man det och då öppnar du nippeln och stänger den när du ser att det inte kommer nån mer vätska, gör så ett par 5 ggr eller nått på varje hjul så brukar det bli bra!

61 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
PureLuck skrev:
johanmoller skrev:

men när du bromsade, "försvann" bara pedalen eller det var trögt utan att något hände ? så du inte bara har glömt spänna urluftningsnippeln så det mer eller mindre sprutade ut där?

Japps den bara försvann rakt ned.. inte den minsta bromspåvärkan.. Nä jag tror inte jag missade det.. borde ju fattas rätt så mycket olja från olje kärlet, men nivån ligger nästan på max..

61 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
softobbe skrev:
jag skulle tippa på att du har fått luft i systemet när du luftade! det kan vara riktigt klurigt att få det bra, men sätt på en genomskinlig slang på nippeön och be nån trampa upp tryck på bromspedalen och när den personen har fått upp tryck så håller man det och då öppnar du nippeln och stänger den när du ser att det inte kommer nån mer vätska, gör så ett par 5 ggr eller nått på varje hjul så brukar det bli bra!

Japps, jag blir nog tvungen att börja felsökandet där befarar jag:)

96 Inlägg
30 mars 2007
Bubbla på slangen?
Då kommer det ju tillbaka när du släpper bromsen... Låt nån bromsa samtidigt som du kollar slangar.

Har du luftat i rätt ordning ?
vissa bilar e känsliga på att man luftar "rätt" nippel först

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

61 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
norrloader skrev:
Bubbla på slangen?
Då kommer det ju tillbaka när du släpper bromsen... Låt nån bromsa samtidigt som du kollar slangar.

Har du luftat i rätt ordning ?
vissa bilar e känsliga på att man luftar "rätt" nippel först

Nån bubbla har jag inte kollat efter...smile Jaså, att de eventuellt kunde vara så att man var tvungen att ta "rätt" nippel först på vissa bilar hade jag ingen aning om:)
Är det kanske någon som vet om det är så på en 940?smile isf vilken ordning?

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
30 mars 2007
Du ska börja med den som är längst från huvudcylindern, oftast höger bak, sen vänster bak, höger fram och sist vänster fram.

Men prova att lufta igen, om det inte hjälper så kan det vara huvudcylindern som har gett upp när du luftade...

Kettunen
30 mars 2007
Hur lufta du systemet utan att fylla på ny olja då??? :S  Har du kört med tom " tank " ?

12 086 Inlägg
30 mars 2007
Så länge de finns nog med bromsvätska i behållaren så huvudcylindern inte suger luft så ska de inte hända något. De som kan hända är att de kan skvalpa ut när du släpper pedalen. När du luftar bromsarna mehöver du inte ha locket på.

Om du luftat utan att fylla på så de kommer in luft bakvägen är de bara o börja om, heela systemet smile

61 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Hur lufta du systemet utan att fylla på ny olja då??? :S  Har du kört med tom " tank " ?

fyllde på med lite mjölk istället..
hehe nej då, men jag fylde allt på en liten skvätt.. hade såklart koll på nivån hela tiden..smile

61 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Så länge de finns nog med bromsvätska i behållaren så huvudcylindern inte suger luft så ska de inte hända något. De som kan hända är att de kan skvalpa ut när du släpper pedalen. När du luftar bromsarna mehöver du inte ha locket på.

Om du luftat utan att fylla på så de kommer in luft bakvägen är de bara o börja om, heela systemet smile

Hehe inte akutellt med dubbelarbete iaf;)

61 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
whitesnake skrev:
Du ska börja med den som är längst från huvudcylindern, oftast höger bak, sen vänster bak, höger fram och sist vänster fram.

Men prova att lufta igen, om det inte hjälper så kan det vara huvudcylindern som har gett upp när du luftade...

Nu är bromsarna luftade o dom verkar fungera fint igen:) Tack för hjälpen!smile

61 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
shogun skrev:
och...glöm inte lufta ABS:en wink

hehe klart jag glömt de;)

Sök