14 januari 2013
Trådstartare
Hej.
Har en vän till mig vars 940 gl beter sig på ett konstigt sätt. (års 92)
Kopplingen på bilen börjar slira ibland.
Detta verkar dock hända ytterst sällan.
Var ute och provkörde bilen en bra stund och vad jag kunde se så uppkommer bara slirningen mellan 2800-3000 varv och enbart på 5ans växel.
Det händer enbart då man belastar kopplingen mycket (tex 5ans växel i 90 km (ca 2200 varv) och full gas)
men det konstiga är att slirningen uppkommer bara runt 2800-3000 varv sedan försvinner det.
Det som är ännu konstigare är att efter att man kört en stund med bilen så kan man exakt samma test med bilen som jag nämde över ( 5ans växel 90 km full gas) och då slirar inte kopplingen NÅGOT.
Gjorde även ett antal tester att lägga i 5ans växel, 70 km (lite under 2000 varv) trycka ner kopplingen i bott och sedan varva upp bilen mednas den rullar till ca 5000 varv och sedan direkt med kamenekaze style släppa upp kopplingen.
Mig vetligen om man gör på detta sett så borde kopplingen slira en hel del om den är dålig om man gör på detta sett.
Till min förvåning dock så högg kopplingen direkt och inte det minsta slirande vid detta test.
Så frågan är. är kopplingen på sista versen eller inte? Eller är det varvräknaren som lurar mig.
Med tanke på att slirningen bara uppkommer ibland och som sagt vid en del tester jag gjort så har jag plågat kopplingen ännu tyngre och då slirar den ej.
Läste någonstans för längesedan att det ibland kan vara så att något typ av packning som ligger nära kopplingen kan vara dålig och detta i sin tur kan göra att det skvätter lite fett eller olja på tryckplattan/svänghjulet vilket då kan göra att kopplingen kan slira till lite ibland. Skulle det kunna vara så?.
Hoppas någon vet bättre än mig.
Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld